اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سفیر قرقیزستان: ناگزیر به همکاری با طالبان هستیم

سفیر قرقیزستان در افغانستان با اشاره به وضعیت این کشور گفت: ناگزیر به همکاری با طالبان هستیم.

سفیر قرقیزستان: ناگزیر به همکاری با طالبان هستیم

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «میروسلاو نیاز اف» سفیر قرقیزستان در افغانستان که هفته گذشته برای معالجه به بیمارستانی در بیشکک منتقل و بستری شد، در مصاحبه با رسانه‌های قرقیزی در مورد مردم قرقیزستان در این کشور و نحوه کار سفارت در حال حاضر گفت: هنوز برای به رسمیت شناختن طالبان زود است. طالبان یک جنبش رادیکال است که در قرقیزستان ممنوع و به عنوان تروریست شناخته شده است. 

نیاز اف درباره قرقیزستانی‌های مقیم افغانستان گفت: در مجموع 14-15 شهروند قرقیزستان در افغانستان زندگی می‌کنند.9 شهروند در سفارت قرقیزستان در افغانستان حضور دارند، 6 یا 5 نفر دیگر در هتل‌ها هستند.

وی به تغییر تعداد شهروندان به خاطر انتقالشان به کشور اشاره کرد و گفت: 6 نفر قبلاً از طریق ایالات متحده به سرزمین مادری خود اعزام شده‌اند، انتظار می‌رود یک پرواز چارتر از قزاقستان انجام شود. البته ما دائماً با آنها در ارتباط هستیم.

سفیر قرقیزستان در مورد قوم قرقیز در افغانستان نیز گفت: همه آنها سکونت دائمی دارند و هیچگونه خشونت علیه آنها وجود ندارد. نمایندگان طالبان با ما همکاری می‌کنند. در تاریخ جنگ‌های افغانستان، قرقیزها هرگز در معرض خشونت نبوده‌اند، آنها می‌توانند آزادانه فعالیت کنند.

نیاز اف درباره طالبان و وضعیت افغانستان گفت: دیپلمات‌ها با طالبان تماس داشتند. در حال حاضر 4 سفارتخانه از جمله سفارتخانه قرقیزستان در کابل فعالیت می‌کنند.  تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر توقف کار سفارت وجود ندارد. 

وی افزود: طالبان امنیت سفارتخانه‌ها را تأمین می‌کنند. تعامل با طالبان در جریان است، در چارچوب این وضعیت همه مسائل سازمانی حل می‌شود. قرقیزستان ناگزیر است که به شکلی با طالبان همکاری کند.

سفیر قرقیزستان در مورد به رسمیت شناختن طالبان گفت: برای به رسمیت شناختن طالبان هنوز زود است. البته برخی کشورها آن را به رسمیت می‌شناسند. به عنوان مثال، پاکستان، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی می‌توانند آن را به رسمیت بشناسند. با این حال مدتی طول می‌کشد، کشورها طالبان را به رسمیت بشناسند، آنان باید اعتمادشان را جلب کند، زیرا به کمک‌های بشردوستانه و مالی نیاز دارند. بنابراین طالبان درک می‌کنند که با قرار گرفتن در کنار نهادهای قدرت، مسئولیت کشور را نیز بر عهده دارند.

در همین راستا «سادیر جبار اف» رئیس جمهور قرقیزستان دستور تخلیه شهروندان قرقیزی را صادر کرد و همچنین به وزارت خارجه دستور داد که امنیت مردم قرقیزستان در افغانستان را تأمین کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول