اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

10 شب 10 منبر| علوی تهرانی: ظهور با ایمان ارثی محقق نمی‌شود

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: یکی از اصولی که در زندگی ما باید نهادینه شود این است که تدین دیگر نمی‌تواند ارثی باشد بلکه باید درسی باشد و آن را یاد گرفت. ظهور با ایمان ارثی محقق نمی‌شود.

10 شب 10 منبر| علوی تهرانی: ظهور با ایمان ارثی محقق نمی‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری شب هفتم محرم هیأت فارس‌المؤمنین علیه‌السلام شب گذشته دوشنبه ۲۵ مردادماه با پیش‌ منبرخوانی حسین ارضی، سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مرثیه‌خوانی حیدر خمسه و روح‌الله بهمنی در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی در این مراسم طی سخنانی با موضوع اوصاف مقربان اظهار داشت: یکی از عواملی که ما را به خدا نزدیک می‌کند، ایمان است. امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: «أَقْرَبُ اَلنَّاسِ مِنَ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ أَحْسَنُهُمْ إِیمَانا؛ نزدیکترین مردم به خداوند با ایمان‌ترین آنهاست.» یعنی ایمان تنها نجات دهنده نیست بلکه «أَحْسَنُ إِیمَان» مدنظر است.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه براساس منطق قرآن هرچیزی ایمان نیست، گفت: در سوره حجرات آیه ۱۴ داریم: «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ ۖ وَإِنْ تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛‌ اعراب بادیه‌نشین گفتند: ایمان آوردیم. بگو: ایمان نیاورده‌اید، بگویید که تسلیم شده‌ایم، و هنوز ایمان در دلهایتان داخل نشده است. و اگر خدا و پیامبرش را اطاعت کنید از ثواب اعمال شما کاسته نمى‌شود، زیرا خدا آمرزنده و مهربان است.»

وی افزود: اگر ما شرفیاب امام عصر(عج) شویم، بگوییم ایمان آوردیم و ایشان بفرماید ایمان نیاوردید، چه خاکی باید بر سر کنیم؟ بنابراین نباید بفهمیم ایمان چیست؟ در آیه ۱۳۶ سوره نساء داریم: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ ۚ وَمَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا ؛‌ ای کسانی که (به زبان) ایمان آورده‌اید، (به حقیقت و از دل هم) ایمان آورید به خدا و رسول او و کتابی که به رسول خود فرستاده و کتابی که پیش از او فرستاده (تورات و انجیل). و هر که به خدا و فرشتگان و کتاب‌ها (آسمانی) و رسولان او و روز قیامت کافر شود به گمراهی سخت و دور (از سعادت) درافتاده است.» یعنی خدا به کسانی که ایمان آورده‌اند، می‌فرماید: ایمان بیاورید یعنی آنان در مداری هستند که تصور می‌کنند ایمان دارند اما حقیقی نیست.

علوی تهرانی تصریح کرد: باید از جایی زندگی خود را قطع کنیم و درست زندگی کنیم. گاهی به اهل ایمان می‌گویند مراتبی در خود ایجاد کنید و بعد ایمان بیاورید. در آیه ۲۸ سوره حدید داریم: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛ ای مؤمنان! از خدا پروا کنید و به پیامبرش ایمان آورید تا دو سهم از رحمتش را به شما عطا کند، و برای شما نوری قرار دهد که به وسیله آن [در میان مردم] راه سپارید و شما را بیامرزد، و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.» یعنی باید از خدا حساب ببرید بعد به پیامبر(ص) ایمان آورد. ایمان مقدماتی دارد که باید آن را فراهم کنیم.

این استاد اخلاق تصریح کرد: یکی از اصولی که در زندگی ما باید نهادینه شود این است که تدین دیگر نمی‌تواند ارثی باشد بلکه باید درسی باشد و آن را یاد گرفت. باید با گذشتگان متفاوت باشیم تا بتوانیم زمینه ظهور را فراهم کنیم. ظهور با ایمان ارثی محقق نمی‌شود. در این زمینه اولین اصل این است که از خدا باید ترسید. جامعه نیم‌بند دینی ایران تا از خدا نترسد، کارش کار نمی‌شود.

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول