اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی| تکنیک دهم: صدای بلند

وقتی افراد مشغول شنیدن موسیقی هستند ممکن است ناگهان صدا بالا برود و تنظیم صوتی کار به هم بخورد؛ در این فضاست که ذهن آماده تغییر می‌شود.

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی| تکنیک دهم: صدای بلند

خبرگزاری فارس- گروه رسانه: وقتی افراد مشغول شنیدن موسیقی هستند ممکن است ناگهان صدا بالا برود و تنظیم صوتی کار به هم بخورد، در این فضا است که ذهن آماده تغییر می شود. در لحظه خود را با صدای جدید و طول موج متفاوت همراه می کند. در رسانه ها هم از همین شیوه استفاده می شود و شگردی به نام ”صدای بلند“  شکل می گیرد.

در انتخابات شبیه این شگرد اجرایی  می شود. ظاهرا همه خبرها هم سطح هستند و یک صدا پیش می روند اما ناگهان برخی خبرها  اوج می گیرند، یک خبر که می خواهد بلندتر از دیگر خبرها شنیده شود.

بعد از این است که دیگر خبرهای مرتبط هم  همراه می شود و دوست دارند اوج بگیرند. کافی است که این صدای بلند ذهن مخاطب را درگیر کند، ناگهان دوست دارد بقیه خبرها را هم در همین سطح بلند بشنود. این بلندی صدا، نشان از اعتبار خبر و اهمیت آن در سطح جامعه است.

 

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” صدای بلند “ گفت: این تکنیک درخصوص وضع رسانه ها، علی الخصوص آنجایی که مفاهیم مرکب در میان است شکل می گیرد.

وی افزود: معمولاً در حوزه جنگ های شناختی تکنیک هایی را مد نظر قرار می دهیم که عمدتاً رسانه های بیگانه که مدنظر رسانه های فارسی زبان است و تا حدودی رسانه های خارجی فارسی زبان، عمدتاً در همین سو و در همین حوزه قرار می گیرند از تکنیک هایی استفاده می کنند که این تکنیک ها عمدتاً مترتب بر شرایط شناختی مخاطب برای تاثیرگذاری های جدید تر تلقی می شود.

این کارشناس ارشد رسانه با بیان اینکه یکی از تکنیک های بسیار مهمی که این رسانه ها معمولا با محوریت انتخابات در ایران، استفاده می کنند تکنیک صدای بلند است.

وی داودی گفت: تکنیک صدای بلند 3 وجه بسیار جدی دارد بخش اول رفع بودن جنس انتقال پیام نسبت به سایر مفاهیمی که وجود دارد، معمولاً شما زمانی که صدا را می شنوید، اگر این صدا رنگ آمیزی توأم با متن و تصویر داشته باشند یعنی صدا  اصیل باشد و تصویر یا متن اولیه یا برهان اثبات کننده آن صدا تلقی بشود، معمولا رسانه‌های بیگانه سعی می کنند،  صدا را تصویری کنند، صدا را مکتوب کنند، فارغ از اینکه صدا آوای فراتر از طول موج تلقی می شود. صدا بیشتر یک ابزار جدی شنیداریست که در بستر تصویر و در کنار متن یک القائات مخاطب را انجام می دهد که این القائات در نهایت تبدیل به یک باورهایی می شود که لزوماً این باورها، باورهای عملیاتی نیست بلکه بیشتر بر می گردد به حوزه افزایش سطح و ضریب پذیرش.

او افزود: معمولاً صدا یک طول موج دارد، یک طول موج بلند و یک طول موج پایین، طول موج پایین می شود، پایین تر از سطح برداشت های روزانه و مبانی ذهن مخاطب  ما وقتی که این طول موج بلند می شود، افزایش پیدا می‌کند، آرام آرام ذهن را بلند می کند، ذهن را ایستا می کند، ذهن بلند شده و ذهن ایستا نهایتاً شروع می کند به جمع کردن صداهای پیرامونی و حاشیه ای این فضا و این موضوعی که وجود دارد.

 

کارشناس رسانه و علوم شناختی تاکید کرد: بنابراین تکنیک صدای بلند مانند یک آهنربا عمل می کند آهنربایی که ذهن او را شنیده و شروع می کند به جمع کردن همه مفاهیم مشترکی که می تواند اینجا کارساز باشد.

علیرضا داودی گفت: در خصوص تخریب نامزدهایی که رسانه ‌های بیگانه موفق با ایشان نیستند، معمولا از تکنیک صدای بلند استفاده می کنند که این تکنیک البته چند تکنیک موازی دیگر هم دارد.

او افزود: پس بنابراین تکنیک صدای بلند یعنی افزایش ارتفاع صدای رسانه های بیگانه به واسطه انتخاب و اتخاذ یک موضوعی خاص، برای این که بلندتر از سوژه های موضوعی قلمداد بشود و نهایتاً تبدیل به آهنربایی برای جذب موضوعات مشابه شود، این را تکنیک صدای بلند با محوریت انتخابات می گویند.

وی اظهارداشت: بنابراین شما فرض کنید که در مقابل تان یک سطح افقی قرار دارد و این سطح افقی مجموعه تعداد بسیار زیادی سوژه را ذهن دریافت می کند.

او گفت: وقتی یک سوژه ارتفاع می گیرد و بلندتر می شود صدای این سوژه عمدتاً در ذهن یک خراشی ایجاد می کند.

این کارشناس ارشد رسانه با بیان اینکه تکنیک صدای بلند دو قابلیت جدی را در متن خودش دارد افزود: قابلیت اول خراش دادن ذهن مخاطب به نسبت توجه به سایر موضوعات وجه دوم که بسیار مهم هست توقع ایجاد کردن برای سایر سوژه ها که به اندازه همان صدا مرتفع بشوند.

داودی افزود: بنابراین شما همه سیگنال های موضوعی دارید چون با صدای بلند توسط رسانه های بیگانه و به صورت حجمی دارد پمپاژ می شود روی ذهن مخاطب و مخاطب ذهنش همه را دریافت می کند، پس همه را با صدای بلند، مثلاً بی بی سی یا  صدای آمریکا یا صدای ایران اینترنشنال و وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به زبان فارسی می سنجد، هرچه این ارتفاع بلند تر، ذهن مخاطب مشتاق تر برای اینکه بتواند سایر سوژه ها را به همان سطح ارتفاع برساند و این یعنی خیلی از که تکنیک هایی که می تواند از بین برنده فضای فیک ها باشد اینجا عملاً کاربردش را از دست می دهد.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

 

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای 90 قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت 11:55 دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول