اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

روحیه تعاملی محرابیان، عامل فعالسازی ظرفیت‌های صنعت آب و برق/ تحقق اهداف وزارت نیرو چگونه ممکن است؟

مدیرعامل اسبق مدیریت منابع آب کشور گفت: روحیه تعامل مهندس محرابیان و اخلاق‌مداری ایشان در هر مجموعه، مهمترین عامل برای جذب حداکثری نیروی انسانی صنعت آب و برق، نخبگان این حوزه و سایر ظرفیت‌ها محسوب می‌شود.

روحیه تعاملی محرابیان، عامل فعالسازی ظرفیت‌های صنعت آب و برق/ تحقق اهداف وزارت نیرو چگونه ممکن است؟

علیرضا الماسوندی، مدیرعامل اسبق مدیریت منابع آب کشور در تشریح ویژگی‌های لازم برای تصدی مقام عالی وزارت نیرو، گفت: انقلابی بودن، ولایتمداری، مسئولیت‌پذیری و تعهد به اجرای طرح‌ها توسعه حوزه آب و برق از جمله ویژگی‌های لازم برای وزیر نیرو است که آقای محرابیان این ویژگی‌ها را دارا است.

مدیرعامل اسبق مدیریت منابع آب کشور در تشریح سابقه تعامل علی اکبر محرابیان با سایر بخش‌های دولتی، مجلس شورای اسلامی و بخش خصوصی در دوران وزارت صنایع و معادن، تاکید کرد: طرح مهر ماندگار که از تجربیات مهم کارنامه محرابیان است که شامل 900 پروژه بود و بیش از 300 پروژه این طرح در 31 استان مرتبط با حوزه آب و برق بوده است، این سابقه نشانگر تلاش جهادی و مسئولیت پذیری محرابیان خواهد بود.

*روحیه مشارکت حلقه مفقوده وزارت نیرو در دولت گذشته بود

وی در بیان ظرفیت وزیر پیشنهادی نیرو در حل مسائل حوزه آب و برق، افزود: تحصیلات وزیر پیشنهادی نیرو در رشتۀ عمران و تحصیلات تکمیلی ایشان در موضوع اقتصاد در راستای پیاده‌سازی اهداف برنامه‌های توسعه می‌تواند، بیانگر مناسب بودن ایشان برای سمت وزیر نیرو باشد.

الماسوندی با اشاره به اینکه سابقه وزرات صنایع محرابیان می‌تواند در استفاده از ظرفیت‌های ساخت داخل در طرح‌های آب و برق بسیار تاثیرگذار باشد، گفت: روحیه تعامل مهندس محرابیان و اخلاق‌مداری ایشان در هر مجموعه، مهمترین عامل برای جذب حداکثری نیروی انسانی صنعت آب و برق، نخبگان این حوزه و سایر ظرفیت‌ها محسوب می‌شود.

مدیرعامل اسبق مدیریت منابع آب کشور با اشاره به اینکه در دولت قبل روحیه مشارکت و اهمیت ندادن به ظرفیت انسانی متخصص در حوزه آب و برق کشور حلقه مفقوده مدیریت بخش نیرو بود، گفت: دولت قبل در ایجاد تعامل با مردم و سایرین بسیار ضعیف عمل کرد و فعالیت بر خلاف اصول حکمرانی مطلوب و مشارکتی منجر به این شد، از ظرفیت‌های کارشناسی و نهادهای مردمی استفاده نگردد؛ این امر خصوصا در حوزه وزارت نیرو بنابر تصمیمات شخصی امروزه زمینه بحران آب و خاموشی‌های گسترده در سرتاسر کشور را به وجود آورده است. 

*تحقق اهداف اسناد بالادستی وزارت نیرو چگونه ممکن است؟

وی با اشاره به الزامات تحقق اهداف بلند مدت وزارت نیرو در راستای برنامه توسعه 5 ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ادامه داد: استقرار مدیریت جامع به هم پیوسته منابع آب مبتنی بر مدیریت تقاضا در سطح ملی، حوضه آبریز و محلی با مشارکت موثر ذینفعان شامل نهادهای مردمی، جامعه کشاورزی، صنایع، مشترکین آب و برق، سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی و دولتی ضمن رعایت اصول توسعه پایدار، آمایش سرزمین و فراسرزمینی و در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اولین الزام تحقق اهداف بلند مدت است.

الماسوندی، در بیان اینکه ارتقای بهره وری از ظرفیت‌های نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی، حرارتی و سایر منابع تولید برق به منظور راه حل کوتاه مدت حل مسئله کسری برق الزام دوم تحقق اهداف کلان این حوزه است، گفت: برنامه توسعه و تکمیل ظرفیت تولید، انتقال و توزیع با توجه به ایجاد ظرفیت از محل منابع تجدیدپذیر باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل اسبق مدیریت منابع آب کشور ، تعامل حداکثری و سازنده با بخش‌ خصوصی، مشاورین، پیمانکاران و سازندگان صنعت آب و برق الزام سوم تحقق اهداف بلند مدت است، گفت: چهارمین رکن تحقق اهداف اسناد بالادستی، اصلاح تعرفه‌ها و خرید تضمینی برای جذب سرمایه‌گذاران و مشارکت بخش خصوصی  است و این مسئله با توجه به محدودیت منابع دولتی در ایجاد زیرساخت اساسی صنعت آب و برق کشور می‌تواند پیگیری شود.

وی با اشاره به سایر الزامات تحقق اسناد بالادستی افزود: لزوم بازنگری قوانین، ضوابط و دستورالعمل‌های برای استقرار حکمرانی موثر در بخش آب و برق به اضافه ضرورت پیگیری ضربتی و کوتاه مدت ترک‌فعل‌های دولت گذشته از سند برنامه ششم توسعه در وضعیت بحرانی آب، تامین آب شرب شهری و روستایی و کمبود برق جزء الزامات است.

الماسوندی استقرار نظام بهره‌برداری، ایجاد و تشکل‌ها به منظور بهره‌وری حداکثر، افزایش راندمان آبیاری، کاهش تلفات و افزایش تولید محصول با توجه به کمبود منابع آبی و متناسب با وضعیت بحرانی آب زیرزمینی کشور را از دیگر الزامات تحقق اهداف بلند مدت تلقی کرد و در پایان گفت: استقرار اتاق فکر در حوزه‌های آب و برق به منظور مشارکت نخبگان، سازندگان و سایر فعالین این حوزه برای حل مشکل در بازه زمانی کوتاه مدت و میان مدت باید در دستور کار وزارت نیروی دولت جدیدی قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول