اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

نگرانند شهرداری احیا شود!

اکنون که رئیسی وعده داده شهردار پایتخت به جلسات دولت برگردد، متولیان سوء مدیریت چند سال اخیر می‌کوشند اذهان مردم را منحرف کنند؛ درد اصلی آنها این است که منطق شهرداری برای خدمتگزاری احیا شود و مردم، کارکردها را مقایسه کنند.

نگرانند شهرداری احیا شود!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، محمد ایمانی در کانال شخصی خود نوشت:

در نقد تصمیم شورای شهر تهران برای معرفی دکتر زاکانی به عنوان شهردار، به "آیین نامه اجرایی دولت" استناد شدکه می گوید شهرداران شهرهای بالای یک میلیون جمعیت باید دارای مدرک کارشناسی در برخی رشته های "مهندسی، علوم تجربی، یا علوم انسانی" و "دارای  ۹ سال سابقۀ مدیریت ارشد" باشند.

اولا "مدیر و مدبر بودن"، جزو شرایط نامزدی انتخابات ریاست جمهوری است و صلاحیت آقای زاکانی برای ریاست جمهوری که مسئولیتی به مراتب بالاتر می باشد، تایید شده است. 

ثانیا او در کنار تخصص پزشکی و عضویت در هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سه دوره نماینده مجلس بوده و مسئولیت دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی را در مجالس هفتم و هشتم بر عهده داشته است؛

هم مردم تهران و قم، را برای سه دوره نمایندگی کرده و مشکلات پایتخت را می شناسد، و هم تجربه مبارزه پیگیر با مفاسد اقتصادی را -که شهرداری یکی از گلوگاه های آن است- در کارنامه خود دارد.

او همچنین از بانیان تحقیق و تفحص از نظام آموزش عالی کشور، آزمون دستیاری و قوه و قضائیه بوده و ضمنا با نظر نمایندگان، کمیسیون مهم رسیدگی به برجام در مجلس نهم را اداره کرده است.

ثالثا شهرداری، آن هم شهرداری پایتخت، منحصرا یک مسئولیت فنی و عمرانی نیست. شهردار، مسئولیت های مهم فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را هم بر عهده دارد؛ نمونه کوچک تر ریاست جمهوری در مقیاس یک شهر.

رئیس جمهور هم متخصص یک یا دو رشته بیشتر نیست و حال آن که طیفی از مدیریت های تخصصی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و عمرانی، زیر نظر او فعالیت می کنند.

همان گونه که رئیس جمهور لازم نیست مثلا متخصص نیرو و نفت و انرژی و مهندسی و پزشکی یا جامع همه این تخصص ها باشد، به طریق اولی و در مقیاسی به مراتب کوچک تر، دلیلی ندارد شهردار متخصص چند رشته خاص باشد؛

از این جهت، آئین نامه دولت روحانی، حصر و انحصاری غیر قانونی وضع کرده است. ضمن این که، با عنایت به احراز صلاحیت آقای زاکانی برای یک سمت ملی اجرایی در تراز ریاست جمهوری، به طریق اولی صلاحیت شهرداری پایتخت را دارد.

اما بحث مهم تر، علت فضا سازی مدعیان اصلاح طلبی است. آنها کارنامه مردودی در مدیریت شورای شهر و شهرداری تهران دارند: از یقه بگیری منجر به انحلال شورای شهر اول توسط وزارت کشور و دولت اصلاحات؛

تا گماشتن سه شهردار در سه سال اخیر؛ که فارغ از مشکلات شخصی دو تن از این سه نفر، خاطره ای جز گرفتاری شهر در برف، دوچرخه سواری فانتزی شهردار و "سه شنبه های بدون خودرو" بر جا نگذاشته اند.

یادمان نرفته که محسن هاشمی رئیس شورا چند بار گفت "در این دوره  حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشد" و "طرح دوچرخه سواری (بی دود)، طرحی شکست خورده و نمایشی بود"،

هاشمی همچنین گفته بود «قالیباف در بحث BRT جسارت داشت و اتوبوس ها را وارد کرد. حناچی بیش از اندازه می‌ترسد... با وجود اینکه ۶- ۷ سال از دولت روحانی گذشته، در این مدت یک اتوبوس هم تزریق نشده است".

جالب این که وزارت اطلاعات با شهردار شدن حناچی مخالف کرده بود. به گفته محسن هاشمی "وقتی وزیر کشور نتوانست حکم حناچی را امضا کند و با وزیر اطلاعات به اختلاف برخوردند، روحانی مستقیما ورود پیدا کرد و مسئله خاتمه یافت". اما روحانی مدتی بعد با شهردار چپ افتاد و دستور داد او را  به جلسات دولت راه ندهند؛ چون با طبقات اضافی ساختمانی که نهاد ریاست جمهوری در جماران در حال احداث بود، مخالفت کرده بود.

اکنون که آقای رئیسی رئیس جمهور، وعده داده شهردار پایتخت به جلسات دولت برگردد و دولت از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شود، متولیان سوء مدیریت چند سال اخیر می کوشند اذهان مردم را منحرف کنند؛ درد اصلی آنها این است که منطق "شهرداری برای خدمتگزاری" احیا شود و مردم، کارکردها را مقایسه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول