اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

پرچم عزای امام حسین(ع)، بزرگترین محور اجتماع مردم است

یکی از بزرگترین کارهایی که در تعظیم شعائر دینی انجام می‌شود و در طول تاریخ اسلام سرچشمه بسیاری از تلاش‌ها و عامل اصلی زنده ماندن نهضت شیعه شده است، برگزاری عزاداری در ایام محرم بوده است که حضرت امام خمینی(ره) در مراحل مختلف نهضت به این مهم اشاره کرده اند.

پرچم عزای امام حسین(ع)، بزرگترین  محور اجتماع مردم است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مصطفی دودانگه، در یادداشتی نوشت: محرم در فرهنگ اسلامی یک تاریخ زنده است، اما نه تاریخ روزمره و عادی زندگی، بلکه یک تحول عمیق و انقلاب تاریخ ساز است و سرفصل شروع حماسه‌های عاشورایی محسوب می‌شود.

امام حسین (ع) به حق، پرچمدار راستین اسلام ناب محمدی است که نشان داد انسان حقیقی هیچ گاه در برابر ظلم و ستم سر خم نخواهد کرد؛ والامقامی از خاندان اهل بیت (ع) که برای پیکار در برابر یزیدیان لحظه‌ای درنگ نکرد و جهانیان را به حیرت واداشت.

 امام حسین (ع) اگر چه با یزید مبارزه کرد، اما مبارزه بزرگ ایشان با جهل و گمراهی بود و این گونه است که حماسه ساز کربلا، آموزنده راه مبارزه با ستمکاران در تاریخ اسلام شد. آنچه در محرم به وقوع پیوست، تنها یک واقعه نیست، رخداد عاشورا فرهنگی جاودان و نقشه راه سعادت و جاودانگی است، مسیری که بزرگان دین اسلام برای حفظ عزت و شرف مسلمانان با سربلندی پیموده‌اند و در برابر ظلم ایستادگی کرده‌اند.

یکی از بزرگترین کارهایی که در تعظیم شعائر دینی انجام می‌شود و در طول تاریخ اسلام سرچشمه بسیاری از  تلاش‌ها و عامل اصلی زنده ماندن نهضت شیعه شده است، برگزاری عزاداری در ایام محرم بوده است که حضرت امام  خمینی(ره) در مراحل مختلف نهضت به این مهم اشاره کرده‌اند.

کما اینکه انقلاب اسلامی ایران و دلاوری‌های هشت ساله رزمندگان سپاه اسلام، خود شاهدی بر این موضوع است، پس از انقلاب هم پرچم عزای امام حسین(ع)، بزرگترین  محور اجتماع مردم بوده و هم اکنون نیز نقشی مؤثر در حرکت‌های اجتماعی دارد.

با توجه به شواهد موجود، از آنجا که ویروس کرونا ممکن است مهمان طولانی مدتی برای ایران باشد لذا فعالیت هیأتها و مساجد به عنوان پرچمدار شعائر و مناسبت‌های مذهبی را دستخوش تغییرات جدی خواهد کرد بنابراین کنشگران فرهنگی و اجتماعی و مذهبی با یک نگاه آینده‌پژوهانه و رویکرد فرصت محور می‌بایست تمهیداتی را برای این مناسبت‌ها و مخاطبانشان  بیندیشند.

در کل باید این فضا را فرصتی برای اتحاد و همدلی جامعه با گرایش‌های مختلف بدانیم و از آن برای ایجاد یک سرمایه اجتماعی مستحکم استفاده کنیم، هدف از اجرای طرح‌های محرم غیر از اقامه عزا و تعظیم شعائر انجام یک عملیات واحد همدلانه و مشارکت‌جویانه با همه اقشار است که هیأت‌ها میاندار طرح‌ها خواهند بود.

در این بین استفاده از تجربیات استان‌ها و شهرهای دیگر و محله‌ها و هیأت‌ها و مساجد سطح شهر بسیار حائز اهمیت است.

شاید بتوان گفت، محرم امسال فرصت بیشتری برای هیئات است که  به عمق زندگی اجتماعی مردم محله توجه بیشتری داشته باشند و بخشی از ظرفیت‌های خود  را برای حل مسائل و آسیب‌های محله خود صرف کنند.

در سنت ایرانی اسلامی ما، هیأت و به ویژه  مساجد، نقشی اساسی و راهبردی در پیشگیری و مدیریت مسائل و آسیب‌های اجتماعی دارند.

(کمکهای مومنانه) در محرم فرصتی است تا این ظرفیت ویژه بار دیگر به نمایش گذاشته شود و نهادهای محلی با محوریت مساجد وهیأت‌ها، مسؤولیت راهبری مسائل فرهنگی- اجتماعی محله را بر عهده گیرند که یقینا به دلیل شناخت و ظرفیت‌های ویژه مساجد و  نهادهای پیرامونی، مسائل و آسیب‌های اجتماعی در کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

لذا در این ایام به دنبال مخاطب خاص نباشید، محرم برای همه باید باشد، در نگاه کلان طوری برنامه ریزی شود که هر سلیقه‌ای بتواند از برکت این ماه بهره کافی را ببرد، به بیان دیگر، هیأت را خیلی گسترده باید دید، اعتقاد خالص داشته باشیم که صاحب اصلی همه این مراسمها و خدمات خود حضرت اباعبدالله (ع) است و تنها دغدغه داشته باشیم که سایرین را به حضرتش متصل کنیم، باقی را بسپاریم به  خود ایشان.

دقت داشته باشیم که این موضوع به این معنی نیست که در یک برنامه باید حتما همه  اقشار و همه سلیقه‌ها شرکت کنند، بلکه صحبت اینجاست که باید طوری برنامه ریزی کنید که برای همه سلیقه‌ها، برنامه و طرح مناسب داشته باشیم.

لازم به تاکید است که حضور هیأت در عرصه خدمات فرهنگی اجتماعی، یک فرصت و ظرفیت بسیار خوبی است و باید از آن استفاده شود، اما توجه شود که این حضور، جایگزین اصل عزاداری و تعظیم شعائر نیست بلکه هر دو موضوع باید در کنار همدیگر باشند.

در این راستا اقدامات اجتماعی  باید با جدیت پیگیری و اجرا شود، برای مثال:

*نصب پرچم سیاه به منزل، خودرو، مساجد، هیأت، میادین عمومی و معابر و ورودی و  خروجی‌های شهر

*پوشیدن لباس مشکی که اگر با تصویر زیبای حاج قاسم و ابو مهدی منقش شود، بسیار زیباست.

* برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مساجد، هیآت و پایگاههای و پخش نوحه‌های حماسی... 

* برگزاری مراسم عزاداری در هیأت، مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه با دعوت  از سخنرانان و مداحان انقلابی با رعایت پروتکل های بهداشتی .

* شعارنویسی شعار مرگ بر آمریکا در میادین و دیواره نویسها، مساجد، هیآت، مدارس و...

* توزیع گسترده پوستر این دو شهید والامقام بین فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و ...

*مزین کردن خودروها و مغازه‌ها به عکس شهید سلیمانی و شابلون نویسی بر روی وسایل  نقلیه و....

 به معنای واقعی کلمه، باید عزای عمومی برگزار شود، نه تشریفاتی و حداقلی. آمریکایی‌ها با خوشحالی و پررویی و به صراحت می‌گویند قاسم سلیمانی را ترور کردیم؛ ملت ایران و  مسلمانان نباید ساکت بنشینند، نهال گام دوم انقلاب با خون سردار اسلام، قاسم سلیمانی آبیاری شده و باید خط فروپاشی رژیم صهیونیستی و جهاد مقدس با آمریکا باید همزمان با تقویت خط مقاومت در داخل کشور ادامه یابد، خون شهید سلیمانی در مسیر گام دوم انقلاب سرعت و قدرتی متفاوت به حرکت انقلاب و جهاد و  شهادت خواهد داد و آن زمانی که دشمنان محاسبه نمی‌کنند، حرکتی رقم زده می‌شود که برکت خون این شهید را خواهیم دید.

انتهای پیام/2308/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول