اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  کشتی و وزنه برداری

گرایی: می خواهم تنها کشتی گیر 2 طلایی در پاریس باشم/برادرم با ناداوری به مدال نرسید/ نه قرمز نه آبی فقط فجرسپاسی+ فیلم

دارنده مدال طلای المپیک توکیو در کشتی فرنگی گفت: همه تلاشم را خواهم کرد تا در المپیک 2024 طلا بگیرم تا تنها کشتی‌گیر 2 طلایی ایران در این مسابقات باشم.

گرایی: می خواهم تنها کشتی گیر 2 طلایی در پاریس باشم/برادرم با ناداوری به مدال نرسید/ نه قرمز نه آبی فقط فجرسپاسی+ فیلم

بهاره محمدی- به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، محمدرضا گرایی تنها طلایی کاروان کشتی کشورمان در بازی‌های المپیک توکیو بود که موفق شد بعد از ناکامی دوره قبل، دوباره کشتی فرنگی را صاحب مدال خوشرنگ طلا کند. 

متولد 1375 است و اهل شیراز. مانند برادر بزرگش ژیمناست بود اما بعد از مدتی با تشخیص مربی‌اش به سالن کشتی رفت و فرنگی‌کار شد. از ناداوری‌هایی که علیه بردار بزرگش شد ناراحت اما امیدوار است همراه با محمدعلی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس طلایی شود. از همان نوجوانی تمام فکر و ذکرش طلای المپیک بود و وقتی که مدال را کسب ۲ شبانه‌روز خواب به چشمانش نیامد. 

وی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا مدال برنز گرفت و طلای قهرمانی جهان در رده زیر ۲۳ سال و قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۹ را نیز در کارنامه دارد. گرایی در سال ۲۰۱۹ در وزن ۷۲ کیلوگرم کشتی می‌گرفت که برای المپیک توکیو وزن کم کرد و به وزن ۶۷ کیلو آمد. وی تاکید دارد فعلا برنامه‌ای برای تغییر وزن ندارد و در تلاش است تا در المپیک پاریس هم طلا بگیرد تا نام خود را به عنوان تنها ورزشکاری که ۲ طلا در کارنامه دارد، ثبت کند. 

طلایی ایران در المپیک پیگیر فوتبال هم هست اما نه آبی نه قرمز، فقط فجر سپاسی. فوتبال خارجی را هم می‌بیند و حالا به خاطر لیونل مسی طرفدار پاری‌سن‌ژرمن است.

* برادرم با ناداوری به مدال نرسید 

* مردم کشتی‌های محمدعلی را بیشتر می‌پسندند 

* از نوجوانی هدف من طلای المپیک بود 

* روی سکو که ایستادم خستگی‌ها از تنم بیرون رفت 

* یکی از عوامل پیشرفت من خونسرد بودن است 

* قبل از المپیک فکر می‌کردم ۶ یا ۷ طلا بگیریم 

* به خاطر مسی الان طرفدار پاری‌سن‌ژرمن شدم 

* نه قرمز هستم نه آبی فقط فجرسپاسی

* دوست دارم نقشم را نوید محمدزاده بازی کند

متن کامل گفت وگو را در زیر می خوانید:

فارس: شما ورزش را با ژیمناستیک شروع کردی، ژیمناستیک کجا، طلای المپیک توکیو کجا؟

ورزشی که در ابتدا من و برادرم شروع کردیم ژیمناستیک بود که در سن ۵ یا ۶ سالگی این رشته ورزشی را نزد آقای رسا شروع کردیم اما توجه به ورزش ژیمناستیک نسبت به کشتی فرنگی کمتر بود، به همین دلیل مربیمان تصمیم گرفت ما را به کشتی ببرد. با توجه به استعدادهایی که ما در کشتی داشتیم این رشته را پیگیری کردیم و خدا را شکر می‌کنم که کشتی را ادامه دادیم تا به این مرحله رسیدیم.

فارس: به خاطر اینکه ژیمناستیک در ایران خیلی جای کار نداشت به کشتی رفتی یا به کشتی علاقه شخصی هم داشتی؟

پدرم خودش در کشتی بود به همین دلیل شرایط و زمینه هم فراهم بود که ما به رشته کشتی برویم و آن را ادامه دهیم.

فارس: امید نوروزی سال ۲۰۱۲ در المپیک لندن طلا گرفت و او همشهری شما هم بود. چقدر این اتفاق در زندگی شما تاثیر داشت؟ 

این موضوع قطعا تاثیرگذار بود. با توجه به مدال طلایی که نوروزی در المپیک گرفت برایم انگیزه‌ای بود تا من هم بتوانم طلا بگیرم. 

فارس: بعد از کسب مدال طلا شما، عکس و خبری در فضای مجازی منتشر شد که برادر شما طلای المپیک را ۲ سال قبل پیش‌بینی کرده بود. برادرت چگونه به این یقین رسیده بود که شما در توکیو طلا می‌گیری؟

تمام تلاش من در این چند سال برای طلای المپیک بود. همان طور که در جریان مسابقات هستید، محمدعلی برادرم هم هم مستحق مدال طلا بود. به خاطر ناداوری‌ها متاسفانه او به مدال نرسید اما به خاطر روحیه و انگیزه‌ای که به من می‌داد باعث شد تا خدا را شکر طلا بگیرم و دست پر برگردم. 

فارس: درباره برادرت صحبت کردی. او یکی از شانس‌های مدال بود اما بدشانسی آورد. از این رابطه برادری و حس و حالت در آن شرایط بگو...

وقتی محمدعلی کشتی اول و دوم خود را برد از ناحیه دنده کمی آسیب دیدگی داشت. کشتی سوم در مصاف با لورینچ از مجارستان همان اول کار برخوردی از ناحیه صورت داشت که منجر به شکستگی بینی محمدعلی شد. آن کشتی آنطور که باید پیش نرفت، از طرفی مسائل داوری هم دخیل بود. با توجه به اینکه مجارستان در اتحادیه جهانی کرسی دارد دخالت‌هایی در داوری پیش آمد. اگر ناداوری نبود محمدعلی می‌توانست در فینال کشتی‌های بهتری بگیرد. محمدعلی پیش از این کشتی‌گیر قرقیزستان و ارمنستان را برده بود که دوم و سوم شدند. شاید تقدیر نبود محمدعلی در توکیو مدال بگیرد اما امیدوارم در بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس هر دو با هم طلا بگیریم. 

فارس: حرکتی که محمدعلی در این مسابقات داشت جهانی شد، این فن از کجا آمد، خلق‌الساعه بود؟

نه این طور نیست. در مسابقات ۲۰۱۸ در رقابت‌های جایزه بزرگ گرجستان محمدعلی راهی فینال شد. در فینال با حریفی از کره رقابت داشت که پیش از این قهرمان شده بود. این فن را به همان کشتی‌گیر زد به همین دلیل از قبل روی این فن کار شده بود و در تمرینات با هم کار می‌کردیم. قطعا نمی‌توان یک فن را ناگهان در مسابقه‌ای آن هم در المپیک پیاده کرد. محمدعلی در کشتی دوم مقابل نماینده کرواسی در لحظات آخر این فن را زد. کشتی‌هایی که او می‌گیرد معمولا مردم می‌پسندند چون فن‌های ویژه‌ای را می‌زند. این فن هم جهانی شد به طوری که تمایل مردم را برای دیدن مسابقات کشتی بیشتر کرد. 

فارس: رسمی در کشتی‌گیران هست که معمولا بعد از مدال المپیک یا جهان وزن خود را تغییر می‌دهند. شما این برنامه را برای مسابقات بعد داری؟

خیر، فعلا در وزن ۶۷ کیلوگرم رقابت خواهم کرد. اگر کادر فنی تصمیم بگیرد که در مسابقات جهانی نروژ کشتی بگیرم، قطعا در وزن ۶۷ کیلوگرم مبارزه خواهم کرد.

فارس: خیلی از ورزشکاران حرفه‌ای وقتی قهرمان المپیک و جهان می‌شوند، مدال می‌گیرند، از نقش خانواده صحبت زیادی می‌کنند. پدر شما هم اهل کشتی بود، از این حمایت‌ها برایمان صحبت کن.

قطعا پررنگ‌ترین نقش را در موفقیت من پدر و مادرم داشتند. آنها واقعا در قهرمانی من نقش مهم و بسزایی داشتند. البته این حمایت‌ها نه فقط برای من بلکه در موفقیت‌های محمدعلی هم مشهود بود. پرورش دادن ۲ فرزند قهرمان واقعا سخت است. خدا را شکر می‌کنم چنین پدر و مادری دارم که باعث پیشرفت من و برادرم شدند که توانستیم تا این لحظه یک طلای المپیک بگیریم. امیدوارم در المپیک ۲۰۲۴ هم محمدعلی طلایی شود تا ذره‌ای از محبت‌ها و فداکاری‌های پدر و مادرم را جبران کرده باشیم. 

فارس: روزی که سهمیه المپیک گرفتی که البته اتفاق بسیار مهمی است، فکر می‌کردی طلای المپیک را هم کسب کنی؟ 

از نوجوانی هدف من و تمام کارها و برنامه‌هایم این بود که روزی بتوانم طلای المپیک را کسب کنم. قطعا هدف من فقط کسب سهمیه نبود اما بعد از سهمیه انگیزه‌ام بیشتر شد. چون در مسابقات جهانی نورسلطان هیچ کشور آسیایی نتوانسته بود سهمیه بگیرد. وقتی سهمیه را گرفتم و قهرمان شدم، انگیزه‌ام دوچندان شد تا در المپیک هم با کشتی‌های بهتر طلا بگیرم که این اتفاق رخ داد. 

فارس: طلای المپیک بالاترین مدالی است که یک ورزشکار می‌تواند تجربه کند. از حس و حال آن زمان و ارتباط با خانواده بعد از کسب مدال بگو.

سقف آرزوی هر ورزشکاری مدال طلای المپیک است چون بالاتر از المپیک هم نداریم. زمانی که روی سکوی نخست المپیک ایستادم تمام خستگی‌های این چند سال که در تمرینات داشتم و همین طور آسیب دیدگی‌ها از تنم بیرون رفت. بعد از اینکه با خانواده‌ام صحبت کردم حس بسیار خوبی بود که توانستم آنها را خوشحال کنم. 

فارس: لحظه‌ای که مدال المپیک را گرفتی، دوست داشتی چه کسی کنارت باشد؟ 

آن لحظه به این فکر نکردم کنار چه کسی باشم اما قطعا دوست داشتم کنار خانواده‌ام باشم.

فارس: در مورد خونسردی شما صحبت‌های زیادی مطرح شد به طوری که روز فینال شما در حال تماشای دیدار رده‌بندی بودی! این خصوصیت چقدر در کسب مدال به شما کمک کرد؟

یکی از عوامل پیشرفت من همین "خونسرد" بودن است. طبیعتا وقتی خونسرد باشید استرس هم کمتر سراغ شما می‌آید. من کمی خونسرد هستم که همین در موفقیت من هم نقش داشت.

فارس: اتفاقات روی سکو را همه دیدند، بالا رفتن پرچم را هم‌ همین طور اما آنچه جذاب است، اتفاقات پشت صحنه است. بعد از مدال المپیک با فشارهایی که روی شما بود اصلا توانستی بخوابی؟ 

نتوانستم بخوابم چون تا ساعت ۳ شب مسئولان مبارزه با دوپینگ از من تست می‌گرفتند. بعد از آن هم بلافاصله به یک برنامه تلویزیونی رفتم که تا ساعت ۵ یا ۶ در این برنامه بودم. بعد از بازگشت هم باید بلافاصله چمدان را جمع می‌کردیم تا به ایران برگردم. ۲ روز نخوابیدم

فارس: قهرمان المپیک شدن شاید سخت‌ترین کار یک ورزشکار باشد، فکر می‌کنی بتوانی این مدال را در المپیک بعدی هم تکرار کنی؟ چون ما کشتی‌گیری نداشتیم که ۲ طلا در المپیک بگیرد.

کشتی یکی از سخت‌ترین ورزش‌های دنیاست. آسیب دیدگی و وزن کم کردن‌های خیلی زیادی دارد. من هم قطعا از این اتفاقات مستثنی نیستم اما تمام تلاش خود را می‌کنم در المپیک ۲۰۲۴ هم طلایی شوم. تمام هدف من این است طلا را در پاریس تکرار  کنم. 

فارس: رسم جالبی هم شما کشتی‌گیرها دارید، بعد از طلای المپیک به محمد بنا سالتو می‌زنید. این رسم از کجا آمده است؟

این خوشحالی بعد از مدال است مانند شادی بعد از گل که خوشحالی خود را با بنا تقسیم می‌کنیم. 

فارس: کشتی دنیا از این به بعد روی گرایی‌ها نگاه دیگری دارد. این فشار را چطور تحمل می‌کنی؟ 

این فشار از قبل بوده و هست اما باید تحمل کنیم چون مردم ما لایق بهترین‌ها هستند. از ورزش کشتی قطعا انتظارات زیادی دارند که طبیعی است و ما هم آن را درک و این فشارها را تحمل می‌کنیم. امیدوارم بتوانیم در مسابقات جهانی نروژ با مدال‌های خوشرنگ طلا باز هم دل هم‌وطنان را شاد کنیم. 

فارس: ما هم کشتی آزاد داریم هم فرنگی، شما چطور فرنگی را انتخاب کردی؟ 

منطقه جنوب ایران مانند خوزستان و فارس مردم میل به کشتی فرنگی دارند به همین دلیل وقتی من به سالن کشتی رفتم شیفت کشتی فرنگی بود. مربیانی که با پدرم صحبت کردند من و محمدعلی را به فرنگی بردند. منطقه شمال بیشتر کشتی آزاد می‌پسندند به همین دلیل من به فرنگی رفتم.

فارس: عملکرد کلی کاروان را چطور ارزیابی می‌کنی؟ کشتی ۵۰ سال است که همیشه در المپیک مدال داشته و بار اصلی روی دوش کشتی افتاده است، در المپیک توکیو نیز همین طور بود.

من قبل از شروع بازی‌های المپیک توکیو پیش‌بینی می‌کردم کاروان کشورمان ۵ تا ۶ مدال طلا کسب کند اما این اتفاق نیفتاد و در مجموع ۳ طلا گرفتیم. همیشه بار روی چند رشته ورزشی کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو بوده است اما تکواندو در توکیو نتوانست مدال بگیرد و انتظارات را برآورده کند، وزنه‌برداری نیز همین طور. از ۷ مدالی که کاروان ایران کسب کرد ۴ مدال برای کشتی بود به همین دلیل بار همیشه روی دوش کشتی است. البته برخی از رشته‌ها که هیچ وقت مدال نداشتند مانند تیراندازی در این دوره طلا گرفت که می‌توان آن را به فال نیک گرفت.

فارس: مسابقات جهانی نروژ مهرماه برگزار می‌شود. حریفان را چطور ارزیابی می‌کنی؟ 

این مسابقات هم کمتر از المپیک نیست. من برنامه‌ریزی می‌کنم که در این ۴۵ روز وزن خودم را کنترل کنم. موضوع فقط تمرین نیست بلکه آسیب دیدگی و کنترل وزن هم هست. امیدوارم همه این شرایط را کنترل کنم تا در مسابقات جهانی نروژ هم خوش بدرخشم. 

فارس: شیرازی‌ها معمولا به شعر و ادب معروفند، اگرچه ورزشکاران مطرحی هم در این شهر بوده‌اند. آیا شما هم اهل شعر و ادب هستی؟

همان طور که گفتید شیرازی‌ها به علم، ادب و فرهنگ معروفند. شیراز تمدن فرهنگی بسیار بالایی دارد و یکی از زیباترین شهرهاست اما من از وقتی درگیر کشتی شدم با وجود علاقه‌ای که به شعر داشتم نتوانستم خیلی روی این موضوع متمرکز شوم. روزی ۲ جلسه تمرین داریم به همین دلیل خیلی وقتی برای کتاب و شعر خواندن ندارم، می‌خوانم اما خیلی کم. 

فارس: با توجه به مشغله‌ای که داری ورزش‌های دیگر را هم پیگیر هستی؟ 

تا حدودی پیگیر هستم، بیشتر فوتبال و البته اسپانیا. لیگ اسپانیا و انگلیس را معمولا پیگیری می‌کنم.

فارس: طرفدار چه تیمی هستی؟

به خاطر مسی الان طرفدار پاری‌سن‌ژرمن هستم.

فارس: در ایران چه؟ قرمز یا آبی؟

نه قرمز، نه آبی فقط فجر شهید سپاسی!

فارس: فجرسپاسی هم بعد از ۸ سال به لیگ برتر آمد و به نظر می‌رسد ورزش فارس روی دور موفقیت است. ارزیابی ات درباره فجرسپاسی چیست؟

خوشحالم که تیم شهرمان به لیگ برتر فوتبال صعود کرده است. امیدوارم این موفقیت‌های استان فارس تداوم داشته باشد و مسئولان رده بالای استان هم به فکر همدلی و ورزشکاران باشند تا این موفقیت ادامه داشته باشد. 

فارس: معمولا در همه جای دنیا ورزشکارانی که چهره و موفق هستند با پیشنهاد بازیگری یا خوانندگی روبه‌رو می‌شوند. اگر به شما پیشنهاد بازیگری داده شود قبول می‌کنی؟ 

فعلا تا ۸ سال دیگر به فکر کشتی هستم و اینکه ببینم در المپیک ۲۰۲۸ هم می‌توانم کشتی بگیرم؟

فارس: بعد از آن چی؟

فکری در این باره نکرده‌ام.

فارس: اگر قرار باشد فیلم زندگی شما را بسازند دوست داری چه کسی نقش شما را بازی کند؟ 

سوال سختی است! خب نوید محمدزاده. 

فارس: معمولا هر کسی که به موفقیت می‌رسد روزهای سختی هم داشته، این روز سخت شما چه زمانی بوده است؟ 

مسابقه‌ای نبوده که من بدون آسیب دیدگی در آن شرکت کرده باشم. ۲۰ روز  قبل از المپیک رباط صلیبی من پاره شد، آن لحظه واقعا برایم سخت بود. الان هم با فیزیوتراپی‌هایی که رفتم الان میزان آسیب دیدگی از درجه ۳ به درجه ۲ رفته است. حالا باید ببینیم در آینده چه می‌شود. در خاطرم هست قرار بود به مسابقه جهانی امیدها اعزام شوم، ۲ روز قبل از مسابقات که کشتی‌ها سرعتی می‌شود، در زمان تمرین انگشت حریف وارد چشمم شد و وقتی دستم را برداشتم دیدم پر از خون است. مجرای اصلی چشمم و پلکم پاره شده بود این در  حالی است که ۲ روز قبل از  اعزام اتاق عمل رفتم تا مجرای اصلی چشمم را جراحی کنم. 

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول