اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

مقام آمریکایی: موضع واشنگتن درباره تایوان تغییری نکرده است

یک مقام دولتی واشنگتن می‌گوید سیاست‌های آمریکا در قبال تایوان در دوران دولت دموکرات این کشور نیز تغییری نکرده و کماکان در صورت وقوع حمله نظامی علیه این جزیره، ارتش آمریکا به حمایت از آنها می‌پردازد.

مقام آمریکایی: موضع واشنگتن درباره تایوان تغییری نکرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، علی‌رغم هشدارهای مکرر چین به واشنگتن مبنی بر دخالت نکردن در امور داخلی پکن و تایپه، یک مقام آمریکایی اما می‌گوید موضع دولت جدید این کشور هم در قبال تایوان تغییری نکرده است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز»، با بیان اینکه وضعیت تایوان با افغانستان متفاوت است، به نحوی صحبت کرد که گویی واشنگتن علناً با تایوان پیمان همکاری نظامی امضا کرده و واکنش‌هایی را در پی داشت.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوال خبرگزاری «رویترز» درباره اظهارات بایدن گفت موضع دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور در قبال تایوان مانند دولت‌های پیشین واشنگتن است و اگر حمله نظامی به این جزیره رخ دهد، ارتش آمریکا از آن دفاع می‌کند.

وی که خواست نامش فاش نشود، گفت احتمالا بایدن دچار اشتباه کلامی شده زیرا سیاست این دولت نیز در قبال تایوان یکسان است.

به نوشته رویترز، سفارت چین در واشنگتن هنوز به سوالات درباره اظهارات بایدن و این موضع‌گیری مقام آمریکایی پاسخ نداده است.

مقام‌های دولت بایدن در حالی هنوز از دخالت نظامی در کشورهای دیگر به بهانه دفاع از آنها در برابر تهدیدهای داخلی‌شان صحبت می‌کنند که تحلیلگران و سیاستمداران جهانی، فرار عجولانه آمریکا از افغانستان - که منجر به سقوط دولت کابل به‌دست طالبان شد - را نشانه‌ای از غیرقابل اعتماد بودن واشنگتن در چنین مواقعی می‌دانند.

ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد. به‌رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

همچنین نیروی دریایی آمریکا بارها و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است. فقط ۱۵ کشور در جهان به‌صورت رسمی با تایوان روابط دیپلماتیک دارند اما بسیار از دولت‌ها دفتر نمایندگی خود در این کشور را تحت عنوان «دفاتر تجاری» اداره می‌کنند.

با این حال، «سو سِنگ شَنگ» نخست‌وزیر تایوان روز سه‌شنبه در هشداری غیرمستقیم به چین، گفت کشورش در صورت مواجه‌شدن با حمله نظامی، مانند افغانستان سقوط نخواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول