اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

10 شب 10 منبر| مواد لازم برای اصلاح انسان از نظر استاد علوی تهرانی

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: یکی از مهم‌ترین عناوینی که برای انسان در قرآن ذکر شده و یکی از بالاترین جایگاه‌ها ذکر شده برای انسان، مقام قرب الهی است. کم‌ترین دستاورد این منزلگاه، دعاست. بالاترین هم عاشقی خداست.

10 شب 10 منبر| مواد لازم برای اصلاح انسان از نظر استاد علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری شب سوم محرم هیأت فارس‌المومنین علیه‌السلام شب گذشته چهارشنبه مردادماه با پیش‌منبرخوانی حسین ارضی، سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مرثیه‌خوانی حیدر خمسه و روح‌الله بهمنی در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی در این مراسم طی سخنرانی با موضوع اوصاف مقربان اظهار داشت: در جلسه گفتیم معصومین علیهم‌السلام می‌فرماید نزدیک‌ترین عامل برای تقرب به سوی حضرت حق این است که شکم انسان سبک باشد. یعنی کم بخوریم اما ملاک این نیست که بشقاب و قاشق بزرگ را به کوچک تبدیل کنیم یا ۸ قاشق برنج را به ۶ قاشق کم کنیم. ملاک در این زمینه را معصومین علیهم‌السلام فرمودند که تا گرسنه نشدید، غذا نخورید و زمانی که شروع به غذا خوردن کردید قبل از سیر شدن دست از خوردن بکشید. این ملاک برای هر فردی با هر سنی متفاوت است یعنی نسخه هر فرد متفاوت است و نباید سری دوزی کرد.

این استاد اخلاق افزود: امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: معده را به سه قسمت تقسیم کنید، یک قسمت را برای خوردن، یک بخش برای آشامیدن و یک سوم برای هوا باشد. 

وی با بیان اینکه کم خوری یک منفعت دارد، گفت: هرانسانی برای اصلاح باید از یک جایی شروع کند. مثلا برای درختان آفت زدایی می‌کنند حال این آفت‌زدایی در انسان چگونه است؟ امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرماید: « إذا أرادَ اللّه ُ سُبحانَهُ صَلاحَ عَبدٍ ألهَمَهُ قِلَّةَ الکَلامِ وَ قِلَّةَ الطَّعامِ وَ قِلَّةَ المَنامِ؛ هرگاه خداوند صلاح بنده‌اى را بخواهد، کم گویى، کم خورى و کم خوابى را در دلش مى‌اندازد.» این اصلاح شدن یعنی در مسیر خیر و عاقبت به خیری قرار گیرد. انسانی که به‌دنبال اصلاح است برای اینکه بعد از مدتی شتاب و شورش کم نشود، باید زیرساخت لازم را در خود ایجاد کند که براساس این روایت کم گویى، کم خورى و کم خوابى این زیرساخت است.

علوی تهرانی افزود: در مقابل پرخوری چه اثراتی دارد؟ پیامبر(ص) فرمودند: «لا تُمیتُوا القلوبَ بکثره الطعام و الشراب فانّ القلوب تموت کالزرع أذا کثُر علیه الماء؛ با خوردن و آشامیدن زیاد دل‌ها را نمی‌رانید، زیرا همان‌گونه که زراعت بر اثر آب زیاد از بین می‌رود، قلب‌ها نیز بر اثر پرخوری می‌میرند.».

این استاد اخلاق با اشاره به اهمیت قلب تصریح کرد: امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: «اَلقَصدُ اِلَی اللهُ تَعالی بِالقُلُوبِ اَبلَغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالاَعمالِ؛ قصد و تقرّب به خداوند متعال به وسیله قلب ‌ها و دل‌ها، بسیار رساننده تر از رنج و سختی دادن به اعضا و جوارح وسیله اعمال است.»

وی گفت: متاسفانه جبر روزگار امروز و شرایط اقتصادی و گرانی همه به کم خوری مجبور شدند، اما برای رسیدن به این توفیقات باید قصد و اختیار داشت تا ارزشمند شود. امیدواریم خداوند به بحث سیدالشهدا تمام آسیب‌های اقتصادی ایران را برطرف و آسیب‌هایش را برطرف کند.

علوی تهرانی با اشاره به اینکه چهارمین عامل برای رسیدن به قرب الهی بهره‌برداری از شب برای بندگی نه فوتبال دیدن و سریال دیدن است، تصریح کرد: این‌ها را نفی نمی‌کنم بعد  از دیدن سریال و فوتبال و ان شاء الله خسته شدن از سیر در فضای مجازی، بیتوته و شب زنده‌داری داشته باشید. امام عسکری علیه‌السلام می‌فرماید: «اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ؛ وصال به خداوند عزوجل سفری است که جز با مرکب راهوار شب زنده داری به دست نمی‌آید.»

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

 

صوت شب دوم سخنرانی این استاد اخلاق را اینجا بشنوید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول