اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

10 شب 10 منبر| کدام شیعیان امام زمان را آزار می‌دهند؟

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: امام زمان(عج) فرمودند که نادانان و بی‌خردان شیعه من را اذیت می‌کنند. امام صادق(ع) فرمودند: دو صفت است که انسان را تباه می‌کند؛ اول فتوای به رأی خود دادن و غیرمستند و دومین صفت، دین‌داری جاهلانه است.

10 شب 10 منبر| کدام شیعیان امام زمان را آزار می‌دهند؟

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری شب تاسوعا محرم هیأت فارس‌المؤمنین علیه‌السلام شب گذشته سه‌شنبه ۲۶ مردادماه با پیش‌ منبرخوانی حسین ارضی، سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مرثیه‌خوانی حیدر خمسه و روح‌الله بهمنی در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی در این مراسم طی سخنانی با موضوع اوصاف مقربان اظهار داشت: در جلسه قبل گفتیم که ایمان فرایند است؛ از جایی شروع می‌شود و مرتبه‌ای طی تا محقق می‌شود. یعنی برای ایمان آوردن باید مراحلی سپری شود و نمی‌توان فردی دفعتاً بگوید من ایمان آوردم.

وی افزود: اگر این مراحل طی نشود، افراد می‌گویند ما ایمان می‌آوریم به این شرط که در سوره انعام آیه ۱۲۴ داریم: «وَإِذَا جَاءَتْهُمْ آیَةٌ قَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّىٰ نُؤْتَىٰ مِثْلَ مَا أُوتِیَ رُسُلُ اللَّهِ ۘ اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ۗ سَیُصِیبُ الَّذِینَ أَجْرَمُوا صَغَارٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا کَانُوا یَمْکُرُونَ؛ و چون آیه و معجزه‌ای [به خاطر هدایت یافتنشان] به سوی آنان آید، می‌گویند: هرگز ایمان نمی آوریم تا نظیر آنچه به پیامبران خدا داده شده به ما هم داده شود. خدا داناتر است که مقام رسالت را در کجا قرار دهد؛ به زودی آنان را که گناه کرده اند به کیفر نیرنگی که [همواره برای گمراه کردن مردم] می‌زدند، در پیشگاه خدا ذلت و خواری و عذابی سخت خواهد رسید.»

علوی تهرانی گفت: امروزه هم این حرف‌ها زده می‌شود که اگر ما هم عصمت داشتیم یا مثل امام حسین(ع) بودیم، خیلی کارها را می‌کردیم. اگر واقعا انجام می‌دادی خدا در تو قرار می‌داد. اگر فرایند ایمان درست طی نشود، برخی ایمان آوردن را مسخره می‌کردند. در آیه ۷ سوره زخرف داریم: «وَمَا یَأْتِیهِمْ مِنْ نَبِیٍّ إِلَّا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُونَ؛‌ و بر مردم هیچ رسولی نمی‌آمد جز آنکه او را به مسخره (و انکار) می‌گرفتند.» گاهی هم اگر درست طی نشود، موجب می‌شود افراد برخی از امور را قبول و بخشی را قبول نکنند.

این استاد اخلاق با طرح این سوال که چرا نسبت به سعادت خود بی‌توجه هستیم، گفت: ما که می‌دانیم روز مرگ ما آخر این دنیاست و می‌دانیم بعد از این آخر، آخرتی وجود دارد و آن ابدی است. به ما گفتند کسانی در آن دنیا راحت زندگی کنند که در این دنیا سعادتمند زندگی کنند. چرا به دنبال سعادت نمی‌رویم؟ ایمان، راه سعادت است و گام اول ایمان، معرفت است. آیا این دانش را داریم؟ نه به این معنا که حوزه برویم.

وی افزود: امام زمان(عج) فرمودند که نادانان و بی‌خردان شیعه، من را اذیت می‌کنند. نکند ما به گونه‌ای زندگی می‌کنیم که ایشان را اذیت کنیم. امام صادق(ع) فرمودند دو صفت است که انسان را تباه می‌کند؛ اول اینکه فتوای به رأی خود دهند و مستند نباشد. دومین صفت دین‌داری جاهلانه است. یعنی دین‌داری که برمبنای ناآگاهی باشد و این موجب تباهی انسان می‌شود و امروزه شرایط تباه شدن دین مردم بسیار زیاد است. متاسفانه مردم ایران دین گریز شده‌اند. کافی است این روزها یک نفر مشهور در فضای مجازی در خصوص دین صحبت کند، ببینید چگونه به او حمله می‌کنند.

علوی تهرانی ادامه داد: این افراد تلاش می‌کنند تا دیگران را هم از دین‌داری خارج کنند. افرادی خارج می‌شوند که فرایند دین‌داری‌شان مشکل داشته باشد. وزارت آموزش و پرورش، صداوسیما، حوزه علمیه بخش کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... کاری نکرده‌اند. بعد از ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی هنوز مشکل کشور حجاب است؛ یعنی در این ۴۰ سال در خصوص حجاب چه گفتیم؟ نگفتیم. آن زمان جامعه‌ای می‌آید سر موضوع حجاب، افراد ما را یک به یک می‌برند.

این استاد اخلاق تصریح کرد: این مشکل ناشی از نهادهایی مثل حوزه است که ما هم جزو آن هستیم و بخشی دیگر در حوزه مردم است که مطالبه نمی‌کنند.

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول