اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

اعلام وصول نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت در مجلس/ قالیباف: وزرای پیشنهادی تیمی هستند که رئیس‌جمهور می‌خواهد با آنها کار کند

رئیس مجلس شورای اسلامی نامه رئیس جمهور درباره معرفی وزرای پیشنهادی برای اخذ رای اعتماد را در جلسه علنی امروز (شنبه) اعلام وصول کرد.

اعلام وصول نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت در مجلس/ قالیباف: وزرای پیشنهادی تیمی هستند که رئیس‌جمهور می‌خواهد با آنها کار کند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (شنبه 23 مرداد)  نامه آیت الله رئیسی رئیس جمهور درباره معرفی وزرای پیشنهادی برای اخذ رای اعتماد را اعلام وصول کرد. 

رئیس مجلس پس از اعلام وصول فهرست پیشنهادی کابینه و قرائت اسامی وزرای پیشنهادی تصریح کرد: یک برنامه کلی نیز ضمیمه نامه رئیس جمهور است.

قالیباف تصریح کرد: ما سعی داشتیم فهرست کابینه را چهارشنبه اعلام وصول کنیم اما نامه رسمی رئیس جمهور ساعت 13:35 به دست ما رسید لذا از آنجا که جلسه علنی تمام شده بود و ما باید طبق آیین نامه در نشست علنی فهرست وزرای پیشنهادی را اعلام وصول کنیم، امروز یعنی شنبه جلسه علنی برگزار کردیم.

وی تاکید کرد: نمایندگان باید مبتنی بر توانایی، کارآمدی، پاسخگویی، برنامه، اسناد بالادستی، چابکی در تصمیم گیری و سایر نکاتی که براساس قانون به عنوان مبنا برای بررسی وزرای پیشنهادی مشخص شده است، برنامه وزرای پیشنهادی را بررسی کنند، اما این نکته را مورد نظر داشته باشید که رئیس دولت، رئیس قوه مجریه و مدیر اجرایی، رئیس جمهور محترم است و وی وظیفه پیشبرد کارها را برعهده دارد و با پذیرش مسئولیت قرار است با این تیم کار کند، بنابراین این موضوع را مدنظر داشته باشید.

قالیباف ادامه داد: این حرف من بدان معنا نیست که هر چه رئیس جمهور محترم به مجلس ارائه داد، نمایندگان به آن رأی اعتماد دهند، خیر. اگر اینگونه بود، دیگر قانون مشخص نمی کرد که باید لیست کابینه پیشنهادی به مجلس ارسال شود. اینکه قانون رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی را برعهده مجلس گذاشته و حرف آخر را در رأی اعتماد، مجلس می زند، هیچ شکی نیست، اما ما باید انصاف را به خرج دهیم. به هرحال این تیم انتخاب رئیس جمهور بوده و می خواهد امور کشور را با این تیم انجام دهد.

وی گفت: دولت بر اساس ماده 202 آیین نامه داخلی مجلس دو هفته فرصت داشت تا لیست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کند که این کار را در کمتر از یک هفته انجام و لیست وزرا را همراه با برنامه کلی دولت در چند صفحه ارسال کرد و اکنون در سامانه بارگذاری شده است.

رئیس مجلس تاکید کرد: براساس آیین نامه مجلس ما تجربه، تخصص های مرتبط، شرح حال وزرا، برنامه، سوابق، ثروت های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد را درخصوص وزرای پیشنهادی در سامانه در اختیار همه نمایندگان قرار خواهیم داد.

وی ضمن درخواست از وزرای پیشنهادی جهت بارگزاری یادداشت ها و برنامه های خود براساس قانون در این سامانه گفت: این سامانه مورد رجوع همه نمایندگان و کمیسیون های تخصصی مجلس است. امروز بلافاصله لیست وزرای پیشنهادی به کمیسیون های تخصصی دوم و سومی که مشخص شده ارسال خواهد شد تا در یک مهلت زمان یک هفته ای بررسی های دقیقی را انجام دهند.

قالیباف خطاب به نمایندگان اظهار کرد: در زمان بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی، باید تمامی اسناد ایشان با اسناد بالادستی تطبیق داده شود، بنابراین بخش اصلی را در این میان کمیسیون های تخصصی برعهده دارند و به این موضوع توجه داشته باشند که گزارش کمیسیون ها در این خصوص به صحن علنی مجلس بسیار مهم و اساسی است.

رئیس مجلس افزود: کمیسیون های مجلس براساس فرمت های تهیه شده در سامانه، نظر خود را به صورت روشن، شفاف و مشخص در صحن توسط سخنگوهای خود اعلام کنند. اگر وزیر پیشنهادی در یک کمیسیون برنامه های خود را ارائه کرد، سخنگوی این کمیسیون مدت زمان 10 دقیقه برای ارائه گزارش کمیسیون متبوع خود فرصت دارد ولی در صورت تعدد کمیسیون های نظردهنده در خصوص برنامه های یک وزیر پیشنهادی، هر کدام 5 دقیقه زمان در اختیار خواهند داشت تا نظر خود را بیان کنند.

وی تاکید کرد: نمایندگان باید مبتنی بر توانایی، کارآمدی، پاسخگویی، برنامه، اسناد بالادستی، چابکی در تصمیم گیری و سایر نکاتی که براساس قانون به عنوان مبنا برای بررسی وزرای پیشنهادی مشخص شده است، برنامه وزرای پیشنهادی را بررسی کنند، اما این نکته را مورد نظر داشته باشید که رئیس دولت، رئیس قوه مجریه و مدیر اجرایی، رئیس جمهور محترم است و وی وظیفه پیشبرد کارها را برعهده دارد و با پذیرش مسئولیت قرار است با این تیم کار کند، بنابراین این موضوع را مدنظر داشته باشید.

قالیباف ادامه داد: این حرف من بدان معنا نیست که هر چه رئیس جمهور محترم به مجلس ارائه داد، نمایندگان به آن رأی اعتماد دهند، خیر. اگر این گونه بود، دیگر قانون مشخص نمی کرد که باید لیست کابینه پیشنهادی به مجلس ارسال شود. اینکه قانون رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی را برعهده مجلس گذاشته و حرف آخر را در رأی اعتماد، مجلس می زند، هیچ شکی نیست، اما ما باید انصاف را به خرج دهیم. به هرحال این تیم انتخاب رئیس جمهور بوده و می خواهد امور کشور را با این تیم انجام دهد.

وی تصریح کرد: این دقت را داشته باشیم که ما کار را بر همان موضوعاتی که قانون برعهده ما قرار داده یعنی بررسی برنامه، کارآمدی، پاسخگویی، اسناد بالادستی، تجربه و تخصص دنبال می کنیم. ما تا روز سه شنبه ظهر همه بررسی های خود را در مورد وزرای پیشنهادی در کمیسیون ها انجام خواهیم داد و بر این اساس جلسه علنی مجلس امروز و فردا از ساعت 8 تا 9 و 30 دقیقه صبح خواهد بود تا رأس ساعت 10 وزرای پیشنهادی بر اساس برنامه زمانبندی مشخص شده در محل کمیسیون ها حضور یابند.

قالیباف گفت: فردا نیز جلسه علنی مجلس ساعت 8 صبح تشکیل خواهد شد، باز هم حتماً ساعت 9 و 30 دقیقه جلسه را خاتمه می دهیم تا در کمیسیون ها به بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی بپردازیم و تلاش می کنیم تا سه شنبه ظهر این بررسی ها در کمیسیون های تخصصی به پایان برسد، زیرا از عصر روز سه شنبه شب تاسوعای حسینی است.

وی اظهار کرد: روزهای چهارشنبه تا جمعه به علت مصادف بودن با روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، مجلس جلسه ندارد، بنابراین از روز شنبه هفته آتی، جلسات علنی مجلس با دستور کار بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز خواهد شد تا بتوانیم تا روز سه شنبه و یا حداکثر روز چهارشنبه برنامه رأی اعتماد را به پایان برسانیم.

به گزارش فارس، قالیباف در ادامه متن نامه اعلام وصول وزرا را به شرح ذیل قرائت کرد: 

بسمه تعالی

جناب دکتر محمدباقر قالیباف

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

در اجرای اصل (133) قانون اساسی وزرای پیشنهادی به شرح زیر جهت اخذ رأی اعتماد معرفی می‌شوند.

۱- دکتر عیسی زارع پور (ارتباطات و فناوری اطلاعات)

۲- حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب (اطلاعات)

۳- دکتر احسان خاندوزی (امور اقتصادی و دارایی)

۴- دکتر حسین باغگلی (آموزش و پرورش)

۵- دکتر بهرام عین اللهی (بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

۶-  دکتر حجت‌الله عبدالملکی (تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

۷- دکتر سیدجواد ساداتی نژاد (جهاد کشاورزی)

۸- دکتر حسین‌امیر عبداللهیان ( امور خارجه)

۹- دکتر امین‌حسین رحیمی (دادگستری)

۱۰- امیر سرتیپ ستاد دکتر محمد رضا آشتیانی (دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)

۱۱- مهندس رستم قاسمی  (راه و شهرسازی)

۱۲- دکتر سیدرضا فاطمی امین (صنعت ،معدن و تجارت)

۱۳- دکتر محمدعلی زلفی گل (علوم، تحقیقات و فناوری)

۱۴- دکتر محمدمهدی اسماعیلی (فرهنگ و ارشاد اسلامی)

۱۵  دکتر احمد وحیدی (کشور)

۱۶- مهندس سید عزت الله ضرغامی (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)

۱۷- مهندس جواد اوجی (نفت)

۱۸- مهندس علی اکبر محرابیان (نیرو)

۱۹- دکتر سیدحمید سجادی هزاوه (ورزش و جوانان).

طبق آئین نامه داخلی مجلس، نمایندگان مجلس یک هفته فرصت بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را در کمیسیون‌های تخصصی دارند.

بعد از بررسی برنامه‌های وزرا در کمیسیون‌ها، مجلس باید در جلسات متوالی در صحن علنی وارد بررسی صلاحیت وزرا شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول