اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

چانه‌زنی بر سر قیمت نان در زنجان/ قیمت جدید به زودی اعلام می‌شود

این روزها بازار نان در زنجان آشفته‌تر از هفته‌های قبل است و ماجرا از آن جایی آب می‌خورد که هفته گذشته نان گران شد اما دوباره به قیمت قبلی خود برگشت، اما دوباره قرار است گران شود.

چانه‌زنی بر سر قیمت نان در زنجان/ قیمت جدید به زودی اعلام می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، هرازگاهی دست کاری قیمت برخی از کالاها صدای مردم را درمی‌آورد، نان یکی از اقلامی است که به صورت روزانه مورد مصرف مردم است و گرانی آن همیشه سبب اعتراض بوده و هست.

نانوایان می‌گویند افزایش قیمت نان در سال گذشته سودی برای نانوا نداشته است و این در حالیست که به دلیل رشد تورم قیمت تمام شده پخت یک نان با احتساب افزایش بیمه، حقوق و دستمزد کارگران، هزینه اجاره بهای ملک،  هزینه حمل و نقل، آب، مالیات، گاز، برق و ... بیشتر شده است.

در حالی‌ که نانوایان از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مواد اولیه شکایت دارند و خواستار افزایش قیمت‌ها هستند از طرف دیگر شهروندان نیز از گرانی نان به ‌ویژه در نانوایی‌های آزادپز شکایت داشته و اظهار می‌کنند برخلاف نانوایی‌های دولتی اما آزادپزها به اسم خرید آرد آزاد تا تنور گرم است نان خود را می‌چسبانند!

در سرکشی از برخی نانوایی‌های استان، آنچه که بیشتر به چشم می‌آمد گرانی غیررسمی نان، تعیین نرخ‌های دل‌بخواه و افت کیفیت و وزن چانه خمیر یا جبران هزینه تمام‌شده از طریق افزایش بیشتر قیمت انواع نان با استفاده از افزودنی‌های مجاز مانند کنجد، سیاه دانه، سبوس، سبزیجات و... است.

اگر چه صاحبان نانوایی‌ها این موضوع یعنی افزایش خودسرانه نان را تایید نمی‌کنند و با گلایه از افزایش هزینه‌های تحمیل شده به نانوایی‌ها مثل حقوق کارگران، هزینه تعمیر و نگهداری تجهیزات پخت نان، بیمه و نوسازی و تعمیرات سازه ساختمانی نانوایی‌ها در یکی و دو سال اخیر، از افزایش نیافتن قیمت نان ابراز نارضایتی می‌کنند و معتقد هستند در شرایط کنونی این قیمت‌ها اصلا به صرفه نیست.

هرچند روی تابلو درج قیمت نانوایی‌ها اطلاعاتی مثل وزن چانه، نوع نان و قیمت و تلفن رسیدگی به شکایات درج شده است، اما نانوایی‌ها بی‌توجه به این موارد که در معرض دید مشتریان قرار داده‌اند کار خودشان را می‌کنند نه از نظر کیفیت و نه از نظر کمیت نان عرضه شده راضی کننده نیست.

بازار نان اما این روزها در زنجان آشفته‌تر از هفته‌های قبل است و ماجرا از آن جایی آب می‌خورد که هفته گذشته در صبح روز ۱۴ مرداد نان به یکباره گران شد، گرانی که در حد ۶۰ درصد افزایش نسبت به قیمت قبلی نان بود.

همین امر اما با واکنش‌های تندی مواجه شد و بلافاصله یعنی عصر همان روز قیمت‌ها به حالت عادی برگشت، اما این تمام ماجرا نبود و پس از برگشت نرخ نان این بار نانوایان بودند که اعتراض خود را نشان دادند.

در همین راستا تعدادی از صاحبان واحدهای نانوایی دو روز متوالی در مقابل استانداری تجمع کرده و از پخت نان خودداری کردند.

به همین خاطر مردم زنجان طی هفته گذشته در تهیه نان با مشکل مواجه شدند و کار به جایی رسیده بود که حتی در فروشگاه‌ها هم نان بسته‌ای وجود نداشت، این موضوع تا اواخر هفته گذشته ادامه داشت تا دوباره نانوایان به سرکار برگشته و پخت کردند.

اما این هم تمام ماجرای نان نبود، یعنی طبق جلساتی که برگزار شد، قرار است، نان افزایش قیمت داشته باشد اما نه آن قیمت قبلی، با درصد کمتر.

برگزاری جلسات کارشناسی برای قیمت نان

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به اینکه جلسات کارشناسی در ارتباط با قیمت نان برگزار شده است، اضافه کرد: طی روزهای آتی قیمت جدید نان مشخص خواهد شد.

سید محمود موسوی با بیان اینکه طی روزهای آتی نرخ جدید نان اعلام خواهد شد، تصریح کرد: البته زمان آن مشخص نیست و ممکن است پس از تعطیلات هفته پیش رو اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه فعلا زمانی برای افزایش قیمت نان مشخص نشده است، افزود: در نهایت میانگین قیمت از استان‌های همجوار پایین‌تر خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلی از نظر پخت نان وجود ندارد، اضافه کرد: حتی نانوایی‌هایی که شیفت هستند نیز اقدام به پخت می‌کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان نیز درباره این موضوع گفت: در حال حاضر ۲۰ واحد نانوایی به صورت دو شیفته فعالیت دارند.

کمال الماسی با اشاره به اینکه مشکلی از نظر پخت نان در زنجان وجود ندارد، اضافه کرد: قیمت هم طبق تصمیم مسوؤلان در هفته‌های آتی اعلام خواهد شد.

مدیرکل غله استان زنجان نیز در این باره گفت: براساس هماهنگی صورت گرفته با برخی مراجع و مقامات استانی فعالیت واحدهای نانوایی ادامه دارد.

ولی‌الله زمانی گفت: با راه‌اندازی این واحدها در شرایط فعلی و با توجه به برهم خوردن توازن در زنجیره تامین نان شهروندان در روزهای اخیر مشکل طبخ و توزیع نان رفع خواهد شد.

حسین عبداللهی یکی از نانوایانی این شهر است که ۳۰ ساله سابقه دارد، به سه کارگرش حقوق خوبی می‌دهد اما با این وجود باز هم از او ناراضی هستند و به خاطر پایین بودن دستمزدها هر روز ساز رفتن کوک می‌کنند.

وی که تمام زندگیش صرف نانوایی می‌شود و از ساعت ۵ صبح تا ۱۲ شب در نانوایی مشغول کار است، گفت: نه خودم و نه خانواده‌ام آرامشی نداریم از طرفی هزینه‌های جانبی بسیار افزایش یافته و دیگر واقعا پخت نان برای ما قابل صرفه اقتصادی ندارد.

زینب محمدی یکی از شهروندان زنجانی نیز در این باره گفت: طی چند وقت اخیر شاهد افزایش قیمت نان در زنجان بودیم، افزایشی که  اگر تدابیری اندیشیده شود که هر ساله درصدی به نان اضافه شود  فشار چندانی به مردم تحمیل نمی‌شود.

وی افزود: این افزایش یکباره نه تنها کمکی به نانوایان و کارگران نانوایی نمی‌کند بلکه بر آنان و نیز بر مردم فشاری دوچندان وارد می‌کند.

این شهروند زنجانی بیان کرد: درست است که قیمت حامل‌های انرژی و مواد اولیه برای پخت نان گران شده اما این افزایش برای مردم نیز بسیار سنگین است.

وی با انتقاد از کیفیت نان و غیرقابل‌ مصرف بودن نان‌های تولیدی در برخی نانوایی‌ها اظهار کرد: متأسفانه کیفیت نان در اکثر نانوایی‌های شهر به نسبت پایین است، یعنی نان وقتی پخت می‌شود فقط باید در همان لحظه استفاده شود، چرا که با گذر زمان تبدیل به یک لاستیک می‌شود و معدود نانوایی‌هایی هستند که کیفیت نان خود را خوب نگه‌داشته‌اند.

گفتنی است، شکایات مردمی در بخش بهداشت باید در سامانه ملی ۱۹۰ انجام شود که طبق اعلام وزارت بهداشت عموما بیشترین مکان مورد گزارش برای ثبت شکایات بهداشتی نانوایی‌ها بوده که اکثرا به دلیل عدم رعایت بهداشت دست و عدم استفاده از ماسک توسط کارکنان گزارش می‌شود.

همچنین شهروندان می‌توانند تخلف‌های صنفی از جمله گرانفروشی را از طریق تماس با شماره ۱۲۴ گزارش یا به صورت اینترنتی در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند تا پیگیری شود. 

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول