اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سخنگوی طالبان مدعی تصرف «مزار شریف» شد

سخنگوی گروه طالبان مدعی شد که این گروه بر شهر مزار شریف که چهارمین شهر بزرگ افغانستان است سیطره یافته است.

سخنگوی طالبان مدعی تصرف «مزار شریف» شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی گروه طالبان خبر داد که این گروه کنترل شهر «مزار شریف» مرکز استان بلخ در شمال افغانستان را در دست گرفته است.

برخی خبرهای تایید نشده حاکی از آن است که ژنرال «عبدالرشید دوستم» به مرز ازبکستان گریخته است.

این منابع همچنین گفته‌اند که نیروهای تحت سیطره «عطا محمد نور» و ژنرال دوستم به همراه تجهیزات و تسلیحات خود به مرز «حیرتان» در ازبکستان رفته‌اند.

 

یک نماینده پارلمان افغانستان مدعی شد که شهر «مهترلام» مرکز استان لغمان در شمال شرق کابل، بدون هیچگونه درگیری به دست طالبان سقوط کرده است.

برخی منابع خبری مدعی شدند که نیروهای ارتش افغانستان تنها 15 دقیقه در برابر طالبان مقاومت کردند.

شبکه سی‌بی‌اس آمریکا ساعتی پیش گزارش داد که واشنگتن درصدد است که اغلب کارمندان سفارت خود در کابل را طی 36 ساعت آینده از این کشور خارج کند.

این شبکه خبری اضافه کرد نفراتی که انتظار می‌رود در کابل باقی بمانند عبارتند از سفیر، تعدادی از نیروهای امنیتی و مهندسین ناظر بر امحای مواد و اسناد حساس در سفارت. 

پایگاه خبری آکسیوس نیز پیشتر در گزارشی نوشت که دستیاران ارشد رئیس‌جمهور آمریکا به شکلی فزاینده این احتمال را می‌دهند که ایالات متحده بعد از تاریخ ۳۱ اوت (نهم شهریور)، تاریخی که بایدن قول داده خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تکمیل شود، حضور دیپلماتیک دائم در این کشور نداشته باشد که تغییری بزرگ حتی در مقایسه با چند هفته قبل است. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان حضور نظامی و اشغالگری آنها در این کشور ادامه داشته است. بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف در دولت ترامپ، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. 

علیرغم پیشروی سریع طالبان در افغانستان و تصرف مرکز ولایات یکی پس از دیگری، جو بایدن تاکید دارد که تصمیمش درباره خروج نظامیان آمریکایی جای بحث ندارد و گفته به رغم عملکرد نظامی ضعیف نیروهای افغانستانی او از تصمیم برای پایان دادن به حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان پشیمان نیست و با توجه به پیش‌روی‌های طالبان قصد تجدیدنظر در برنامه خروج ندارد.

«اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان امروز در یک پیام ویدئویی گفت مشورت‌های گسترده در داخل دولت با بزرگان و رهبران سیاسی، نمایندگان اقشار مختلف مردم افغانستان و همکاران بین‌المللی افغانستان درباره تحولات این کشور جریان دارد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول