اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دانمارک و نروژ سفارتشان در کابل را تعطیل کردند

دولت‌های دانمارک و نروژ خبر دادند که در پی وخامت اوضاع افغانستان، سفارتخانه‌های خود در کابل را تعطیل می‌کنند.

دانمارک و نروژ سفارتشان در کابل را تعطیل کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با پیشروی‌های سریع طالبان در افغانستان، دانمارک روز جمعه خبر داد که سفارت خود در کابل را تعطیل خواهد کرد.

همچنین دانمارک اعلام کرده که تمامی کارمندان خود در سفارت کابل را از افغانستان خارج خواهد کرد.

از سوی دیگر، دولت آلمان نیز خبر داده که تعداد کارمندان خود در سفارت این کشور در کابل را به کمترین میزان ممکن خواهد رساند.

نروژ نیز اعلام کرد که فعالیت سفارت این کشور در کابل را به صورت موقت متوقف خواهد کرد و تمامی کارمندان سفارت این کشور در کابل به همراه کارمندان محلی را از کابل خارج می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز از تمامی شهروندان خود خواسته است تا هر چه سریعتر خاک افغانستان را ترک کنند.

این در حالی است که «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در افغانستان و مدیر دپارتمان دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه به «تاس» گفت مسئله تخلیه سفارت مسکو در کابل به دلیل کنترل طالبان بر شهرهای قندهار و هرات، مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. به گفته وی، طالبان هیچ شانسی برای تصرف کابل در آینده نزدیک ندارند.

وی همچنین اظهار داشت تاخیر کابل در آغاز مذاکرات صلح با گروه طالبان وضعیت را در افغانستان بدتر کرده است.

همزمان با گسترده شدن جنگ در افغانستان، آمریکا، روسیه، چین و شماری دیگر از قدرت‌های جهانی هشدار داده‌ا‌ند که اگر حکومتی با استفاده از نیروی نظامی در افغانستان به قدرت برسد، آن را به رسمیت نخواهند شناخت و اتحادیه اروپا به گروه طالبان هشدار داده در صورتی که افغانستان را به زور تصرف کند و این گروه منزوی خواهد شد.

همچنین زلمی خلیل زاده، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفته که ایالات متحده خواستار توقف فوری حملات علیه شهرها است و  و هشدار داده دولتی که به زور بر مردم تحمیل شود، یک دولت "منفور" خواهد بود.

از سوی دیگر نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده‌ در نشست صلح دوحه با انتشار بیانیه مشترک روی تسریع روند صلح به عنوان موضوع ضروری، مذاکره درباره پیشنهادات دولت و طالبان توقف فوری خشونت‌ها تأکید کرده‌اند.

وزارت امور خارجه قطر روز پنج‌شنبه با نشر بیانیه‌ای اعلام کرده که در پایان نشست کشورهای جهان و منطقه در مورد افغانستان اشتراک‌کننده‌گان از طرف‌های درگیر جنگ خواسته‌اند تا برای اعتمادسازی و تسریع تلاش‌های صلح و آتش‌بس همه‌جانبه هرچه زودتر گام بردارند.

نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده از گروه طالبان و حکومت افغانستان خواسته‌اند که خشونت‌ها را پایان دهند و در داخل شهرها جنگ نکنند.

روز گذشته عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان بعد از تصرف چند شهر بزرگ به دست طالبان، خواستار برگزاری نشست اضطراری شواری امنیت سازمان ملل درباره افغانستان شد.

شهر هرات بعد از تصرف توسط طالبان تاکنون آرام گزارش شده است. دیشب در بعضی نقاط شهر صدای تیراندازی شنیده شده ولی اکنون شهر آرام است و گفته می‌شود که طالبان در خیابانهای شهر تردد دارند و شماری از ساکنان محل نیز از خانه‌ها بیرون آمده‌اند. به گفته مردم محل، مناطقی که در روزهای گذشته خط مقدم درگیری بود امروز آرام گزارش شده است. طالبان بیشتر مناطق نظامی را در شهر در کنترل دارند.

همزمان با سقوط چندین ولایت مهم از جمله هرات و قندهار به دست طالبان، قرار است اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان درباره وضعیت جاری در این کشور سخنرانی کند. 

پیش از این برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که وزرای خارجه و دفاع آمریکا از غنی خواسته‌اند که با توجه به شرایط پیش آمده و برای تقویت صلح از سمت خود استعفا دهد. 

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا این خبر را تکذیب کرده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول