اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

سهم ایران از بازار سوریه فقط 3 درصد/ رشد 36 درصدی صادرات به سوریه

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه ایران در رتبه هفتم در بین صادرکنندگان کالا به سوریه قرار دارد، گفت: سهم ایران از بازار سوریه فقط 3 درصد است.

سهم ایران از بازار سوریه فقط 3 درصد/ رشد 36 درصدی صادرات به سوریه

فرزاد پیلتن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت تجارت بین دو کشور ایران و سوریه، گفت: براساس آمارهای رسمی در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۶۶ میلیون دلار از جمهوری اسلامی ایران به کشور سوریه صادرات شده و بر این اساس سوریه در رتبه بیستم طرفهای صادراتی کشور طی مدت مذکور قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۴۸.۵ میلیون دلار به کشور سوریه صادرات داشته ایم و بر این اساس صادرات ایران به سوریه در ۴ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۳۶ درصد افزایش اما از نظر وزنی ۲۶ درصد کاهش داشته است.

وی بیان داشت:در ۴ ماهه ابتدای امسال حدود ۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار از کشور سوریه واردات داشته ایم که این واردات در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از نظر ارزشی افزایش ۱۷۱ درصدی و از نظر وزنی هم افزایش ۱۸۱ درصدی را نشان می دهد. 

پیلتن گفت: اجزا و قطعات توربین های بخار، شیر خشک، مغز پسته، هادی های برق، کنسرو ماهی، ترانسفورماتور، میله های آهنی و فولادی، خمیرهای غذایی، لوله های مسی و تنباکو از جمله اقلام صادراتی ایران به سوریه طی ۴ ماهه سال جاری بوده است. 

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: بررسی ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ سهم جمهوری اسلامی ایران از بازار سوریه  حدود ۳ درصد بوده و بر این اساس در این سال در رتبه هفتم در بین صادرکنندگان به سوریه قرار داشته است. 

وی افزود: کشورهای ترکیه با ۳۸ درصد، چین ۲۰ درصد، مصر ۷ درصد، روسیه ۴ درصد و هند و لبنان با اندکی بیش از ۳ درصد در رتبه اول تا ششم کشورهای صادرکننده به سوریه قرار دارند. 

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی کالاهای ایرانی از طریق عراق و یا دیگر کشورها مانند امارات بصورت صادرات مجدد به سوریه صادر می‌شوند، اضافه کرد: در صورت محاسبه این میزان از صادرات به سوریه، میتوان سهم بیشتری از بازار این کشور را برای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفت.

پیلتن گفت: عمده کالاهای وارداتی ایران از کشور سوریه نیز خاک فسفات، روغن زیتون و مواد نساجی بوده است.

وی در پایان قطع روابط بانکی و هزینه های بالای حمل و نقل کالا و عدم امکان برقراری عادی ارتباطات و برگزاری رویدادهای تجاری میان دو طرف از جمله مهمترین مشکلات فراروی تجارت میان دو کشور برشمرده و با اشاره به مناسب تر شدن شرایط تجارت خارجی در دوره پساکرونا و عادی شدن مناسبات و رویدادهای تجاری با دیگر کشورها، ابراز امیدواری کرد در ماه‌های بعد رشد صادرات به سوریه افزایش پیدا کند. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول