اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ابتکار فلسطینی‌ها برای مقابله با طرح یهودی‌سازی مسجد ابراهیمی در الخلیل

با کلید خوردن طرح جدید رژیم صهیونیستی برای یهودی سازی مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل واقع در کرانه باختری، فلسطینی‌ها نیز کلیه مساجد این شهر به استثنای مسجد ابراهیمی را تعطیل می‌کنند و برای ادای نماز جماعت و حفاظت از این مسجد، به سوی آن روانه می‌شوند.

ابتکار فلسطینی‌ها برای مقابله با طرح یهودی‌سازی مسجد ابراهیمی در الخلیل

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت اوقاف فلسطین، از بستن کلیه مساجد این شهر به استثنای مسجد ابراهیمی و ادای نماز جمعه در این مسجد با هدف ناکام گذاشتن کلیه طرح‌های یهودی‌سازی اشغالگران صهیونیست خبر داد.

در بیانیه این وزارت‌خانه آمده است که از کلیه شهروندان فلسطینی می‌خواهد که خود را به این مسجد برسانند و در سایه شرایط دشوار حاکم بر حرم ابراهیمی و تلاش اشغالگران برای سلطه بر صحن‌های مختلف آن و اجرای طرح‌های یهودی‌سازی خود در داخل آن، به ادای نماز به ویژه نماز جمعه در آن بپردازند.

خبرگزاری فلسطینی «وفا» به نقل از «جمال ابوعرام» مدیر اوقاف الخلیل نوشت که وزارت اوقاف با مشورت طرف‌های فلسطینی و کلیه هیأت‌های رسمی و محلی تصمیم گرفته که کلیه مساجد الخلیل را روز جمعه تعطیل کند تا همه ساکنان این شهر برای ادای نماز جمعه به حرم ابراهیمی بروند و از آن دفاع کنند. اشغالگران با وجود همه تلاش‌ها و تهدیدهای نژادپرستانه خود، در یهودی‌سازی این مسجد موفق نخواهند بود.

وی با تاکید بر ضرورت تحرک بین‌المللی و داخلی در فلسطین برای مهار اقدامات صهیونیست‌ها و تجاوزهای مستمر آن‌ها، از کلیه شهروندان فلسطینی خواست که خود را حرم ابراهیمی برسانند.

در پی این فراخوان، امروز به گفته ابوعرام، بین ۱۵ تا ۲۰ هزار مسلمان خود را به این مسجد رساندند و نماز جمعه امروز را در صحن این مسجد ادا کردند.

حمله نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «معا»، پس از پایان نماز، نظامیان صهیونیست‌ها برای متفرق کردن مسلمانان با بمب‌های صوتی به آن‌ها حمله کردند و ضمن آزار و اذیت نمازگزاران، درهای این مسجد را بستند.

ابوعرام از شهروندان فلسطینی خواست که برای ادای نمازهای پنچگانه در این مسجد حاضر شوند تا از هویت عربی و اسلامی آن دفاع کنند.

شیخ «حفظی ابوسنینه»، مدیر حرم ابراهیمی گفت که اجرای پروژه یهودی‌سازی مشمول ۳۰۰ مترمربع از مساحت صحن‌های مسجد ابراهیمی و اطراف آن می‌شود. نصب بالابر برای تسهیل حملات شهرک‌نشینان به این مسجد و تخصیص بودجه از سوی دولت اشغالگر برای این امر، تجاوز آشکار به قداست مقدسات و تغییر واضح در ویژگی‌های آن است.

وی در ادامه از جهان عرب و اسلام خواست که از خواب غفلت بیدار شوند. از سازمان ملل نیز خواست که به وظایف خود عمل کند و قطعنامه سازمان یونسکو را که در ژوئیه ۲۰۱۷، صادر شده، اجرایی کند که به موجب آن، حرم ابراهیمی یک میراث فلسطینی ثبت شد؛ امری که طرف‌های بین‌المللی را به مهار کلیه اقدامات یهودی‌سازی اشغالگران در قبال این مسجد، ملزم می‌سازد.

حماس و جهاد اسلامی هشدار دادند

دیروز جنبش مقامات اسلامی حماس در خصوص این تلاش‌های اسرائیل برای تغییر ویژگی‌های حرم ابراهیمی هشدار داد و این اقدام صهیونیست‌ها را تجاوز آشکار به مقدسات اسلامی توصیف کرد.

«حازم قاسم»، سخنگوی این جنبش در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت که قصد اشغالگران در تغییر ویژگی‌های مسجد ابراهیمی و نصب بالابر، بخشی از تجاوزهای مستمر اسرائیل علیه مقدسات مردم ماست. اشغالگران به دنبال تحریف وقایع و تاریخ هستند.

از سوی دیگر «طارق سلمی» سخنگوی جهاد اسلامی نیز گفت: «برنامه جدید  رژیم صهیونیستی برای احداث گذرگاهی برای شهرک نشینان یهودی و بالابر در الخلیل، با هدف سیطره بر مسجد ابراهیمی دنبال می‌شود ودر ادامه برنامه تغییر و محو آثار اسلامی و تاریخی مهمی است که بخشی از هویت اسلامی و ملی مسجد ابراهیمی و شهر الخلیل محسوب می‌شود.

وی از مردم استان الخلیل و قبایل و جوانان این استان خواست روز جمعه برای ادای نماز در مسجد ابراهیمی جمع شوند تا به جهانیان برسانند که ملت فلسطین اجازه تعرض به مقدسات و مساجدش را نمی‌دهد.

ماجرای طرح جدید یهودی‌سازی در مسجد ابراهیمی چیست؟

به نوشته خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع اسرائیل چندی روز پیش اعلام کرد که  در توئیتر اعلام کرد که به دستور بنی‌گانتز وزیر دفاع، پروژه نصب آسانسور به منظور آسانتر کردن راه رسیدن به حرم ابراهیمی آغاز شده‌است. پیش‌بینی می‌شود که ساخت این پروژه حدود شش ماه به طول انجامد. این پروژه در مسیری از پارکینگ تا صحن مسجد ابراهیمی ساخته خواهد شد.

مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل واقع در جنوب کرانه باختری اشغالی قرار دارد و قدمت آن به پنج هزار سال پیش باز می‌گردد. این مسجد بعد از مسجد الحرام، مسجد النبی و مسجد الاقصی چهارمین مسجد قدیمی جهان اسلام است و نزدیک به ۱۲ هزار نفر گنجایش دارد. آرامگاه حضرت ابراهیم (ع)، نیز در این مسجد قرار دارد.

مسجد ابراهیمی و شهر قدیمی الخلیل در ماه جولای ۲۰۱۷ در فهرست موقت میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) قرار گرفت. نفتالی بنت نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی در ماه می 2020 و زمانی که وزیر دفاع بود، پروژه مصادره اراضی وقفی در چارچوب پروژه توسعه حرم ابراهیمی را به طور نهایی تصویب کرده بود.

 پس از اقدام «باروخ گلدشتاین» صهیونیست تندرو در سال ۱۹۹۴ و به گلوله بستن نمازگزاران فلسطینی در این مسجد و به شهادت رساندن ۲۹ نفر از آن‌ها و مجروح کردن ۱۵۰ نفر از آن‌ها، این مسجد از سوی صهیونیست‌ها تعطیل شد اما پس از بازگشایی مجدد، رژیم صهیونیستی آن را به دو بخش مسلمانان و یهودیان تقسیم و بخش عمده‌ این مسجد را در اختیار یهودیان قرار داد. اسرائیل در روزهای اعیاد یهودی به مسلمانان اجازه ادای نماز و پخش اذان در این مسجد را نمی‌دهد.

حدود ۴۰۰ شهرک‌نشین صهیونیست مقیم در منطقه قدیمی شهر الخلیل توسط ۱۵۰۰ سرباز اسرائیلی محافظت می‌شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول