اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کنفرانس منطقه‌ای در بغداد؛ از ایفای نقش پاریس تا ایجاد فضای مناسب برای تلطیف روابط ریاض و تهران

یک روزنامه عربی با اشاره به ورود پاریس به میدان برگزاری کنفرانس منطقه‌ای بغداد از ایجاد فضای مناسب برای تلطیف روابط ریاض و تهران خبر داد.

کنفرانس منطقه‌ای در بغداد؛ از ایفای نقش پاریس تا ایجاد فضای مناسب برای تلطیف روابط ریاض و تهران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قرار است بغداد، اواخر ماه آگوست جاری برای نخستین بار از سال ۱۹۹۰ تاکنون، یک کنفرانس با مشارکت نزدیک به ۱۰ کشور عربی، منطقه‌ای و اروپایی از جمله پنج کشور همسایه عراق یعنی ایران، ترکیه، عربستان، کویت و اردن  برگزار کند. قرار است مصر، فرانسه، قطر، امارات، نماینده اتحادیه اروپا و نماینده سازمان ملل نیز در این کنفرانس شرکت کنند. هرچند که تا لحظه تنظیم این گزارش، هنوز مشخص نیست که آیا از نظام سوریه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور برای حضور در این کنفرانس دعوت به عمل خواهد آمد یا خیر.

ورود پاریس به میدان تلاش‌ بغداد برای برگزاری کنفرانس منطقه‌ای 

مقامات مسئول عراقی به روزنامه «العربی الجدید» اعلام کردند که پاریس نیز طی چند ساعت اخیر وارد میدان تلاش‌های کشورشان برای برگزاری این کنفرانس شده و برخی از کشورهای از منطقه را به حضور و مشارکت در سطح بالا در این نشست ترغیب می‌کند.

بنا بر این گزارش، این نشست که ابتدا از آن به عنوان کنفرانس همسایگان عراق، یاد می‌شد، طی دو روز اخیر، پس از گفت‌وگوی تلفنی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق ابعاد وسیع‌تری گرفت و این چنین برداشت می‌شود که قرار است، پرونده‌های مطرح در این کنفرانس و اهداف برگزاری آن، توسیع یابد. به ویژه که تاکید شد از برخی کشورهای عربی و عضو شورای همکاری خلیج فارس و نمایندگان کشورهای اروپایی و سازمان ملل برای حضور در این نشست دعوت به عمل می‌آید.

اعزام نمایندگان الکاظمی به کشورهای منطقه برای دعوت رسمی

طی روزهای گذشته، الکاظمی، «خالد البتال» وزیر برنامه‌ریزی را به کویت اعزام کرد و «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق نیز به ترکیه، عربستان و ایران فرستاد. «علی العلاوی» وزیر دارایی را به اردن و  «جمعه عناد» وزیر دفاع را به مصر اعزام کرد تا دعوت‌نامه‌های رسمی را به سران این کشورها برای شرکت در کنفرانسی که موعد اولیه برگزاری آن، ۲۹ آگوست جاری اعلام شده، تحویل دهند. 

به نظر می‌رسد که بغداد به دنبال برگزاری این کنفرانس پس از فارغ شدن از مراسم عاشورای حسینی (ع) در کربلای معلی که شاهد تدابیر امنیتی شدید و آماده‌باش یگان‌های امنیتی برای تامین امنیت آن است، است.

بنا بر این گزارش، پس از سفر سه‌شنبه پیش وزیر خارجه عراق به تهران و دیدار او با آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران، یک مقام بلندپایه دیپلمات در وزارت خارجه عراق تصریح کرد که عربستان سعودی، ایران و ترکیه، سه کشور اصلی همسایه عراق، از شرکت در این کنفرانس استقبال کردند. 

ریاض به دنبال اطلاع از سطح مشارکت ترکیه و ایران است

به گفته این مقام مطلع، ریاض تمایل دارد اطلاع یابد که سطح حضور ایران و ترکیه در این کنفرانس چگونه خواهد بود، تا در خصوص مشارکت «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی یا عدم مشارکتش در کنفرانس بغداد تصمیم‌گیری کند. البته سایر کشورها نیز مانند عربستان سعودی از شرکت در این کنفرانس استقبال کردند اما تا به این‌لحظه سطح مشارکت آن‌ها مشخص نیست.

این مقام مسئول دیپلمات عراقی، از بغداد در گفت‌وگوی تلفنی با العربی الجدید، تصریح کرد که فرانسه وارد تلاش‌های عراق در این زمینه پس از تماس تلفنی دوشنبه پیش میان ماکرون و الکاظمی شده است.

دعوت از دمشق در هاله‌ای از ابهام و تردید

وی در خصوص دعوت از بشار اسد، گفت: دعوت از نمایندگان نظام «بشار الاسد» در این کنفرانس، همانطور که برنامه‌ریزی شده بود، هنوز  محل تردید و ابهام است و  نظرات متفاوتی در کمیته هماهنگ‌کننده و تدارکاتی عراق برای این کنفرانس در این خصوص وجود دارد اما احتمالا طی دو روز آینده، این موضوع مشخص خواهد شد.

از سوی دیگر، منابع نزدیک به الکاظمی می‌گویند که کمیته مسئول تدارک این کنفرانس به ریاست «نزار الخیرالله»  قائم‌مقام وزارت امور خارجه عراق، چند پرونده اصلی مطرح در این نشست را تکمیل کرده‌اند که شامل همکاری در عرصه امنیتی و مبارزه با داعش، مرزها، منابع آب‌، افزایش همکاری‌ها در بخش بازرگانی و سرمایه‌گذاری و حمل و نقل و بهداشت و چندین مسأله اساسی دیگر می‌شود و کلیه این پرونده‌ها با توجه به اهمیت ارتباط با عراق طبقه‌بندی شده‌اند.

ایجاد فضای مناسب برای نشست ریاض و تهران 

به گفته منابع آگاه، وزیر خارجه عراق، چند روز پیش، هدف از برگزاری این کنفرانس را، «به حرکت درآوردن آب‌های راکد در منطقه» و نه «گرفتن عکس‌های یادگاری» اعلام کرد.

به گفته این منابع، فواد حسین از وجود یک «فضای مناسب» برای دیدار دو طرف سعودی و ایرانی در سطح روسای هیأت‌های اعزامی دو کشور به بغداد خبر داد. 

استقبال تمامی کشورهای دعوت‌ شده از کنفرانس منطقه‌ای در بغداد

از سوی دیگر، وزیر برنامه‌ریزی عراق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد که «عبدالله دوم» شاه اردن، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و ماکرون تاکید کرده‌اند که در این کنفرانس که اواخر ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد، شرکت خواهند کرد.

«حسین علاوی» مشاور نخست‌وزیر عراق، پیشتر گفته بود که تا کنون هیچ از کشورهای دعوت شده به این کنفرانس، پاسخ منفی به حضور در این کنفرانس نداده‌اند و همه کشورها از آن استقبال کرده‌اند. این کنفرانس در سطح سران کشورهای دعوت شده و روسای دولت‌های آن‌ها خواهد بود.

«عامر الفایز» عضو کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق گفت که وزارت خارجه تاکنون هیچ اطلاعات رسمی در خصوص این کنفرانس ارائه نکرده است اما اطلاعات موجود بیانگر دعوت‌ رسمی از کشورهای همسایه عراق از جمله، ایران، عربستان سعودی، ترکیه، کویت و اردن و کشورهای مصر، قطر، امارات و فرانسه و هیأت‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپاست.

وی افزود که در این کنفرانس، امور امنیتی در منطقه و ثبات سیاسی آن، شیوه‌های توسعه همکاریهای امنیتی و تبادل اطلاعات و بررسی مشکلات آبی و مرزی بررسی خواهد شد.

تلاش بغداد برای تلطیف روابط ریاض و تهران با چراغ سبز واشنگتن

این نماینده عراقی گفت: «دولت الکاظمی با تایید و توصیه ایالات متحده آمریکا، تلاش خواهد کرد که یک دیدار دو جانبه میان تهران و ریاض برای تلطیف روابط میان دو طرف برگزار کند. هر چند که هنوز مشخص نیست که آیا این امر در دستور کار کنفرانس مذکور قرار گرفته یا خیر.»

از سوی دیگر، «مجاهد الطائی» تحلیلگر امور امنیتی عراق، می‌گوید که اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد، ماکرون، مسئولیت بخشی از تلاش‌ها برای موفقیت این کنفرانس و توسعه پرونده‌های آن را برعهده گرفته است.

نقش فرانسه در کنفرانس منطقه‌ای بغداد

وی افزود: فرانسه دارای روابط نسبتا پایداری با ایران و سعودی و سایر کشورهای دعوت شده به این کنفرانس است و می‌تواند در تکمیل نقش میانجیگری عراق میان ریاض و تهران در سطح منطقه‌ای، سهیم باشد.

به گفته این تحلیلگر، تا به این لحظه؛ چهره‌های اصلی این کنفرانس، شمار شرکت‌کنندگان و سطح شرکت‌کنندگان آن مشخص نیست و زمان برگزاری آن نیز با توجه که تحولات جاری در منطقه احتمالا تغییر خواهد یافت.

دوم آگوست جاری بود که روزنامه العربی الجدید به نقل از یک مقام مسئول بلندپایه در وزارت خارجه بغداد نوشت که الکاظمی قصد دارد یک کنفرانس برای کشورهای همسایه عراق و سایر کشورهای منطقه برگزار کند تا طی آن، پرونده‌های مرتبط با عراق و دارای ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی را بررسی کند. به همین منظور، یک کمیته کوچک در داخل دفتر الکاظمی برای تدارک این امر، تشکیل شده است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول