اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ایتالیا: برای تخلیه سفارت در کابل آماده‌ایم

وزیر خارجه ایتالیا در پی تشدید تنش‌ها در افغانستان تصریح کرد که رُم برای تمامی گزینه‌ها از جمله تخلیه کامل سفارتخانه خود در کابل آمادگی دارد.

ایتالیا: برای تخلیه سفارت در کابل آماده‌ایم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی تشدید حملات طالبان در افغانستان، «لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا نیز همچون برخی دیگر از کشورها، تخلیه سفارتخانه خود در کابل را غیرمحتمل ندانست.

وی طی مصاحبه‌ای با روزنامه «کوریره دلا سرا» که روز گذشته (شنبه) منتشر شد، در خصوص احتمال تعطیلی سفارتخانه ایتالیا در کابل در پی تحولات اخیر افغانستان گفت: «ما برای تمامی شرایط ممکن از جمله تخلیه (سفارتخانه) آمادگی داریم. ما باید به فکر ایمنی کارکنان سفارتخانه باشیم. اگر لازم شود، با کمک وزارت دفاع، در ایمنی کامل و هرچه سریع‌تر به ایتالیا بازمی‌گردیم».

وزیر خارجه ایتالیا در ادامه افزود در صورت تخلیه سفارتخانه‌، کارهای مربوط به سفارت از رُم انجام می‌شود.

یک روز قبل از اظهارات وزیر خارجه ایتالیا، «لورنزو گوئرینی» وزیر دفاع ایتالیا اعلام کرده بود که خروج کارکنان افغان که برای سفارت ایتالیا کار می‌کردند، همچنان ادامه دارد و گفت تعداد پرسنل افغان که برای ایتالیایی‌ها کار می‌کنند، حدود ۲۰۰ نفر است.

نظامیان ایتالیایی که تحت فرماندهی ناتو در افغانستان مبارزه می‌کردند، حدود ۹۰۰ نفر بودند که به طور کامل از افغانستان خارج شدند. وزیر خارجه ایتالیا، احتمال ورود مجدد نظامیان کشورش به افغانستان را غیرمحتمل خواند.

همزمان با پیش‌روی‌های سریع طالبان در افغانستان شماری از کشورها همچون دانمارک و نروژ از قصد خود برای تعطیلی سفارتخانه‌هایشان در کابل خبر دادند و دولت آلمان نیز گفت که تعداد کارمندان خود در سفارت این کشور در کابل را به کمترین میزان ممکن خواهد رساند.

وزارت خارجه فرانسه نیز از تمامی شهروندان خود خواسته است تا هر چه سریعتر خاک افغانستان را ترک کنند.

از طرف دیگر، نشریه آمریکایی «پالتیکو» امروز (شنبه) گزارش کرد که منابعی خبر داده‌اند که با نزدیک شدن طالبان به کابل، آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلی کامل سفارت خود است.

با این حال، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در افغانستان و مدیر دپارتمان دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه به «تاس» گفت مسئله تخلیه سفارت مسکو در کابل به دلیل کنترل طالبان بر شهرهای قندهار و هرات، مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. به گفته وی، طالبان هیچ شانسی برای تصرف کابل در آینده نزدیک ندارند.

همزمان با گسترده شدن جنگ در افغانستان، آمریکا، روسیه، چین و شماری دیگر از قدرت‌های جهانی هشدار داده‌ا‌ند که اگر حکومتی با استفاده از نیروی نظامی در افغانستان به قدرت برسد، آن را به رسمیت نخواهند شناخت و اتحادیه اروپا به گروه طالبان هشدار داده در صورتی که افغانستان را به زور تصرف کند و این گروه منزوی خواهد شد.

گزارش‌ رسانه‌های محلی همچنین حاکی از آن است که با سقوط چندین ولایت مهم از جمله هرات و قندهار به دست طالبان، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در یک پیام ویدئویی مشورت‌های گسترده در داخل دولت با بزرگان و رهبران سیاسی، نمایندگان اقشار مختلف مردم افغانستان و همکاران بین‌المللی افغانستان درباره تحولات این کشور جریان دارد.

اشرف غنی در حالی درباره وضعیت امنیتی کشور افغانستان سخنرانی کرد که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال استعفای وی به دنبال تشدید تنش‌ها در کشورش افزایش یافته بود.

روز گذشته (جمعه)، تنش‌ها در افغانستان تاحدی افزایش یافت که «آریانا نیوز» افغانستان گزارش کرد که آمریکا به دنبال ایجاد کودتا در افغانستان است و طبق این توطئه، واشنگتن در صدد است اشرف غنی و امرالله صالح و تعداد دیگری از اعضای حلقه ارگ را کاخ ریاست‌جمهوری خارج کند و به سفارت آمریکا منتقل کند و آنان را وادار کند تا به بی‌کفایتی‌اشان در اداره کشور افغانستان اعتراف کنند و بگویند که با هدف توقف جنگ، قصد کناره‌گیری از دولت را دارند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول