اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کمبود داروهای کرونا و سرم در بیمارستان‌های مشهد برطرف شد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تامین داروی مورد نیاز بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: هر بیمارستانی که بیمار کرونایی پذیرش می‌کند و با کمبود داروی مختص درمان این بیماران مواجه شد به ما مراجعه کند.

کمبود داروهای کرونا و سرم در بیمارستان‌های مشهد برطرف شد

دکتر جبرائیل موفق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در خصوص آخرین وضعیت توزیع داروهای مختص بیماران کرونایی اظهار کرد: ما در ماه گذشته ۱۳۰ هزار عدد آمپول آنتی ویرال برای استفاده ۲۲ هزار نفر بیمار کرونایی توزیع کرده‌ایم و همچنین بیش از ۱۰۰ هزار قرص فاویپیراویر در سطح بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها توزیع شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دو داروی اصلی درمان کرونا و سرم به اندازه کافی در بیمارستان‌های درگیر درمان بیماران کرونایی وجود دارد، بیان کرد: داروی اصلی درمان کرونا رمدسیویر است که دارویی بیمارستانی است و برای بیماران کرونایی بستری شده استفاده می‌شود و در تمام بیمارستان ‌هایی که بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند به اندازه کافی توزیع کرده‌ایم و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی ادامه داد: موضوع فقدان دارو برای درمان بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها را تکذیب می‌کنم و اصلا صحت ندارد و تنها کافی است هر بیمارستانی که بیمار کووید-۱۹ می‌پذیرد و سرم یا دارو ندارد به من اطلاع دهند تا نسبت به رفع آن کمبود اقدام شود.

موفق با اشاره به اینکه رمدسیویر یک داروی بیمارستانی است و در سطح داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود، تصریح کرد: با این حال گاهی برخی از پزشکان برای درمان بیماران خود این دارو را تجویز می‌کنند و این افراد هم به دلیل اینکه تمایلی به بستری شدن در بیمارستان ندارند و یا شدت بیماری در حدی نیست که نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد، برای تامین دارو رمدسیویر با سختی مواجه می‌شوند، از همین رو ما برای رفع مشکل بیماران سرپایی کرونایی در بین چند داروخانه دولتی همچون داروخانه‌های ۲۲ بهمن، داروخانه هلال احمر و داروخانه مرکزی امام رضا (ع) این دارو بیمارستانی را توزیع کردیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از داروهایی که جهت درمان بیماران کرونایی استفاده می‌شود، داروی فاویپیراویر است که برای بیماران سرپایی کرونایی تجویز می‌شود اما با توجه به اینکه مصرف این دارو بسیار بالا رفته است، داروخانه‌ها با کمبود مواجه شده‌اند و البته این کمبود تنها مختص به مشهد نیست و سراسر کشور با آن دست به گریبان است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این دارو تولید داخلی دارد اما وزارت بهداشت ‌و‌ درمان کشور برای رفع کمبود این دارو به مقدار قابل توجهی آن را از خارج کشور وارد کرده است و به زودی بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

موفق در خصوص کمبود تجهیزات اولیه بیمارستانی نیز اظهار کرد: تجهیزات اولیه بیمارستانی همچون دستکش و لباس حفاظتی به حد کافی در بین بیمارستان‌ها توزیع می‌شود و روز گذشته در استانداری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه اختصاص دادند تا دستکش مورد نیاز تامین شود و خبر کمبود تجهیزات اولیه بیمارستانی گمان نمی‌کنم درست باشد.

وی ادامه داد: گاهی اخباری منتشر می‌شود و یا رفتارهایی از یک عده از مراجعان دیده می‌شود که خستگی را بر تن کادر درمان می‌گذارد و توقعات و خواسته‌هایی فراتر از انتظار است و این پاسخ شایسته‌ای به زحمات کادر درمان نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: ما به منظور رفاه حال مراجعان کادر پرسنلی خود را در داروخانه‌ها به منظور  پاسخ ‌گویی سریع‌تر به تقاضای مراجعان افزایش داده‌ایم.

موفق در خصوص کمبود کپسول اکسیژن در بیمارستان‌ها نیز گفت: گاهی اوقات به دلیل اینکه تعداد بیماران بستری در بیمارستان ‌ها افزایش می‌یابد، فشار اکسیژن در سامانه با افت مواجه می‌شود و در این مواقع برای جبران کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها مجبور هستند در کنار سیستم اکسیژن‌رسانی از کپسول اکسیژن نیز استفاده کنند تا کاهش فشار اکسیژن در سیستم جبران شود.

وی افزود: کپسول‌ اکسیژن به دلیل وزن زیاد و مشقت جابه‌جایی آن و از طرفی دیگر به دلیل اینکه تنها دو روز یک کپسول اکسیژن می‌تواند نیاز بیمار را تامین کند، استفاده از آن برای بیمارستان‌ها بسیار پرزحمت و هزینه است اما با توجه به نیاز بالای بیمارستان‌ها به اکسیژن چاره‌ای جز استفاده از کپسول نیست و خوشبختانه با همتی که استانداری به خرج داد و تلاش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد قابل توجهی کپسول اکسیژن خریداری شده است و تا پایان هفته جاری در اختیار بیمارستان ‌ها قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/  ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول