اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

بورل: نباید اجازه دهیم چین و روسیه کنترل افغانستان را در دست بگیرند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که کشورهای غربی نباید اجازه دهند کنترل افغانستان به دست چین و روسیه بیافتد.

بورل: نباید اجازه دهیم چین و روسیه کنترل افغانستان را در دست بگیرند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج شنبه درباره آخرین تحولات افغانستان گفت: هنوز شهروندان زیادی در افغانستان که با کشورهای اروپایی در این کشور همکاری داشته‌اند به فرودگاه نرسیده‌اند. 

براساس گزارش الجزیره، وی با بیان اینکه ما نگران نحوه عملکرد طالبان در آینده هستیم افزود: ما به گفت‌وگو با طالبان با وجود عدم شناخت سیاسی از آنها ادامه خواهیم داد. 

مسئول سیاست خارجی اروپا در ادامه با اشاره به مساله مهم پناهحویان نیز گفت: ما از موج مهاجران افغان به اروپا هراس داریم و در این زمینه پیشنهاداتی ارائه کرده‌ایم.

بورل همچنین گفت: مساله مهم این است که اجازه ندهیم چین و روسیه کنترل افغانستان را در دست بگیرند.

وی تاکید کرد که برای مقابله با پیامدهای آتی در این کشور، اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا باید یک جبهه متحد استراتژیک درباره افغانستان تشکیل دهند. 

بورل همچنین افزود: چین و روسیه اکنون گامهای دیپلماتیک خود را با طالبان برداشته اند و این توازن قوا را تغییر خواهد داد و باید برای مقابله با آن فکر کنیم.

مسئول سیاست خارجی اروپا با اشاره به رفتار طالبان اضافه کرد، طالبان در حال حاضر چهره خوبی از خود نشان داده‌اند با این حال باید مراقب شهروندان اروپایی در آنجا باشیم.

خروج شتاب زده نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان با انتقادات زیادی از سوی کشورهای مختلف و در محافل سیاسی آمریکا مواجه شده است.

در تازه ترین انتقادات، «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا با نگارش یادداشتی از نحوه خروج نظامیان آمریکا از افغانستان انتقاد کرده است.

او نوشته است: «یک ماه بعدتر، سناریویی که رئیس‌جمهور بایدن آن را غیرممکن تصور کرده بود به واقعیتی دهشتناک تبدیل شده است. در روزهای گذشته، دنیا نظاره‌گر آویزان شدن غیرنظامیان به هواپیمای نظامی آمریکا، در راستای تلاش‌های مذبوحانه جهت فرار از هرج و مرج ایجاد شده توسط عقب‌نشینی بی‌پروای آقای بایدن بوده است.»

وی اضافه کرده است: «دیپلمات‌های آمریکایی مجبور شدند به دشمنانمان التماس کنند به سفارت ما در کابل حمله نکنند. پیکارجویان طالبان، شمار زیادی از خودروهای نظامی، توپخانه‌ها، هواپیماها، بالگردها و پهپادهای آمریکا را در اختیار گرفته‌اند.»

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول