اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

«نان گرفتن کودک» نذری برای فرزندان

آیین‌های سوگواری محرم از سنت‌های چندین هزارساله اعتقادی و جدایی ناپذیر از فرهنگ ایران اسلامی ست که نسل به نسل و فرهنگ به فرهنگ منتقل شده است،این آیین ها همه ساله به عشق اباعبدالله الحسین(ع) و یاران شهیدشان برگزار می‌گردد.

«نان گرفتن کودک» نذری برای فرزندان

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، روستای دیده بان از توابع بخش صحرای باغ لارستان، یکی از آن روستاهای ولایتمداری است که هرساله در ماه محرم با یک آیین زیبا و پرمفهومِ سنتی مذهبی چشم و دل نواز می شود، آیینی پرشور و فزاینده شعور و معرفت!

آیین «نان گرفتن کودکان زیر علم» نام آیین سنتی مذهبی است که از دیرباز در بین مردم این دیار رواج داشته و همیشه پرقوت اجرا شده است.

اما برای اینکه بدانیم این سنت چیست و چگونه برگزار می شود به سراغ مهناز دستخون که ۳۰ سال است علم حضرت ابوالفضل(ع) را به دست دارد و خادم ایشان است و این مراسم را هم اجرا می کند رفتیم. 

ما نسل به نسل در پناهت هستیم

دستخون با وجود دوری از دیده بان و زندگی در بستک از توابع استان هرمزگان اما هرساله ده روز قبل از محرم خودش را به دیده بان می رساند تا روز موعود این مراسم برسد.

او می گوید: نزدیک به ۳۰ سال است علم حضرت ابوالفضل را در دست دارم و خادم ایشان هستم، علم در دست مرحوم مادر و مادربزرگم بوده و آنها کودکان را نان می گرفتند و این سنت را انجام می دادند. تاکنون علم از دست خاندان ما خارج نشده و امیدوارم که با کرم اهل بیت (ع ) این علم همیشه در خاندان ما بماند و فرزندان ما هم این راه را ادامه دهند.

از دستخون، خادم حضرت ابوالفضل پرسیدم مراسم «نان گرفتن کودکان زیرعلم» یعنی چه و کِی اجرا می شود که گفت: روز هفتم ماه محرم که با نام شیرخواره اباعبدالله حضرت علی اصغر(ع) عجین شده است مراسم نان گرفتن کودکان را انجام می دهیم.

کودکان را یکی یکی می آورند، خانواده ها برای این کار شکلات، نان محلی (فلزن یا لیتک) و مبلغی برای هدیه به امام (ع) آماده می کنند.کودکان را نان می‌گیریم، چهار تا نان را بر می دارم و مبلغ هدیه آن را هم جمع می کنم و روز یازدهم عاشورا به انباردار امام حسین (ع ) تحویل می‌دهم.

وی که  از سکوتم میزان اشتیاقم به شنیدن این آیین زیبا را متوجه شده بود گفت: ابتدا کودک را زیر علم می خوابانند، یک نان را از وسط سوراخ می کنند و به گردن کودک می اندازند. یک نان هم برمی دارند و لای آن را شیرینی می گذارند و زیر سر کودک قرار می دهند.

تعدادی نان محلی هم روی بدن کودک می گذارند، بعد شکلات ها را روی سر کودک می ریزند، بعد از پایان مراسم برای هر کودک، با شکلات و نان هایی که معمولا بسته بندی شده از مردمی که در مراسم حضور دارند پذیرایی می‌کنند.

 او ادامه داد: سپس مقداری از پارچه علم را جدا می کنیم و به عنوان تبرک به هر کودک می دهیم، هر خانواده هم معمولا بعد از مراسم، یک متر پارچه به علم آویزان می کند.


دستخون با بیان اینکه البته نکته ای هست که اجرای این مراسم با توجه به اینکه کودک پسر یا دختر باشد متفاوت است،  گفت: اگر کودک پسر باشد نانی که دور گردن کودک انداخته می شود و نان زیر سر او را به یک آقای مسن می دهند و اگر دختر بود نان ها را در اختیار یکی از بانوان مسن روستا قرار می دهند.

نذر شفا

از او  پرسیدم مراسم نان گرفتن کودک زیر علم چه دلیلی دارد و چرا این آیین اجرا می شود و پاسخ داد: معمولا خانواده کودک نذرهایی داشتند که نیت می کردند این کار را انجام دهند. در مواردی کودک بیمار می شده نذر شفا می گرفتند، در بسیاری موارد کسانی که بچه دار نمی شدند نذر بچه دارشدن می کردند و بعد از تولد کودک نذر خود را ادا می کردند.

سوالم تمامی نداشت و دوباره پرسیدم چرا به زیر علم؟

او پاسخ داد: مردم به اهل بیت و شفاعت آنان و برآورده شدن حاجات خود بسیار معتقد هستند، زیر علم بودن هم به دست گره گشای اهل بیت (ع) و حضرت ابوالفضل بر می گردد، تاکنون خیلی از افراد چه کودک و چه بزرگسال را زیر علم نان گرفتیم و شفا پیدا کردند و حاجات آنها نیز برآورده شده است.  

نمک پرورده خوان حسینم/تمام عمر مهمان حسینم

او پیش دستی کرد و پرسید حتما می خواهید بدانید چرا از نان استفاده می شود و با لبخندی گفتم بله همینطور است و او توضیح داد:  نان همیشه از قدیم الایام حرمت و برکت زیادی داشته به همین علت از نان استفاده می شود، نوع نان هم مهم نیست و از هر نانی میتوان برای این کار استفاده کرد.

وقتی که دستخون داستان این سنت مذهبی زیبا را برایم گفت حس اشتیاق و شور بسیاری داشتم، مایل بودم بدانم خودش که چندین سال است پای علم حضرت ابوالفضل ایستاده است و این مراسم را اجرا می کند چه حسی دارد؟

خادم ۳۰ ساله اهل بیت (ع) از شور و حس خودش پای این مراسم و علم گفت: خادمی اهل بیت(ع)  همیشه باعث شادمانی و خشنودی من و خانواده ام بوده  است و در زندگی خودم و فرزندانم تاثیرات بسیار خوبی داشته.

وی گفت: هیچگاه حاضر نیستم این کار را کنار بگذارم و تا زنده هستم به خادمی اهل بیت(ع) افتخار می کنم.

مشکل گشا ابوالفضل

در پایان او از شفاها و گره هایی که زیر این علم باز شده است یاد کرد و برایم بیان کرد که کرامات اهل بیت(ع) بسیار است. فردی بود که ۶ سال بچه دار نمی شد و زیر همین علم نیت کرد و بچه دار شد و کودک را نان گرفتیم و یا بیمار سرطانی داشتیم که زیر علم او را نان گرفتیم و شفا یافته و اینها همه خاطرات خوبی است که برای من سال هاست به جا مانده...

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول