اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

آیا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به وعده خود در زمینه تولید واکسن عمل خواهد کرد؟

با گذشت چند ماه از وعده رئیس پیشین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای تولید 50 میلیون دز واکسن کرونا تا پایان شهریور، حال این سوال مطرح است: آیا این وعده محقق خواهد شد؟

آیا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به وعده خود در زمینه تولید واکسن عمل خواهد کرد؟

خبرگزاری فارس - گروه سلامت: کرونا که آمد، رقابت کشورهای مختلف برای تولید واکسن به منظور مهار این بیماری و جلوگیری از افزایش جانباختگان آغاز شد؛ محصولی که از همان ابتدا نیز پیش بینی می‌شد، جنگی جهانی را در دنیا رقم زند و حتی دستمایه تهدید یک کشور علیه دیگری باشد.

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ مخبر، رئیس وقت ستاد فرمان امام اعلام کرد تا آخر تیر ماه ۱۲ میلیون و تا آخر مرداد ماه ۳۰ میلیون و تا آخر شهریور ماه ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید می کنیم. هرچند این وعده در تیرماه تا حدی اصلاح شد اما همچنان ادعای تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن به قوت خود برجا ماند.

*چرا وعده تولید ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا داده شد؟

در جلسه‌ای که با حضور مسوولان وزارت بهداشت و مسوولان ستاد اجرایی برگزار شد وزارت بهداشت اعلام کرد که مجوز تولید واکسن کووبرکت در تاریخ ۲۵ اردیبهشت صادر خواهد شد و ستاد اجرایی می‌تواند رسما تولید واکسن کرونا را آغاز کند.

اما فرایند صدور مجوز تولید واکسن کرونای برکت به دلیل طولانی شدن روند بررسی‌های علمی و پزشکی وزارت بهداشت با یک ماه تاخیر مواجه شد و نهایتا این مجوز در ۲۴ خرداد صادر شد.

 

*چرایی تاخیر در تولید واکسن

موضوع بعدی، به طراحی ۳ خط تولید واکسن برمی‌گشت. قرار بود خط اول از ابتدای تیرماه ۴ میلیون دز، خط دوم از ابتدای مرداد ۸ میلیون دز و خط سوم از ابتدای شهریور ۲۵ میلیون دز واکسن تولید کنند.

خط اول در موعد مقرر شروع به کار کرد و مطابق برنامه به تولید واکسن پرداخت. اما خط دوم و سوم با تحریم‌های آمریکایی مواجه شد. هرچند که با تلاش‌های ستاد اجرایی، این دو خط نیز در مراحل پایانی احداث هستند و پیش‌بینی می‌شود که خط دوم در ابتدای شهریور و خط سوم هم تا انتهای شهریور به مرحله تولید برسند.

 

* چقدر واکسن تولید خواهد شد؟

با این حساب، در صورت عدم مانع‌تراشی جدید توسط آمریکا در تامین تجهیزات تولید، وضعیت تولید واکسن برکت را می‌توان به این شکل پیش‌بینی کرد:

خط اول طی ۲ ماه، از ابتدای تیر تا پایان مرداد ماه حدود ۸ میلیون دز واکسن را تولید می‌کند. میزان تولید این خط تا امروز، نشان می‌دهد که این پیش‌بینی به حقیقت خواهد پیوست.

با راه‌اندازی خط دوم از ابتدای شهریور، ۱۲ میلیون دز واکسن نیز در شهریور تولید می‌شود و مجموع واکسن ایرانی تولید شده به ۲۰ میلیون دوز می‌رسد.

از ابتدای پاییز، خط سوم هم به مدار تولید می‌پیوندد و ماهانه حدود ۳۷ میلیون دز (از مجموع ۳ خط تولید)، واکسن ایرانی تولید می‌شود.

 

* برکت ایرانی برای واکسن‌های خارجی!

البته تولید واکسن ایرانی برکت از ۲۴ خرداد، یک مزیت دیگر هم داشت. آمریکا بلافاصله در ۲۷ خرداد مجبور به لغو تحریم صادرات واکسن به ایران شد و از آن تاریخ، سرعت ورود واکسن به ایران نیز به شکل تصاعدی افزایش یافت. به شکلی که کل واکسن وارداتی تا آن تاریخ حدود ۶ میلیون دوز بود اما طی ۲ ماه اخیر حدود ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد ایران شده و قرارداد ۳۰ میلیون دز دیگر نیز نهایی شده است.

به گزارش فارس، نباید از این موضوع غافل شد که بنا به گفته کارشناسان سازمان بهداشت جهانی روند تولید واکسن بسیار پیچیده است و حتی بسیاری از شرکت‌هایی که در این بازه زمانی تلاش کردند واکسن کرونا تولید کنند هنوز موفق به تولید نهایی آن نشده‌اند. لذا از آنجا که کشور ما در شرایط تحریم قرار دارد و تامین تجهیزات تولید به سختی انجام می‌شود ایجاد وقفه در زمینه ساخت یک کارخانه تولید واکسن چندان دور از ذهن نیست، اما با توجه به وعده‌های داده شده توسط مسوولان ستاد اجرایی و چشم انتظاری مردم برای واکسیناسیون عمومی و شبهات ایجاد شده توسط رسانه‌های بیگانه با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن تلاش محققان ایرانی، انتظار می‌رود مسوولان ستاد اجرایی بیش از گذشته آخرین اطلاعات از پیشرفت این پروژه ملی را در اختیار عموم مردم قرار دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول