اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

کارآفرین اردبیلی ثابت کرد؛ تحریم هم مانع شعار «ما می توانیم» نمی‌شود

کارآفرین اردبیلی با اعتماد و اتکا به دانش فنی خود توانست در زمینه تولید تجهیزات پزشکی تحریم‌های ظالمانه را خنثی کند و ثابت کرد که خواستن توانستن است.

کارآفرین اردبیلی ثابت کرد؛  تحریم هم مانع شعار «ما می توانیم» نمی‌شود

خبرگزاری فارس - اردبیل|بهارک بهمنش: سال‌هاست که کشور عزیزمان ایران با تحریم‌های ظالمانه کشورهای مدعی حقوق بشر دست و پنجه نرم می­‌کند، تا جایی که برخلاف تمامی قوانین بین‌المللی مانع فروش حتی دارو و اقلام پزشکی به کشورمان هستند.

اما جوانان مستعد و باغیرت در جای‌جای کشور با اتکا به توانایی‌های خودشان توانستند تحریم را به فرصت تبدیل کرده و شعار «ما می‌توانیم» سردهند.

در این گزارش به سراغ یکی از کارآفرینان جوان و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در اردبیل رفتیم؛دامون نوری، موسس شرکت دانش‌بنیان «مرصوص دامون» و عضو بنیاد ملی نخبگان کشوری است.

وی هفت سال در یک شرکت معروف در زمینه مانیتورینگ و تولید محصولات بیهوشی به‌عنوان تکنسین فنی و تعمیرکار مشغول بود؛ زمانی‌که برای تعمیر تجهیزات پزشکی به مراکز و بیمارستان‌های مختلف می‌رفت متوجه شد که به‌علت تحریم بعضی از قطعات اساسی تجهیزات به کشور وارد نمی‌شود و به ناچار کل دستگاه کنار گذاشته می‌شود و بلااستفاده می‌ماند.

با تعمیر این دستگاه‌ها، پی به ساده بودن ساخت آن‌ها برد و همان زمان تصمیم به تشکیل یک تیم فنی و متخصص برای تولید آن‌ها گرفت، بدین ترتیب سال ۷۸ اولین شرکت خود را تاسیس کرد.

نوری چهارده سال در زمینه تولید تجهیزات پزشکی فعالیت دارد و در حال حاضر چندین محصول وارداتی به همت وی و تیم متخصص شرکتش در داخل کشور تولید و عرضه می‌شود برای اطلاع از فعالیت‌ها و تولیداتشان به گفت‌وگو با دامون نوری پرداختیم.

از کودکی به ایده‌پردازی و کارآفرینی علاقه‌مند بودم

فارس: با وجود مدرک کاردانی الکترونیک و کارشناسی حسابداری و ارشد مدیریت که به راحتی می‌توانستید در ارگان‌های دولتی یا خصوصی جذب شوید، چرا به فکر تولید افتادید؟

نوری: من از سنین پایین به تولید، کارآفرینی و ایده‌پردازی علاقه‌مند بودم، به‌طوری که در سن هجده سالگی مجوز تولید دستگاه‌های لاغری را از اداره صنعت و معدن اردبیل گرفتم، رویای من همیشه تولید بوده و به‌همین خاطر اولین شرکتم را سال ۷۸ و شرکت دومم را در سال ۹۰ تاسیس کردم. در حال حاضر دوازده نفر عضو شرکت هستند که هشت نفر آن‌ها در قالب تیم تخصصی فعالیت می‌کنند.

هدفم تامین نیازهای کشور در زمینه تجهیزات پزشکی بود

فارس: چرا تولید در زمینه تجهیزات پزشکی را انتخاب کردید؟

نوری: شعار شرکت من طبق این آیه قرآن است که خداوند می‌فرماید: هر کس یک نفر را نجات دهد، کل انسان‌ها را نجات داده است و هر کس یک نفر را به قتل برساند، کل انسان‌ها را کشته است. هدف من برطرف کردن نیازهای کشور در زمینه تجهیزات پزشکی بوده است.

به همین جهت فعالیتم را در این زمینه شروع کردم و اگر حتی یک بیمار با دستگاه تولیدی شرکت من نجات یابد، احساس شادی وصف‌ناپذیری در من به وجود خواهد آمد و شعار شرکتم تحقق خواهد یافت.

 

تولید انواع دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی در اردبیل

فارس: چه محصولاتی را در شرکتتان تولید کرده‌اید و چه کاربردی دارند؟

نوری: اولین تولید ما دستگاه نبولایزر دارویی است که اولین بار در خاورمیانه تولید کردیم و اخیرا به عراق و عمان و افغانستان صادر کردیم؛ این دستگاه در آی سی یو و بخش‌های ویژه بیمارستان برای معالجه بیماران تنفسی مثل فیبروز ریه، تنگی نفس، آسم شدید و برونشیت به کار می‌رود.

تولید بعدی ما دستگاه ویدئو-لارنگوسکوپ است که برای لوله‌گذاری تراشه برای بیماران نیازمند به بی‌هوشی و تهویه استفاده می‌شود. قیمت نمونه آلمانی این دستگاه در بازار حدود دویست میلیون تومان است که ما توانستیم با یک دهم قیمت آن دستگاه را طراحی و تولید کنیم.

پالس اکسیمتر، دستگاه دیگر تولید شده توسط ماست که درصد اشباع خون را اندازه می‌گیرد. این محصول را در اردبیل تولید کردیم اما به علت هزینه‌های بالای استانداردسازی آن نتوانستیم به بازار عرضه کنیم.

با شیوع کرونا لباس تنفسی ایزوله مخصوص کادر درمان نیز در شرکت تولید شد؛ در این زمینه حمایت‌های زیادی از اورژانس اردبیل دریافت کردیم و توانستیم دو هزار دستگاه از این لباس را در کشور به فروش برسانیم.

البته کشورهای زیادی از ما خواهان این لباس بودند اما در ابتدای شروع کرونا به دلیل بسته بودن مرزها نتوانستیم قطعات به کار رفته در این لباس را وارد کنیم. به همین علت تنها به بازار داخلی اکتفا کردیم.

 

علاقه زیادی به قهرمان‌های ملی و شهدای کشور دارم

فارس: آنطور که شنیده‌ایم اغلب محصولات خود را با نام شهدا رونمایی می‌کنید و علاقه زیادی به این کار دارید، هدف شما از این کار چه بود؟

نوری: من در کنار تولید علاقه‌ی زیادی به قهرمان‌های ملی و فراموش شده‌ی وطن دارم و اخیرا نیز در نمایشگاه اوراسیا که اولین نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان بود و ۳۰ شرکت در آن حضور داشتند، از استان اردبیل به عنوان تنها شرکت اردبیلی برای حضور در آن انتخاب شده بودیم و در این نمایشگاه نیز محصولات خود را با نام شهید مرادی رونمایی کردیم.

شهدایی که برای کشور جانفشانی کردند و بنده همواره به دنبال این عزیزان هستم و با خواندن کتاب‌ها و خاطرات آن‌ها انرژی می‌گیرم؛ شهید مرادی نیز از فرماندهان سلاح‌های سنگین در نبرد خرمشهر بود و برای سربلندی وطن سر خود را از دست داد و بر این باورم که ما مدیون این عزیزان هستیم و با اینگونه حرکت‌های نمادین می‌توانیم یاد آن‌ها را زنده نگه داریم.

گرچه در زمینه علمی فعالیت دارم اما می‌خواهم از این طریق از شهدای جنگ تحمیلی و شهدای سلامت قدردانی کنم و این کار باعث می شود جانبازان و خانواده معظم شهدا احساس کنند که مردم از هر قشری به آن‌ها توجه دارند و ایثار و فداکاری آن‌ها هرگز کمرنگ و فراموش نخواهد شد.

 

روند طولانی دریافت مجوز بسیار طاقت فرساست

فارس: اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در چیست و موانع و چالش‌های پیش‌روی آن‌ها چه است؟

نوری: در دنیای امروز تکنولوژی حرف اول را می‌زند و شرکت‌هایی که با تکنولوژی‌های جدید به روز نشوند، به ناچار از عرصه رقابت کنار گذاشته می‌شوند و نمونه آن شرکت نوکیاست که به علت همگام نشدن با تکنولوژی‌های نوین، بازار را به رقیب سنتی خود سامسونگ واگذار کرد و از گردونه تولید و تکنولوژی کنار رفت.

اکثر جوانان ایرانی، تحصیل‌کرده و مستعدند و اگر حمایت‌های لازم را دریافت کنند در مملکت خود مانده و باعث ارتقاء و پیشرفت آن می‌شوند. از موانع پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان این است که به عنوان مثال، دستگاهی شش ماه طول می‌کشد طراحی و ساخته شود اما دو سال زمان می‌برد تا مجوزهای لازم برای عرضه به بازار گرفته شود. این مسائل در تمامی کشورهای پیشرفته حل شده ولی متاسفانه هنوز در کشور ما این معضل حل نشده باقی مانده است.

تامین سرمایه مالی و تسهیلات بانکی از چالش‌های اصلی شرکت‌های دانش بنیان است

 دنیای امروز دنیای رقابت است، با وجود موانع این‌چنینی بازار را به رقبای خارجی واگذار می‌کنیم. این امر توجه مسؤولان را می‌طلبد. دومین چالش تسهیلات مالی است، تسهیلات ارزان قیمت فقط در حد شعار است و ما در مقام عمل چیزی نمی‌بینیم.

مانع دیگر عدم اعتماد مسؤولان و مردم است؛ در گذشته به علت پایین بودن کیفیت بعضی کالاهای ایرانی مردم دید مثبتی ندارند و البته بعضی مواقع به حق است. من به کیفیت کالای تولیدی شرکت‌مان ایمان دارم. در همه جای دنیا برای تجهیزات پزشکی گارانتی تعمیر وجود دارد نه گارانتی تعویض اما من برای جلب اعتماد مردم قصد دارم گارانتی تعویض را برای محصولات خودم بگذارم.

 

هر جا مشکلی باشد به دنبالش ایده‌ای نیز وجود دارد

فارس: ایده تولید یک محصول چگونه به ذهن شما می‌رسد؟

نوری: نیازمندی‌ها در حوزه‌ فعالیت ما در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و ما به دنبال تولید آن می‌رویم. یا با روابطی که با پزشکان و کارکنان بیمارستان‌ها داریم می‌توانیم از نیازهای آن مقطع زمانی اطلاع یابیم. کالاها و محصولاتی وجود دارند که به بهانه تحریم وارد کشور نمی‌شوند و ما از این فرصت نیز برای تولید محصولات مورد نیاز کشور می‌توانیم استفاده کنیم.

نعمت تحریم بر چالش بودنش برتریت دارد

فارس: از نظر شما تحریم چالش است یا نعمت؟

نوری: هم چالش است هم نعمت؛ نعمت بودن آن برای شرکت‌های دانش‌بنیان بر چالش بودنش برتریت دارد؛ بدین صورت که فرصتی است برای کارآفرینان و تولیدکنندگان برای به رخ کشیدن توانایی‌ها و استعدادهایشان.

در این مملکت هر جا به جوانان اعتماد شده، کشور به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافته است، همان طوری که در جنگ تحمیلی جوان‌های ۲۰ ساله در خط مقدم در مقابل دشمن ایستادند و نگذاشتند کشور به دست بیگانگان بیفتد، در این جنگ اقتصادی نیز ما به دنبال اعتماد مسؤولان به خود هستیم. از نظر من این امر فقط از طریق مدیریت صحیح کشور تحقق می‌یابد.

 

شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند حمایت‌های مالی هستند

فارس: برای تولید انبوه دستگاه‌های تولید شده در شرکتتان چه حمایت‌ها و انتظاراتی از مسؤولین دارید؟

نوری: متاسفانه در این هشت سال هیچ حمایتی از ما برای تولید و انبوه‌سازی محصولات‌مان نشد. البته به صورت جزئی از ریاست پارک علم و فناوری کمک گرفتیم. برای انبوه‌سازی برخی از دستگاه‌ها به ۳ الی ۴ میلیارد تومان اعتبار مالی نیازمندیم.

حمایت مالی از محصولات دانش‌بنیان قطعا منجر به اشتغال چندین جوان بیکار تحصیل‌کرده در اردبیل خواهد شد و امیدواریم مسؤولان همکاری لازم را در این زمینه با ما داشته باشند.

پس از گفتگو با آقای نوری به سراغ همسر شهید مرادی رفتیم تا نظر وی را در مورد رونمایی دستاوردهای شرکت دانش‌بنیان مرصوص در نمایشگاه اوراسیا با نام این شهید والامقام جویا شویم.

فارس: زمانی‌که مطلع شدید که یک نخبه اردبیلی در نمایشگاه اوراسیا دستاورد خود را با نام شهید مرادی رونمایی کرده، به عنوان همسر آن شهید چه حس و حالی به شما دست داد؟

شهید مرادی از تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بودند که ۸ مهر سال ۱۳۵۹ به مقام شهادت نائل شدند. این شهید از فرماندهان تفنگ‌های صد و شش و استاد بقیه تکاوران بود که در همان روزهای ابتدایی جنگ با دستان خالی در مقابل دشمن ایستاد.

در اکثر محافل و مراسم‌های رسمی و غیررسمی از این شهید عزیز تجلیل شده و یاد و خاطره آن زنده نگه داشته می‌شود، تجلیل و نامبرده شدن وی توسط تیم علمی برایم خوشحال کننده و دلگرم کننده بود.

آقای نوری به عنوان جوان نخبه و علمی کشور هم‌سن پسرم هستند و به دلیل سن وسال کم‌شان در زمان جنگ شاید تصور واضحی از آن زمان نداشته باشند. اما معرفتی که به خرج دادند برایم فوق‌العاده ارزشمند بود و حرکت زیبای‌شان قابل تقدیر است.

 

پس از هم صحبتی با همسر شهید مرادی، با دو نفر از همکاران این شرکت دانش بنیان نیز هم‌‍صحبت شدیم؛

روحیه جنگندگی و انرژی بالای دامون نوری قابل تقدیر است

حسین قطاری، دانش آموخته مهندسی الکترونیک که خود با ۲۵ ثبت اختراع از جوانان نخبه اردبیلی هستند، از روحیه جنگندگی و انرژی مضاعف دوستش سخن گفت و اینکه برایش هیچ بن‌بستی وجود ندارد. این سخنان تداعی کننده جمله معروفی برای مهندسان است که «مهندسان یا راهی خواهند یافت یا راهی خواهند ساخت».

مهدی خلیلی، کارشناس بیهوشی و کارمند علوم پزشکی اردبیل  از دیگر دوستان و همکاران آقای نوری است که از ایده‌پردازی وی به عنوان شاخص‌ترین ویژگیش نام برد. خلیلی به این موضوع اشاره کرد که تقریبا همه انسان‌ها در ذهن خود ایده‌پردازی انجام می‌دهند اما دامون نوری تفاوتش با دیگران در پشتکار و سماجتش است که ایده اولیه را به مرحله تولید می‌رساند.

وی بیان کرد: با همین روحیه و فعالیت‌های مستمر وی کارهای بزرگی انجام دادیم. بنده نیز در طراحی و ایده‌پردازی کمک حالش هستم. به طوریکه دستگاه ویدئو-لارنگوسکوپ را به صورت مشترک ثبت اختراع کردیم و چهار محصول را به همراه وی به مرحله تجاری‌سازی رساندیم.

خلیلی گفت: لازم میدانم در اینجا مراتب سپاس و قدردانی خود را از ریاست پارک علم و فناوری و مرکز رشد دانشگاه محقق اردبیلی داشته باشم که حمایتمان کردند و با برپایی نمایشگاه امکان بازدید از دستاوردهای ما را فراهم ساختند.

واردات محصولات مشابه داخلی ضربه‌ای بر پیکره تولید است

وی تصریح کرد: انتظار ما از مسؤولان مربوطه این است که جلوی مافیای واردات در زمینه تجهیزات پزشکی را بگیرند. وقتی نمونه داخلی دستگاهی در کشور وجود دارد، وارد کردن همان دستگاه ضربه‌ای به پیکره‌ی تولید و تولیدکننده و شرکت‌های دانش‌بنیان است.  

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بعد از گفتگو با این افراد نخبه و کارآفرینان اردبیلی و نشستن پای حرف دل آن‌ها دریافتیم که شرکت‌های دانش‌بنیان به حمایت‌های بیشتر ارگان‌ها و مسؤولان مربوطه نیاز دارند.

اگر جلوی مافیای واردات محصولاتی که مشابه داخلی دارند گرفته شود و هم‌چنین از این شرکت‌ها به لحاظ مالی حمایت کافی صورت گیرد، قادرند با پرداخت به امر تولید، تحریم‌های ناجوانمردانه و تروریسم اقتصادی تحمیل شده به کشور عزیزمان ایران را بی اثر کنند.

هم‌چنین حمایت از این شرکت‌ها سبب جلوگیری از مهاجرت نخبگان و تحصیل‌کرده‌ها خواهد شد و امید به آن‌ها باز خواهد گشت چرا که این شرکت‌ها توانایی اشتغال‌زایی بالایی را دارند و چرخه تولید نیازمند نیروی انسانی است.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول