اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

جعفر دهقان: به‌خاطر یک سریال ۶ ماه فلج شدم/ دلایل ساخته‌نشدن سریال «ثارالله»

جعفر دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون گفت: سر یکی از سریال‌ها از اسب زمین خوردم و مهره‌های گردنم به نخاعم فرو رفت. سمت راستم فلج شد. ۶ ماه گوشه خانه افتاده بودم. حالم خیلی بد شد و در نهایت جراحی کردم که به خیر گذشت.

جعفر دهقان: به‌خاطر یک سریال ۶ ماه فلج شدم/ دلایل ساخته‌نشدن سریال «ثارالله»

به گزارش خبرنگار تلویزیون خبرگزاری فارس، جعفر دهقان بازیگر تلویزیون و سینما که مهمان برنامه «سریالیست» بود، ابتدای این برنامه گفت: یکی از دغدغه های رسول ملاقلی پور در سینمای جنگ این بود که می گفت من خودم را مدیون بچه های جنگ می دانم و باید یک طوری ادای دین کنم. شاید خیلی کارها در ژانرهای مختلف برایش پیش می آمد اما آنها را کنار می گذاشت و به سراغ کارهای ژانر دفاع مقدس می رفت. می‌گفت خودم را بدهکار می دانم و باید یک طوری ادای دین کنم. خدا رحمتش کند. رسول ملاقلی پور از کسانی بود که در سینمای دفاع مقدس ما دارای سهم بسیار بزرگی است. 

او در پاسخ به پرسش پدرام کریمی مجری برنامه که گفت شما رکورددار بازی در سریال های تاریخی و ژانر و گونه دفاع مقدس هستید، افزود: همه زحمت می کشند و کار می کنند. من اصلا به این قضیه هیچ وقت فکر نکرده ام که مثلا من در سینمای دینی یا کارهای تاریخی و دفاع مقدسی رکورد دار باشم. همیشه سعی کرده ام نقش هایی که دوست داشته ام را بازی کنم. نقش هایی که احساس کرده ام شاید به درد جامعه و یا خودم بخورد. باید شخصیتی که می خواهم کار کنم جزو باورهایم باشد. امکان ندارد شخصیت یا نقشی را بخواهم بازی کنم و آن نقش را دوست نداشته باشم یا باورش نداشته باشم. باید اول نقشی که قرار است کار کنم را دوست داشته و جزو باورها و دغدغه هایم باشد.

این بازیگر پیشکسوت تاکید کرد: باید درست بازی کنم تا در ذهن مخاطب جای بگیرم. مثل خیلی از نقش های دیگری که کار کرده ام و هنوز که هنوز است مردم با آنها خاطره دارند، مثل ماکسیمیلیانوس، مثل پوتیفار و... وقتی مردم من را می بینند هنوز با این شخصیت ها خاطره دارند. از این بابت خوشحال هستم. خدار ا شاکرم که در این چند صباح عمرم توانسته ام در کارهایی بازی کنم که مردم با آنها ارتباط گرفته اند و دوستش داشته اند. 

دهقان در ادامه خاطرنشان کرد: فیلم های دفاع مقدسی از جمله «حمله به اچ ۳»، «عملیات کرکوک» و «حماسه مجنون» همه برگرفته از واقعیت و اتفاقاتی هستند که در دوران دفاع مقدس رخ داده بودند، نوشته شد و کار شد. اینطور نبوده که زائیده تفکر نویسنده یا کارگردان باشد. خیلی از شخصیت هایی که در سینمای ما بوده و فیلم هایی که بازی کرده ام شخصیت هایی بوده اند که در واقعیت حضور داشته اند و یا زنده هستند یا شهید شده اند.

 

 

* اطلاعات کمی از نقشم در مختارنامه داشتم

او همچنین درباره نحوه تحلیل یا تفکیک نقش هایی که بازی کرده است، توضیح داد: وقتی نقشی به من پیشنهاد می شود اول دقت می کنم ببینم او را می شناسم. بعد می روم دنبالش که بدانم این آدم چه کسی بوده، در تاریخ چه کاره بوده، تاثیر او در جامعه و روی مردم چقدر بوده است و... اینها را می سنجم. اگر اطلاعات نداشته باشم سعی می کنم پیرامون آن شخصیت یکسری مطالعه کنم و کتاب های مرتبط بخوانم. اگر دسترسی نداشته باشم با نویسنده کار و کارگردان که از همه مشرف تر و مسلط تر به کار هستند صحبت کنم. در سریال «مختارنامه» پیدا کردن شخصیت مصعب‌بن زبیر خیلی سخت بود. منابع کمی وجود داشت. دیدم بهترین راه برای رسیدن به این شخصیت این است که از آقای میرباقری کمک بگیرم و از او تشکر می کنم. 

دهقان تاکید کرد: واقعا باید او را «استاد میرباقری» نامید. اگر کمک های آقای میرباقری نبود امکان نداشت بتوانم به این راحتی با این شخصیت ارتباط برقرار کنم. سر سکانسی که قرار بود کار کنیم اول آقای میرباقری می آمد و می گفت ببین این اتفاقات مثلا قبل از این افتاده و اینها در آینده رخ خواهد داد. یعنی من را در شرایطی قرار می داد که درک آن لحظه ها کاملا برایم ملموس بود. راحت بودم و کار می کردم و این به دلیل کمک های آقای میرباقری بود. کتاب زیاد بود اما زمان برای مطالعه نداشتم. تصور کنید امروز با من صحبت کردند پنج روز بعد سرصحنه رفتم. گاهی زمان برای این کار دارید که همه منابع مرتبط با نقش را مطالعه کنید.

این بازیگر ادامه داد: من برای نقش مصعب انتخاب شدم. نمی دانم چرا مرا انتخاب کردند. سر سریال «حضرت یوسف» بودم که از دفتر زنده‌یاد اکبر فلاح که تهیه کننده این کار بودند با من تماس گرفتند و برای سریال «مختارنامه» دعوت شدم. خیلی دوست داشتم با آقای میرباقری کار کنم. همیشه می گفتم یعنی می شود با او کار کنم؟ او جزء فیلم سازهایی است که خیلی از بازیگران آرزوی کار با او را دارند. چون وقتی با او کار می کنی می آموزی و یاد می گیری. علاوه بر کار آموزش هم می بینی. همیشه گفته ام کارهای او کلاس بسیار خوبی است. وقتی این نقش را به من پیشنهاد داد گفتم آقای میرباقری من اصلا این آدم را نمی شناسم. گفت می شناسی نگران نباش. بسیار به من اعتماد به نفس داد. در همان جلسه اول نزدیک به دو ساعت تمام با من درباره نقش صحبت کرد. گفتم نگرانم. گفت نگران نباش اگر دوست داشته باشی می توانی بازی کنی. مگر اینکه خودت دوست نداشته باشی. من هم دوست داشتم با آقای میرباقری کار کنم. هر چه کار جلوتر رفت علاقمندی من به این نقش بیشتر شد. او شخصیت تنومندی بود. در حد و اندازه فرماندار بصره بود. ۶ هزار نفر را سر می‌زده است. چه کسی این کار را می کند!؟

 

 

دهقان در ادامه درباره سکانس در خون غرق شدن پسر خلیفه در سریال «مختارنامه» توضیح داد: سکانس بسیار مشکلی بود. تصور کنید در فصل سرما خون بود و باید داخل آن می رفتی و بعد از خون بیرون می آمدی. درست است این سکانس خیلی مشکل بود اما با توجه به اینکه از قبل برایش فکر شده بود فکر نمی کنم بیشتر از دو ساعت برایش وقت گذاشته باشم. از زمانی که گریم شده و لباس پوشیده سر صحنه رفتم و این سکانس را گرفتیم و تمام شد شاید حدود دو ساعت شد. چون برای همه چی فکر شده بود. جلوه های ویژه تصویری و کامپیوتری نداشتیم. همه در صحنه ساخته شده بود. کار آقای شاه ابراهیمی بود. بسیار زحمت کشیده بود. بسیاری از ویژوال افکت‌های کار را ساخته بودند. سکانسی که از اسب ها از زیر خاک بیرون می آیند و تیرهایی که می رود و دوربین حرکت می کند. همه را ساخته بودند. برای همه چیز فکر شده بود. 

این بازیگر در ادامه اظهار کرد: همه بازیگران مختار از دوستانم هستند با همه کارگردان ها راحت هستم. از جلسه اول طوری رفتار می کنم که خودم را در کار بیگانه حس نکنم. سعی می کنم با همه راحت باشم. نمی توانم بین داوود میرباقری با فرج الله سلحشور یا شهریار بحرانی ... فرقی بگذارم. با آقای سلحشور خیلی راحت بودم. با آقای میرباقری هم همینطور و ممنون او هستم. واقعا کسی سر صحنه صدای اضافی نمی شنوی. خصلت خودم این است که سرکارها شوخ هستم و بگو و بخند دارم. با این حال یکبار نشد به من بگوید جعفر ساکت باش.

 

 

بازیگر «مریم مقدس» یادآور شد: آقای بحرانی شخصیت بسیار بی نظیری دارند. سر فیلم سینمایی «حمله به اچ ۳» یکسری هواپیما با مقیاس یک به یک و واقعی ساخته شده بود و قرار بود اینها منفجر شوند. از لابه لای اینها قرار بود یکسری بدلکار و هنرور بدوند و زمین بخورند. یکی از بچه های هنرور خودش را پرت کرد. آقای بحرانی فکر کرد اتفاقی افتاده است. در همان لحظه از استرس کمرش گرفت و یک هفته به همان حالت ماند. آدم ها اینقدر برایش مهم هستند. اگر بداند یک درصد اتفاقی برای کسی سر صحنه بیفتد کار را انجام نمی‌دهد. افسوس می خورم و نمی دانم چرا اینقدر کم کار می کنند و با وسواس هستند.

* دلایل ساخته‌نشدن سریال «ثارالله»

او در ادامه همچنین درباره سریال نیمه‌کاره «ثارالله» بیان کرد: یک ماه فیلمبرداری کردیم. نمی دانم از چه کسی باید گله کنم. یکسری ضوابطی وجود دارد که وقتی قرار است کارهایی مثلاً در رابطه با امام حسین(ع) بسازی با خیلی جاها و خیلی از علما باید هماهنگ کنی. ناهماهنگی بین این بزرگواران و صداوسیما باعث شد یک ماه بعد از فیلمبردای گفتند نباید درباره امام حسین (ع) چیزی ساخته شود! شخصیت های بزرگی داریم و باید به دنیا نشان بدهیم. نمی توانیم بی تفاوت باشیم. باید از یک جایی شروع کنیم.

بازیگر سریال «مردان آنجلس» همچنین درباره راهکار ماندگار شدن کارهای دینی و مذهبی اظهار کرد: نباید اتفاقات تاریخی را به هیچ عنوان تحریف کنیم. باید به سوی واقعیت ها برویم. از تخیل استفاده کنیم اما واقعه تاریخی را نباید واژگون جلوه بدهیم. شاخصه ها مشخص است. از تخیل برای شناساندن شخصیت های تاریخی به مخاطب استفاده کنیم، اما در همان حد و اندازه ای که باید و لازم است. می‌گویند مختار این ویژگی هایی را داشت. زیاد از حد نباید شاخ و برگ بدهیم. منابع تاریخی زیاد است و می شود به راحت به اطلاعات راجع به شخصیت ها رسید.

دهقان در پایان درباره سختی های کارهای تاریخی و دینی گفت: برخی وقتی کارهای تاریخی را نگاه می‌کنند فکر می‌کنند یک دکور زده اند، رفته ایم و بازی کرده ایم و در این حد است. اما اینطور نیست. هر کدام از لباس ها و گریم های شخصیت ها را ببینید که باید در طول روز و در گرمای ۴۸ درجه شهرک سینمایی کار کرد. واقعا مشکل است. حالا تصور کنید که بخواهی به شخصیتت فکر کنی و نقش را درست بازی کنی. کارهای تاریخی مشکلات بسیاری نسبت به کارهای دیگر دارد. حادثه هایی وجود دارد و نمی شود پیش بینی کرد. من سر یکی از کارها از اسب زمین خوردم و اسب با لگد زد مهره‌های گردنم به نخاعم فرو رفت. سمت راستم فلج شد. ۶ ماه گوشه خانه افتاده بودم. حالم خیلی بد شد و در نهایت جراحی کردم. به خیر گذشت. وقتی پروفسور صابری من را عمل کرد، گفت چطور با این وضعیت راه می رفتی!؟ نخاعت پاره شده بود! هزینه های زیادی دادم.

وی تصریح کرد: اگر کسی می‌تواند این کارها را تحمل کند و ۵ سال سر «مختارنامه» و ۲ سال سر «یوسف پیامبر» بماند، فقط عشق است. اگر عشق نباشد نمی شود تحمل کرد. عاشق همه شخصیت هایی هستم که بازی کرده‌ام. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول