اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ناتو: تا حد امکان از دولت افغانستان حمایت می‌کنیم

دبیر کل ناتو عصر جمعه با اشاره به نشست اعضای این پیمان نظامی گفت که ناتو تا حد امکان از دولت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور حمایت خواهد کرد.

ناتو: تا حد امکان از دولت افغانستان حمایت می‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی عصر جمعه در پیامی در توییتر به دیدار اعضای ناتو برای بررسی اوضاع افغانستان پرداخت.

وی در پیام توییتری خود نوشت: «متحدان ناتو امروز در شورای آتلانتیک شمالی دیدار کرده تا درباره اوضاع در افغانستان به رایزنی بپردازند».

استولتنبرگ ادامه داد: «ما به ارزیابی تحولات در عرصه میدانی ادامه داده و در ارتباط با مقام‌های افغانستانی و بقیه جامعه جهانی هستیم»

دبیر کل ناتو اضافه کرد: «هدف ما همچنان حمایت از دولت افغانستان و نیروهای امنیتی تا حد امکان است. امنیت نیروهای ما مهمترین موضوع است. ناتو حضور دیپلماتیک خود در کابل را حفظ خواهد کرد».

استولتنبرگ افزود: «متحدان ناتو عمیقا نگران سطح بالای خشونتی است که در پی حملات طالبان ایجاد شده که شامل حملات به غیرنظامیان، کشتارهای هدفمند و گزارش‌ها درباره نقض جدی حقوق بشر است».

وی گفت: «طالبان باید درک کند در صورتی که قدرت را با زور به دست بیاورد، توسط جامعه بین‌المللی برسمیت شناخته نخواهد شد. ما همچنان به حمایت از راه‌حل سیاسی برای درگیری پایبند هستیم».

ایالات متحده و انگلیس از اعضای ناتو دستور اعزام هزاران سرباز به افغانستان برای تخلیه شهروندان خود را داده‌اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این اقدامات در حالی صورت گرفته که طالبان کنترل قندهار دومین شهر بزرگ افغانستان را در دست گرفتند و پس از حمله هشت روزه به مراکز شهری که کشورهای غربی را هم مبهوت کرده، اکنون دولت افغانستان عملاً کنترل بیشتر کشور را از دست داده است.

یک مقام ناتو به خبرگزاری فرانسه گفت که این اتحاد نظامی وضعیت امنیتی افغانستان را از نزدیک زیر نظر دارد.

این مقام افزود ناتو حضور دیپلماتیک خود را در افغانستان حفظ می‌کند، اما از ارائه جزئیات در خصوص تعداد کارکنان ناتو که هنوز در این کشور هستند به دلایل امنیتی خودداری کرد.

طالبان از ماه آوریل در حالیکه نیروهای خارجی پس از ۲۰ سال خروج خود را از افغانستان تکمیل می‌کنند، حملاتش را برای شکست دولت کابل افزایش داده است. بنابر گزارش برخی منابع، در حال حاضر این گروه حدود دو سوم خاک افغانستان را در کنترل خود دارد.

به گزارش تلویزیون الجزیره، سخنگوی طالبان مدعی شد که سقوط شهرهای بزرگ نشانه استقبال افغان‌ها از طالبان است و افزود که آن‌ها درهای مسیر سیاسی را نمی‌بندند.

پیش از این نیز «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان گفته بود که طالبان کنترل قندهار را نه در پی جنگ، بلکه به دلیل فرار ارتش افغانستان که توسط ناتو و ایالات متحده آموزش دیده، به دست گرفتند. 

اظهارات این دیپلمات روس در حالی است که پیش از این روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از مقام‌های آگاه کنونی و پیشین آمریکا گزارش داد دولت بایدن خود را برای سقوط کابل پایتخت افغانستان بسیار زودتر از آنچه چند هفته پیش بیم آن می‌رفت، آماده می‌کند.

واشنگتن پست به نقل از یکی از این مقام‌ها افزود ارتش آمریکا در حال حاضر ارزیابی می‌کند سقوط ممکن است ظرف ۹۰ روز رخ دهد، در حالی که برخی می‌گویند ممکن است ظرف یک ماه این اتفاق بیفتد.

با این حال، جو بایدن تاکید دارد که تصمیمش درباره خروج نظامیان آمریکایی جای بحث ندارد و گفته به رغم عملکرد نظامی ضعیف نیروهای افغانستانی او از تصمیم برای پایان دادن به حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان پشیمان نیست و با توجه به پیشروی‌های طالبان قصد تجدیدنظر در برنامه خروج ندارد. 

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول