اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

نیروهای طالبان تا کنون مزاحمتی برای مردم ایجاد نکرده‌اند/ زنان از حق تحصیل و اشتغال برخوردارند + فیلم

گزارشگر افغان تایید کرد که شخصا شاهد روی خوش و برخورد نیک طالبان با مردم در چند ایست بازرسی این گروه در نقاط مختلف کابل بوده است.

نیروهای طالبان تا کنون مزاحمتی برای مردم ایجاد نکرده‌اند/ زنان از حق تحصیل و اشتغال برخوردارند + فیلم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سرعت تحولات این روزها در افغانستان تا حدی بالاست که هر لحظه اخبار جدیدی در رسانه‌ها منتشر می‌شود. گذشته از تعدد اخبار، گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص آینده این کشور –به ویژه در ارتباط با شیوه حکمرانی طالبان- شنیده می‌شود.

اگرچه رهبران طالبان تا کنون تلاش کرده‌اند که از طرق مختلف و مصاحبه‌های متعدد به مردم افغانستان و همچنین جامعه جهانی اعلام کنند که قصد ندارند مثل گذشته از شیوه‌های افراطی و رادیکال برای حکرانی در امارت اسلامی خود استفاده کنند، اما این نگرانی وجود دارد که پس از تثبیت قدرت خود در افغانستان، مجددا از همان شیوه‌های قدیمی استفاده کنند. به طور کلی دو تفکر در حال حاضر در مورد طالبان وجود دارد؛ برخی معتقدند طالبان دیگر آن گروه خشن و افراطی قبل نیست و تغییرات جدی در طالبان به وجود آمده است. اما در مقابل، عده‌ای دیگر همچنان می‌گویند این گروه زنان و دختران را برای جهاد نکاح می‌برد و مردان را به صورت فجیع به قتل می‌رساند.

برای قضاوت در این مورد، بهترین افراد شهروندان خودد افغانستان هستند که در هفته‌های اخیر از نزدیک برخورد نیروهای طالبان را نظاره‌گر بوده‌اند. به منظور بررسی بیشتر این موضوع، مصاحبه‌ای با آقای «عصمت‌الله نیازی» -گزارشگر و تحلیلگر سابق تلویزیون ملی افغانستان و طلوع نیوز- انجام شد. به عنوان اولین سوال از ایشان در خصوص دیدگاه‌های مختلف در مورد طالبان پرسیده شد. به گفته آقای نیازی، اوایل که طالبان شروع به تصرف ولایت‌های مختلف شمالی از جمله تخار، کندز و بداخشان نمود، مواردی از به نکاح درآوردن اجباری دختران مشاهده شد. اما به مرور طالبان ضمن رد این موارد اعلام کرد که مخالف سخت این رفتار هستند و چنین رفتارهایی را مخالف قوانین اسلامی می‌دانند.

این تحلیلگر افغان با اشاره به اینکه روز گذشته شخصا برای بررسی میدانی برخورد طالبان با مردم به مناطق مختلف کابل رفته است، اظهار کرد در چند ایست بازرسی نیروهای طالبان شاهد «روی خوش و برخورد نیک طالبان با مردم» بوده است. وی افزود تا این لحظه نیروهای طالبان هیچ‌گونه مزاحمتی برای مردم ایجاد نکرده‌اند. البته به گفته آقای نیازی، قبل از ورود طالبان به کابل عده‌ای تحت عنوان طالبان اقدام به چپاول بازارهای این شهر نمودند که هویت واقعی آنان مشخص نبود.

ایشان در باب رویکرد احتمالی طالبان در قبال زنان، به نقل از رهبران این گروه اظهار کردند که بر اساس شواهد جدید طالبان اعلام کرده که زنان می‌توانند با رعایت قوانین اسلامی درس بخوانند، کار کنند و در جامعه حضور داشته باشند. وی افزود: برخلاف 20 سال پیش که طالبان تقریبا کل افعانستان را در تصرف خود داشت و برخوردهای خشنی با مردم انجام می‌داد، به نظر می‌رسد که اکنون چنین رفتارهایی را رد می‌کنند و برای زنان حق تحصیل و اشتغال قائل هستند.
 


منبع: ایسکا نیوز

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول