اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دیپلمات روس: کنترل طالبان بر قندهار به دلیل فرار ارتش افغانستان میسر شد

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفت طالبان کنترل قندهار را به این دلیل به دست گرفت که نیروهای ارتش افغانستان که توسط ناتو و آمریکا آموزش دیده‌اند، به جای مقاومت پا به فرار گذاشتند.

دیپلمات روس: کنترل طالبان بر قندهار به دلیل فرار ارتش افغانستان میسر شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان امروز (جمعه) گفت طالبان کنترل قندهار را نه در پی جنگ، بلکه به دلیل فرار ارتش افغانستان که توسط ناتو و ایالات متحده آموزش دیده، به دست گرفتند.

کابلوف گفت «تصرف قندهار دقیقاً همان چیزی را نشان می‌دهد که ما درباره آن صحبت کردیم: این در نتیجه نبردی با مقاومت شجاعانه نیروهای افغان تصرف نشد، بلکه تصرف شد زیرا ارتش افغانستان که آمریکایی‌ها و ناتو آن را آموزش دادند، پا به فرار گذاشت.»

به گزارش «اسپوتنیک»، وی افزود تصرف قندهار که دومین شهر بزرگ افغانستان است، به این معنا نیست که طالبان آمادگی و توانایی تصرف پایتخت و مهمتر از آن، کنترل بر کابل را دارد. این دیپلمات روس در پاسخ به این پرسش که آیا تحولات جدید به این معناست که طالبان اکنون آماده به دست گرفتن کنترل کابل است، گفت: تصرف قندهار هیچ دری را باز نمی‌کند.

کابلوف همچنین ابراز اطمینان کرد که مذاکرات صلح افغانستان به هر حال ادامه خواهد یافت، زیرا طالبان نمی‌توانند کابل را تصرف کنند و هنوز این کار را انجام نداده‌اند.

اظهارات این دیپلمات روس در حالی است که پیش از این روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از مقام‌های آگاه کنونی و پیشین آمریکا گزارش داد دولت بایدن خود را برای سقوط کابل پایتخت افغانستان بسیار زودتر از آنچه چند هفته پیش بیم آن می‌رفت، آماده می‌کند.

واشنگتن پست به نقل از یکی از این مقام‌ها افزود ارتش آمریکا در حال حاضر ارزیابی می‌کند سقوط ممکن است ظرف ۹۰ روز رخ دهد، در حالی که برخی می‌گویند ممکن است ظرف یک ماه این اتفاق بیفتد.

با این حال، جو بایدن تاکید دارد که تصمیمش درباره خروج نظامیان آمریکایی جای بحث ندارد و گفته به رغم عملکرد نظامی ضعیف نیروهای افغانستانی او از تصمیم برای پایان دادن به حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان پشیمان نیست و با توجه به پیشروی‌های طالبان قصد تجدیدنظر در برنامه خروج ندارد. 

طالبان از ماه آوریل در حالیکه نیروهای خارجی پس از ۲۰ سال خروج خود را از افغانستان تکمیل می‌کنند، حملاتش را برای شکست دولت کابل افزایش داده است. بنابر گزارش برخی منابع، در حال حاضر این گروه حدود دو سوم خاک افغانستان را در کنترل خود دارد.

به گزارش تلویزیون الجزیره، سخنگوی طالبان مدعی شد که سقوط شهرهای بزرگ نشانه استقبال افغان‌ها از طالبان است و افزود که آن‌ها درهای مسیر سیاسی را نمی‌بندند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول