اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

اصول اولیه پرورش گل و گیاه در خانه

وجود گل و گیاه در خانه نه‌تنها به زیبایی خانه و دکوراسیون آن کمک می‌کند، بلکه باعث تصفیه هوا و ایجاد حس و حال خوب در خانه نیز می‌شود.

اصول اولیه پرورش گل و گیاه در خانه

ازاین‌رو وجود حداقل یک گل آپارتمانی در هر خانه‌ای ضروری است؛ اما اگر به‌تازگی قصد خرید گیاه آپارتمانی و پرورش آن را داشته و تازه‌کار باشید، حتما برایتان سوال است که اصول اولیه نگهداری و پرورش گل و گیاه در خانه چیست. این درست همان‌چیزی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

گفتنی موارد یاد شده صرفا اصول اولیه هستند و بعد از رعایت آن‌ها دانستن شرایط نگهداری گیاهی که قرار است مهمان خانه شما باشد نیز برای پرورش گل و گیاه ضروری است.

اصل اول، شما باید گل‌هایی متناسب با خانه و محل زندگی‌تان انتخاب کنید

همه ما می‌دانیم که هر گیاهی در شرایط آب و هوایی خاص خود زنده می‌ماند، ازاین‌رو باید گل‌ها و گیاهانی متناسب با شرایط محیطی محل زندگی‌تان انتخاب کنید؛ به‌طوری‌که اگر در استان‌های شمالی کشور مثل مازندران زندگی می‌کنید، گل‌ها و گیاهان زینتی با نیاز رطوبتی بالا انتخابی مناسب برای شماست. اما اگر در تهران زندگی می‌کنید، گل‌ها و گیاهان با نیاز رطوبتی کم مناسب محل زندگی شماست. ضمن اینکه انواع گل و گیاه آپارتمانی تصفیه کننده هوا را نیز می‌توانید در تهران پرورش دهید. اگر هم در شهرهایی با آب و هوای گرم و خشک سکونت دارید، پیشنهاد ما به شما پرورش ساکولنت و کاکتوس یا گیاهان مقاوم و مناسب برای همه شرایط محیطی است.

 

اصل دوم، گل مناسب محل زندگی‌تان را خریداری کنید

بعد از اینکه گل مناسب محیط زندگی‌تان را خریداری کردید، نوبت به خرید آن می‌رسد. برای خرید و تهیه گل و گیاه آپارتمانی بهتر است به فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده گل و گیاه مراجعه کنید، اما با توجه به اینکه در روزهای کرونایی قرار داریم، پیشنهاد می‌کنیم برای به‌حداقل رساندن درصد ابتلا به کرونا جهت خرید گیاه به سراغ یک فروشگاه آنلاین گل و گیاه معتبر نظیر گُل‌سِتان رفته و خرید خود را آنلاین انجام دهید.

اصل سوم، شما به یک سری وسایل نیاز دارید

اصل سوم در نگهداری و پرورش گل و گیاه در خانه داشتن وسایل مورد نیاز برای نگهداری از آن‌هاست. این وسایل به شرح زیراند:

گلدان
انواع خاک متناسب با هر گیاه
کودهای شیمیایی
ابزار باغبانی
چراغ‌های بزرگ جهت شبیه‌سازی نور خورشید (اگر خانه شما نور کافی ندارد، این مورد برای شما عالیست و به آن نیاز خواهید داشت).

اصل چهارم، شرایط اولیه برای نگهداری از گل و گیاه را در خانه خود فراهم کنید

بعد از اینکه گل مورد نظرتان را انتخاب کرده و وسایل مورد نیاز برای نگهداری از گل و گیاه مورد نظرتان را در خانه‌تان فراهم کردید، نوبت به فراهم کردن شرایط نگهداری یا به‌عبارتی قرار دادن گل آپارتمانی خود در قسمتی از منزل‌تان که شرایط مناسب نگهداری از گیاه در آنجا فراهم است می‌رسد. هر گیاه برای رشد و زنده ماندن به شرایط زیر نیاز دارد:

نور
آبیاری
خاک مناسب و کوددهی
دما

 

اصل پنجم، نکات زیر را مدنظر داشته و نگهداری از گل و گیاه را در خانه‌تان شروع کنید

اگر می‌خواهید گیاهی گلدار در منزل‌تان پرورش دهید، دقت داشته باشید که این گیاهان برای رشد خوب نیاز به نور زیادی دارند. برای فراهم کردن این نور می‌توانید گیاه را پشت پنجره‌های جنوبی، غربی و شرقی منزل نگهداری کنید. اگر می‌خواهید از لامپ استفاده کنید بهتر است از لامپ مهتابی استفاده کنید، زیرا گرما و نور تقریبا استانداردی به گیاه می‌رساند، اما تا جایی که ممکن است پیشنهاد می‌کنیم از نور طبیعی استفاده کنید.
اگر می‌خواهید گیاهانی شاخ و برگ‌دار مثل سانسوریا پرورش دهید، باید دقت داشته باشید که گیاه به چه نوری نیاز دارد. گیاهان شاخ و برگ‌دار معمولا از نظر نیاز به نور، 3 دسته هستند؛ دسته اول کم نور، دسته دوم نور متوسط و دسته سوم پرنور! برای دسته اول یک اتاق کم نور هم کفایت می‌کند؛ زیرا گیاه در همان نور کم به رشد خود ادامه می‌دهد. اما دسته دوم که به نوری متوسط نیاز دارد را بهتر است جلوی نور غیرمستقیم قرار دهید. دسته آخر یعنی گیاهانی که به نور زیادی احتیاج  دارند نیز بهتر است پشت پنجره‌های جنوبی باشند.
معمولا بیشتر گیاهان زمانی به آب نیاز دارند که خاک آن‌ها نه خشک و نه خیس باشد. ازاین‌رو برای تشخیص این مورد بهتر است انگشت خود را تا 3 سانتی‌متری داخل خاک ببرید و میزان رطوبت را بسنجید. اگر خاک شرایط یاد شده را داشت به آن آب بدهید. در کل برخی گیاهان نیاز به آبیاری زیاد دارند و برخی به آبیاری کمی نیاز دارند و بهتر است هنگام خرید گل از فروشنده میزان آب مورد نیاز آن را بپرسید.
گیاهان آپارتمانی معمولا شرایط مشابهی با گیاهان خارج از خانه ندارند و به مرور با هر آبیاری مواد مغذی آن‌ها کم می‌شود. درنتیجه کوددهی به آن‌ها یکی از کارهای مورد نیاز در طول نگهداری‌شان است. برای این منظور بسته به نیاز گیاه خود به آن کود داده و توصیه می‌کنیم در فصل زمستان که گیاه رشد نمی‌کند اینکار را انجام ندهید.
عموما گیاهان آپارتمانی در دما و رطوبت معمولی خانه زنده می‌مانند و از آن لذت خواهند برد، بااین‌حال هر گیاهی که خریداری می‌کنید حتما باید شرایط دمایی و رطوبت مورد نیاز آن را نیز مورد بررسی قرار دهید.
گلدان و خاک هر گیاه خانگی پس از مدتی باید عوض شده و با خاک و گلدان جدید جایگزین شود، بنابراین بسته به رشد و نیاز گیاه خود لازم است در زمان مناسب خاک و گلدان آن را عوض کنید.

به پایان مطلب اصول اولیه پرورش گل و گیاه در خانه رسیدیم، این مطلب تنها چکیده‌ای از باید‌ها و نبایدهای پرورش گل و گیاه در خانه بود. همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، شرایط نگهداری گیاهی که قرار است در خانه نگهداری کنید را نیز یاد گرفته و به شما توصیه می‌کنیم برای آگاهی بیشتر از چگونگی پرورش گل و گیاه در خانه بیشتر مطالعه کنید و از افراد با تجربه یا باغبان‌ها نیز کمک بگیرید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول