اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

همه مصائب ژیمناستیک در سال جدید؛ از تهدید به تعلیق تا مکاتبه با مقامات جهانی

ژیمناستیک در سال جدید با مسائل و مشکلات زیادی روبرو شده و زمان برگزاری انتخاباتش هم مشخص نیست.

همه مصائب ژیمناستیک در سال جدید؛ از تهدید به تعلیق تا مکاتبه با مقامات جهانی

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، دوره چهار ساله زهرا اینچه‌درگاهی ۱۹ تیرماه به پایان رسید؛ دوره ای که روزهای پایانی آن با چالش های زیادی همراه بود و حتی صحبت از تعلیق نیز به میان آمد. اگرچه به نظر می رسد اکنون این فدراسیون در آرامش به سر می برد اما هنوز تکلیفش مشخص نشده تا وزیر ورزش جدید سر وسامانی به اوضاع مدیریتی این فدراسیون و چند فدراسیون دیگر بدهد.

از همان زمان ثبت‌نام نامزدها، حاشیه‌های عجیب و غریب فدراسیون آغاز شد که هنوز هم ادامه دارد؛ ماجراهایی از حضور مدیرعامل ضعیف سابق استقلال تا رد صلاحیت رئیس وقت فدراسیون و البته ورود فدراسیون جهانی تا تهدید به تعلیق. همه این حواشی باعث شد تا در فاصله کوتاهی که به مسابقات کسب سهمیه المپیک باقی مانده بود، ژیمناستیک روزهای خوبی را سپری نکند.

* حاشیه ها از کجا و چگونه استارت خورد؟

همه چیز تا ابتدای سال خوب بود. تقدیر کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش از برنامه های فدراسیون، افزایش بودجه تا 5 میلیارد به خاطر عملکرد فدراسیون اما ناگهان در خردادماه ورق برگشت و مدیر موفق در اقدامی عجیب از سوی کمیسیون تطبیق وزارت ورزش صلاحیت لازم را برای ثبت نام پیدا نکرد. مهدی علی‌نژاد معاون وزیر ورزش در این باره گفته بود زهرا اینچه‌درگاهی طبق نامه سازمان بازرسی نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند. معاون وزیر ورزش در این باره گفت: "نامه ای از بازرسی کل کشور دریافت کردیم که بر اساس ارزیابی، وی را فاقد صلاحیت مدیریتی دیده و از سوی وزارت ورزش و جوانان به دلیل تطبیق مدیریتی تایید نشد." این در حالیست که اینچه درگاهی در سال ۹۸ در بین ۲۰ مدیر برتر زن جهان از سوی فدراسیون جهانی انتخاب شد.

علی نژاد ادامه داد: "بر اساس ماده ۱۰ قانون بازرسی کل کشور، پیشنهادات سازمان بازرسی برای دستگاه‌ها الزام آور است و ما موظف هستیم به آن عمل کنیم. وزارت ورزش و جوانان به این پیشنهاد شفاف و روشن سازمان بازرسی عمل کرد و صلاحیت وی تایید نشد."

در سال 97 سازمان بازرسی بررسی های لازم را انجام و گزارشات خود را به مراجع ذیربط ارائه داد، پیشنهادات مختلفی هم مطرح شد اما در این گزارش هیچ اشاره ای به عدم صلاحیت رئیس فدراسیون نشده بود. البته، درباره چنین نامه نگاری هم ابهامات و شائبه هایی وجود دارد که اذهان را دچار تردید می کند!

اما نکته‌ای که سوالاتی را در اذهان به وجود می‌آورد، دلایل رد صلاحیت اینچه‌درگاهی است؛ کمیسیون تطبیق معمولا مسائل مربوط به مدیریت نامزدها را مورد بررسی قرار می‌دهد اما این سوال مطرح می‌شود، رئیسی که ۴ سال بر مسند یک فدراسیون تکیه زده، چگونه از نظر مدیریتی صلاحیت لازم را کسب نمی‌کند؟ اگر این مدیر واجد شرایط نبود، چطور در ۴ سال هیچ اقدامی انجام نشده و بازتاب ها همواره مثبت بوده است؟ 

* پای فدراسیون جهانی هم به مشکلات داخلی باز شد

مسائل و حواشی ژیمناستیک به نظر می‌رسد فقط داخلی نبوده چرا که بعد از گذشت چند روز پای فدراسیون جهانی هم به ماجرا باز شد. فدراسیون جهانی برای بررسی اتفاقات اخیر با کمیته ملی المپیک مکاتباتی انجام داده و با ارسال نامه ای اعلام کرده طبق اساسنامه فدراسیون که با اصول جهانی مطابقت دارد، این انتخابات باید برگزار شود و مرجع رسمی مجمع عمومی است.

سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک درباره مکاتبه فدراسیون جهانی ژیمناستیک با کمیته ملی المپیک، گفت: "ما در حال بحث و بررسی با فدراسیون جهانی و فدراسیون خودمان هستیم. هنوز به نتیجه نرسیدیم. در صورت کسب نتیجه، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد."

البته در جریان المپیک توکیو، احتمالا رئیس کمیته ملی المپیک جلساتی با مقامات جهانی در این خصوص داشته اما نتیجه کار هنوز اطلاع رسانی نشده است.

* مجمعی که با نظر وزارت برگزار نشد

مجمع فدراسیون ژیمناستیک قرار بود 16 تیرماه برگزار شود. روسای هیات ها هم به تهران آمدند اما با مخالفت وزارت ورزش این مجمع برگزار نشد؛ هر چند از 52 عضو، 45 عضو به صورت جداگانه با امضای ارسال شده اعلام کردند موافق ادامه ریاست اینچه درگاهی هستند تا تکلیف نامزدها و ریاست فدراسیون با برگزاری انتخابات مشخص شود. نکته قابل توجه اینکه اساسنامه این فدراسیون از اسفند سال 96 مستقل شده اما در این مدت برای تعامل بیشتر با هماهنگی وزارت ورزش برنامه ها پیش رفته، اگرچه به خاطر اختلافات پیش آمده بودجه این فدراسیون از فروردین به صورت منظم واریز نشد. از بودجه 5 میلیاردی فدراسیون فقط 870 میلیون تومان به حساب واریز شده؛ این در حالیست که ژیمناست‌ها تیرماه برای کسب سهیه المپیک در قطر 700 تا 800 میلیون بودجه لازم داشتند که وزارت ورزش حمایت لازم را انجام نداد و بلیت پرواز نیز توسط کمیته ملی المپیک تهیه شد. در این شرایط بحرانی احمدرضا کیخا در مسابقات جهانی و کسب سهمیه المپیک مدال طلا را کسب کرد اما به فاصله کم نتوانست سهمیه توکیو را کسب کند.

با شرایط پیش آمده و ابلاغ اساسنامه جدید به فدراسیون ها، ثبت نام از نامزدها دوباره انجام خواهد شد. حالا باید دید با معرفی وزیر جدید ورزش و جوانان انتخابات این فدراسیون به چه صورت انجام خواهد شد و ژیمناستیک به ریل آرامش و توسعه ای که در پیش داشت، بازخواهد گشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول