اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ارزیابی ارتش آمریکا؛ احتمال سقوط کابل ظرف 90 روز آینده

روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از برخی مقام‌های آگاه کنونی و سابق آمریکایی نوشته دولت بایدن خود را برای سقوط کابل بسیار زودتر از آنچه انتظار می‌رفت آماده می‌کند.

ارزیابی ارتش آمریکا؛ احتمال سقوط کابل ظرف 90 روز آینده

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به گفته مقام‌های آگاه کنونی و پیشین آمریکا، دولت بایدن خود را برای سقوط کابل پایتخت افغانستان بسیار زودتر از آنچه چند هفته پیش بیم آن می‌رفت، آماده می‌کند، زیرا فروپاشی سریع امنیت در افغانستان باعث تجدیدنظر در این ارزیابی اطلاعاتی شده که پیش‌بینی کرده بود کابل ظرف ۶ تا ۱۲ ماه پس از خروج ارتش ایالات متحده تصرف خواهد شد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی با این مقدمه، افزود یکی از مقام‌های مذکور که مانند دیگران به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، دیروز (سه‌شنبه) گفت که ارتش آمریکا در حال حاضر ارزیابی می‌کند سقوط ممکن است ظرف ۹۰ روز رخ دهد. سایرین گفتند ممکن است ظرف یک ماه این اتفاق بیفتد.

طبق این گزارش، برخی از مقامات آمریکایی گفتند که اگرچه آنها مجاز به بحث درباره ارزیابی‌ها نیستند‌، اما وضعیت را در افغانستان وخیم‌تر از ماه ژوئن می‌دانند، زمانی که مقامات اطلاعاتی ارزیابی کردند که سقوط ممکن است در شش ماه پس از خروج ارتش ایالات متحده رخ دهد. یک فرد آشنا با ارزیابی اطلاعاتی جدید گفت همه چیز در جهت اشتباه پیش می‌رود. 

به نوشته واشنگتن پست، بدتر شدن چشم‌انداز و پیش‌بینی جدید بعد از آن انجام شده که طالبان توانسته‌اند در روزها اخیر بخش‌های زیادی از خاک افغانستان را از کنترل نیروهای دولتی خارج و ظرف چند روز دست‌کم مرکز هفت ولایت را تصرف کنند. 

با این حال، جو بایدن روز سه‌شنبه گفت که تصمیمش درباره خروج نظامیان آمریکایی جای بحث ندارد و افزود به رغم عملکرد نظامی ضعیف نیروهای افغانستانی او از تصمیم برای پایان دادن به حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان پشیمان نیست و با توجه به پیشروی‌های طالبان قصد تجدیدنظر در برنامه خروج ندارد. 

به نوشته این روزنامه آمریکایی، همزمان با تضعیف امنیت در افغانستان، گفت‌وگوها در داخل دولت آمریکا به بحث درباره سفارت این کشور در کابل رسیده و اینکه آیا واشنگتن باید آن را باز نگه دارد و برای چه مدت باید این کار را بکند. در حال حاضر ، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که رویکردش در این خصوص تغییر نکرده است. 

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت: بدیهی است که این یک محیط امنیتی چالش‌برانگیز است. ما در حال ارزیابی محیط تهدید به صورت روزانه هستیم. 

با این حال، یک مقام پنتاگون گفت برنامه‌ریزان نظامی مدتی است با این فرض کار می‌کنند که خروج دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر پرسنل غیرنظامی از افغانستان ممکن است بدون اعلام قبلی ضروری باشد و برخی سناریوها سقوط کابل را در فاصله ۳۰ تا ۹۰ روز پیش ‌بینی می‌کنند. 

«جان کربی» سخنگوی ارشد پنتاگون روز سه‌شنبه با بیان این که از نظر سیاسی، وزارت دفاع آمریکا ارزیابی‌های اطلاعاتی را مطرح نمی‌کند، گفت: ما از وخامت شرایط امنیتی در بخش‌هایی از افغانستان آگاه هستیم و هیچ پیامد خاصی اجتناب‌ناپذیر نیست.

وی ادامه داد: به هماهنگی حملات هوایی با نیروهای افغانستانی و در حمایت از آن‌ها در مواقع و مکان‌های ممکن، ادامه خواهیم داد. اما همانطور که رئیس‌جمهور صراحتاً اعلام کرد رهبران افغانستان باید گرد هم بیایند. 

به نوشته واشنگتن پست، «با توجه به این که خروج نظامیان آمریکایی قرار است ۳۱ اوت (نهم شهریور) شکل رسمی بگیرد، حمایت ایالات متحده از افغان‌ها بطور قابل‌توجهی کاهش یافته و اکنون از راه دور انجام می‌شود. در صورت عدم تغییر سیاست بایدن، انتظار می‌رود حملات هوایی محدود کنونی ایالات متحده علیه طالبان در ماه جاری و با تکمیل خروج آمریکا پایان یابد.»

جان کربی اما از گمانه‌زنی در این خصوص که آیا این سیاست تغییر خواهد کرد یا خیر خودداری کرد. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید هم گفت که مسئولیت اکنون برعهده رهبران افغانستان است و بایدن تصمیم خود را مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی با آگاهی از عواقب احتمالی آن گرفته است.

بر اساس این گزارش، یک مقام آمریکایی گفته که پیش‌بینی می شود حداقل نُه مرکز ولایت به زودی تحت کنترل طالبان قرار گیرد.

«بروس ریدل» مامور سابق سیا که در سال ۲۰۰۹ بازبینی سیاست ایالات متحده در قبال افغانستان و پاکستان را برای باراک اوباما هدایت می‌کرد، وضعیت در افغانستان را تیره و تار خواند که بسیار  زودتر از انتظار به این مرحله رسیده و افزود: خطر این است که شتاب حملات طالبان بر دولت افغانستان غلبه کند و دفاع از کابل فرو بریزد. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول