اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

27800 امضا پای مطالبه شفافیت از مجلس یازدهم/طرح شفافیت آرا در چه وضعیتی است؟

کاربران سامانه فارس من با ثبت 72 سوژه و 27800 امضا خواستار تصویب و اجرای طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده‌اند.

27800 امضا پای مطالبه شفافیت از مجلس یازدهم/طرح شفافیت آرا در چه وضعیتی است؟

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از نخستین طرحها و وعده‌های مجلس یازدهم بود که البته به عنوان یک مطالبه جدی نیز از سوی کاربران فارس من مطرح بوده و از خرداد ماه گذشته تا به حال و در طول عمر مجلس یازدهم با ثبت چندین کمپین  و ۲۷۸۰۰ امضا تا لحظه تنطیم این گزارش، این مطالبه را تایید کرده‌اند.

بررسی های خبرنگار فارس حکایت از آن دارد که از خرداد ماه سال ۱۳۹۹ تا کنون یعنی از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم تا به حال  ۷۲ سوژه از سوی کاربران خبرگزاری فارس در سامانه فارس من ثبت شده که محوریت آنها تعیین تکلیف طرح شفافیت آرا به عنوان یکی از جدی ترین وعده‌های مجلس یازدهم بوده است. 

 

برای نمونه کاربران فارس من از همان زمان مطرح کرده اند که اولین مصوبه مجلس  شفافیت آرای نمایندگان باشد و با ۵۱۵ امضا آن را تائید کرده اند، در سوژه‌ای دیگر با ۲۲۴ امضا نیز تاکید بر شفافیت به عنوان اولویت مجلس جدید مطرح شده و در سوژه‌ای دیگر با ۲۲۴ امضا لزوم حرکت مجلس به سوی شفافیت آرا  مطرح شده است. سوژه‌های دیگری با همین مضمون با ۱۲۴۵ ،  ۲۲۲ و ۶۵۸ امضا مربوط به همان نخستین روزها و هفته‌های تشکیل مجلس یازدهم است.

نمایندگان مجلس یازدهم با توجه به تجربه ناموفق مجلس دهم در به ثمر رساندن طرح شفافیت آرا و در پاسخ به مطالبه افکار عمومی در این زمینه به عنوان یکی از نخستین طرح ها، شفافیت آرای نمایندگان را به صورت پیش نویس آماده و با ۱۷۶ امضا راهی صحن علنی کردند.

 

* درخواست شفافیت آرای غیر نمایشی و شفاف

در ادامه درخواست اولویت دادن به شفافیت آرا به عنوان نخستین گام صداقت با مردم، تاکید بر غیر نمایشی بودن شفافیت از سوژه های دیگری بود که کاربران فارس من با ثبت آن مطالبه شفافیت را زنده نگه داشتند. در این میان برخی کاربران فارس من در ثبت سوژه‌های خود ضرورت اعلام موضع نمایندگان به صورت شفاف درباره طرح شفافیت آرا را مد نظر قرار داده و خواستار ارائه گزارش کاملی از روند بررسی و تصویب شفافیت آرا در مجلس یازدهم شده‌اند.

سوم مرداد ماه جاری مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روند و مراحل بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس را در توئیتی تشریح کرد و نوشت: روزهای اول، در مشورت با دکتر امیرآبادی (مسلط به آیین نامه)، پیش نویس طرح را نوشتم. با سه همکارم (نجابت، متفکرآزاد و ایزدخواه) تا ساعت یک بامداد متن را نهایی کردیم. در جلسه بعد صحن علنی، امضای ۱۷۶نماینده را اخذ و طرح را تقدیم هیات رییسه کردیم.

چون هنوز طرحی در دستور نبود، برای بررسی دقیق، طرح به صورت عادی ثبت، به سرعت اعلام وصول و به ‎کمیسیون آیین نامه ارجاع شد. بعنوان نماینده طراحان، تقریبا در همه جلسات کمیسیون و نیز مرکز پژوهشها شرکت کردم. گزارش بسیار خوب کمیسیون، فردای روز پر التهاب رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ به صحن علنی آمد.

* طرح شفافیت به رای اعتماد نرسید

در رای گیری کلیات طرح، تنها ۳ رای کمتر از دوسوم حدنصاب لازم کسب کرد. بلافاصله درخواست بیش از ۱۰۰ نماینده برای بازگشت به دستور، ارائه و تصویب شد. طبق تبصره ۱ ماده ۱۰۰، رای گیری شد تا در اولویت صحن قرار گرفته، به صورت دوشوری بررسی شود؛ با بیش از ۷۰ درصد تصویب شد و به کمیسیون بازگشت.

‏اول ‎طرح شفافیت در دستور کمیسیون قرار گرفت، اما طرح دوفوریتی آقای صباغیان (الزام دولت به پاسخگویی تذکر نمایندگان) طبق آیین نامه اولویت یافت و الان به صحن رسید. شفافیت دوباره در دستور کار این هفته کمیسیون آیین نامه قرار گرفته است.امیدوارم نهایی شده، پیش از رای اعتماد، تصویب شود.»

همچنان که این نماینده مجلس اشاره کرده طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس در مجلس یازدهم یکی از اولین طرح‌هایی بود که کلید خورد و بعد از چند ماه بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس بالاخره 15 بهمن ماه سال گذشته در مجلس به رای گذاشته شد اما تصویب نشد. این طرح در همان زمان هم  ۱۵۳ رای موافق داشت اما از آنجا که اصلاح آیین نامه داخلی مجلس بود و نیاز به دو سوم آرای نمایندگان داشت، سه رای مثبت تا تصویب شدن فاصله داشته و رد شد. 

بلافاصله بعد از رد این طرح بیش از 50 نماینده مجلس به هیئت رئیسه مجلس برای بررسی مجدد طرح شفافیت آرا نمایندگان نامه زدند چرا که معتقد بودند شفافیت آرای نمایندگان مبحث قابل توجهی در مجلس است و عمده نمایندگان به آن حساسیت لازم را دارند اما برخی معتقد بودند طرح موجود نمی تواند جوابگوی اهداف شفافیت آرا باشد.

مخالفت مجلس با کلیات طرح شفافیت آرا البته تقریبا همزمان با فصل بررسی بودجه در مجلس شد و به همین دلیل با فوریت به صحن باز نگشت اما نمایندگان مجلس یازدهم وعده دادند که افتخار تصویب این قانون را نصیب خود خواهند کرد.

28 بهمن ماه سال گذشته درخواست بررسی مجدد طرح شفافیت در صحن علنی مطرح شد. در همین جلسه محدباقر قالیباف، رئیس مجلس تصریح کرد که ضعف هایی در طرح شفافیت آرا وجود دارد، اما با رأی نمایندگان و در مدار بررسی مجدد قرار گرفتن آن، مشکلات آنرا رفع خواهیم کرد. در روزهای اخیر مجلس در عمل به وعده خود خبر از نهایی شدن طرح شفافیت برای بازگشت به صحن علنی در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس دادند. 

حالا اما وعده بررسی این طرح پیش از رای اعتماد به وزرا در مجلس یازدهم محقق نشده و روز شنبه رای اعتماد به کابینه دولت سیزدهم در دستور کار مجلس قرار دارد.

 

* سوال نماینده مجلس: شفافیت چه شد؟

 در نشست علنی یکشنبه 24 مرداد ماه مجلس بار دیگر موضوع شفافیت آراء در صحن علنی مجلس با تذکر نماینده ها همراه شده است.  حجت‌الاسلام جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به هیأت رئیسه اظهار داشت: چرا موضوع شفافیت آراء که موجب جلوگیری فساد است به صحن علنی مجلس نمی‌آید تا سر و صداها از میان برود و همه با استدلال و منطق صحبت کنند؛ خیلی از حرف‌هایی که رسانه‌ها مطرح می‌کنند و خودی‌ها و بی‌خودی‌ها می‌گویند به خاطر عدم طرح شفافیت آراء است.

این نماینده مجلس یادآوری کرد: ابتدای کار مجلس موضوع کلیات شفافیت آراء رأی آورد اما چندین ماه است که در کمیسیون تخصصی معطل مانده است لذا امیدوارم هر چه سریعتر این موضوع در دستور کار مجلس قرار گیرد؛ اگر این موضوع قبل از انتخاب وزرا صورت می‌گرفت خیلی بهتر بود.

* مطالبه تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان

در یکی از جدیدترین سوژه‌های ثبت شده در سامانه فارس من در این مورد که 5664 امضا تا لحظه تنظیم گزارش با خود همراه کرده نیز تاکید شده است: بسی جای گله و تأسف دارد، نمایندگان مجلس که توقع می‌رفت به تأسی از امامین انقلاب و بنا به وعده‌های پیش‌ از انتخاب‌شان، بدون ذره‌ای تعلل مواضع خود را شفاف با مردم در میان بگذارند. طبعاً مطالبهٔ شفافیت آراء مطالبه‌ای به حق و اقل انتظار از سوی مردمی‌ است که به این نظام عِرق داشته و در مسیر پیشرفت آن از هیچ تلاشی مضایقه ندارند و برای حفظ این انقلاب تا پای جان می‌روند.
امضا کنندگان این مطالبه در پایان نوشته اند: جمعی از مردم شریف ایران، دانشجویان، تشکلات، احزاب و اقشار نخبگانی، انجمن‌های صنفی، انجمن‌های اسلامی و جامعه اسلامی، از وکلای ملّت مطالبه داریم که طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس (طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس) پیش از تحلیف رئیس‌جمهور منتخب در دستور کار مجلس قرار گرفته شود و قاطعانه به تصویب رسد.

با این حال این مطالبه تا پیش از تحلیف و رای اعتماد محقق نشده و بیش از یک سال از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد  و به نظر می‌رسد مجلس یازدهم باید در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخی دقیق به این مطالبه داشته باشد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت طرح می‌گوید:‌ طرح شفافیت آرا که توسط کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس نهایی شده و آخرین اصلاحات و پیشنهادات نمایندگان درباره آن اعمال شده است در دستور کار رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار دارد.

به گفته وی فضای صحن مجلس درباره طرح شفافیت آراء نمایندگان نسبت به قبل بهتر شده و تعداد نمایندگان موافق با این طرح هم بیشتر شده است و قطعا این طرح رأی لازم را آورده و مصوب خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول