اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

مروری بر موارد مشکوک مرگ بعد از تزریق واکسن فایزر در رسانه‌های جهان/ چرا واکسن‌های mRNA به دوره تست طولانی‌تری نیاز داشتند؟

موضوع عوارض در واکسن فایزر و واکسن‌های مبتنی بر فناوری mRNA متفاوت است. این فناوری با اینکه یک جهش بزرگ در علم پزشکی است اما برخلاف فناوری سایر واکسن‌ها، تا پیش از این در هیچ واکسنی مورد استفاده قرار نگرفته است. در ماه‌های ابتدایی واکسیناسیون، گزارش‌هایی مبنی بر مرگ افراد پس از تزریق واکسن در رسانه‌ها انعکاس یافت.

مروری بر موارد مشکوک مرگ بعد از تزریق واکسن فایزر در رسانه‌های جهان/ چرا واکسن‌های mRNA به دوره تست طولانی‌تری نیاز داشتند؟

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ اگرچه واکسن‌ها برای محافظت دربرابر بیماری طراحی شده‌اند، اما مانند هر داروی دیگری می‌توانند عوارض جانبی هم در پی داشته باشند. سازمان جهانی بهداشت بارها اعلام کرده، عمده عوارض جانبی ناشی از واکسیناسیون شامل درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق آن هم به صورت خفیف می‌شود، برخی از واکسن‌ها نیز با تب، بثورات و درد همراه هستند، اما موضوع عوارض در واکسن فایزر و واکسن‌های مبتنی بر فناوری mRNA متفاوت بوده است. این فناوری با اینکه یک جهش بزرگ در علم پزشکی است، اما برخلاف فناوری سایر واکسن‌ها، تا پیش ازین در هیچ واکسنی مورد استفاده قرار نگرفته و همین باعث شده است بسیاری از عوارضی که می‌بایست در طی چندسال تست و بررسی مشخص و منجر به ارتقاء فرمول واکسن می‌شد، در زمان تزریق گسترده واکسن خودش را نشان دهد. همچنانکه عارضه «التهاب قلبی» بواسطه آنکه در بین تعداد زیادی از تزریق‌کنندگان فایزر مشاهده شد، در نهایت توسط سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) به‌عنوان برچسب هشدار به واکسن اضافه شود. طبق مقاله‌ای در مجله علمی نیوانگلند به چاپ رسید، بروز آنافیلاکسی مرتبط با واکسن فایزر تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از سایر واکسن‌ها بوده است.

با این وجود، واکسن فایزر به تأیید کامل سازمان غذا و داروی آمریکا رسید. چرا که علاوه بر اقتضائات پاندمی کرونا، معادلات کلان سیاسی و اقتصادی نیز بر بحث واکسن‌ها تاثیرگذار بوده است. در این گزارش مروری بر عوارض و تلفات ناشی از واکسن فایزر داشته‌ایم:

* دیلی میل: تأیید ارتباط واکسن فایزر با التهاب عضلات قلب

اسرائیل جزو اولین نقاطی بود که واکسن فایزر آمریکا را در سطح گسترده تزریق کرد. به اعتقاد کارشناسان یکی از دلایل اصلی این موضوع، تنوع نژادی افراد ساکن در فلسطین اشغالی است که باعث شد یک جامعه آماری مناسب برای بررسی تزریق گسترده فایزر باشد. این مطلبی است که ۳ بهمن ۱۳۹۹ در بی‌بی‌سی مورد اشاره قرار گرفته است:

مقامات بهداشتی این رژیم دو ماه پیش  اعلام کردند با پدیده‌ای روبرو شده‌اند که نشان می‌دهد، در کسانی که دومین دز از واکسن فایزر/ بیون‌تک را دریافت کرده‌اند التهاب عضلات قلب (میوکاردیت) دیده شده است.  نتایج بررسی‌ها نشان می‌داد، دریافت دومین دز از واکسن فایزر با بروز التهاب قلبی در مردان جوان این رژیم مرتبط بوده است. داده‌های منتشر شده همچنین بیانگر آن بود، تزریق دز دوم واکسن فایزر و ایجاد میوکاردیت در مردان  ۱۶ تا ۱۹ ساله مشاهده شده است.

لازم به ذکر است رویترز هفته‌های گذشته اعلام کرد نیمی از بستری‌های کرونایی در اسرائیل، کسانی هستند که هر دو دز واکسن فایزر را تزریق کرده بودند.[اینجا بخوانید] 

* ابتلای ۱۲۰۰ نفر به التهاب عضله قلب/ سازمان غذا و داروی آمریکا به واکسن‌های فایزر و مدرنا هشدار جدید اضافه کرد

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در نهایت بعد از گزارش‌های متعدد، اوایل تیرماه هشدارهای مربوط به التهاب نادر قلب را به واکسن‌های کرونای فایزر و مدرنا اضافه کرد.این مرکز اعلام کرده است که بیش از ۱۲۰۰ نفر از کسانی که واکسن فایزر یا مدرنا زده‌اند دچار میوکاردیت یا التهاب عضله قلب شده‌اند.این وضعیت در مردان بیشتر از زنان مشاهده شده و پس از دریافت دوز دوم بیشتر از دز نخست بروز پیدا کرده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده در نسخه جدیدی اعلام کرد، برای هر واکسن، برگه واقعیت واکسن ارائه دهنده خدمات بهداشتی (ارائه دهندگان واکسیناسیون) اصلاح شده است که شامل هشدار در مورد میوکاردیت و پریکاردیت است.

 

عارضه خطرناکی که طبق یک پژوهش علمی در فایزر ۱۰ برابر بود

مجله علمی نیوانگلند که یک مجله معتبر پزشکی در دنیاست دسامبر ۲۰۲۰ ( دی ماه ۹۹) نوشت طبق بررسی‌های صورت گرفته، داده‌ها نشان می‌دهد بروز آنافیلاکسی مرتبط با واکسن فایزر تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از سایر واکسن‌هاست. آنافیلاکسی یا بیش‌دفاعی، یک واکنش آلرژیک جدی و تهدید کننده حیات است که به‌طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ شود؛ این واکنش آلرژیک  معمولاً با علائمی همچون خارش، تورم گلو و افت فشار خون همراه است. اواخر سال ۲۰۲۰ در پی بروز آنافیلاکسی در برخی از دریافت‌کنندگان واکسن فایزر، مرکز پیشگری و کنترل بیماری‌های واگیر در آمریکا (CDC) گزارشی ارائه کرد که در صورت بروز آلرژی شدید به هریک از اجزای واکسن، بلافاصله درمان پزشکی مناسب صورت بگیرد. 

* مواردی از فوت بعد از واکسن که در دست بررسی قرار گرفت

این میان اما با وجود اینکه تمرکزی جدی شرکت فایزر و نهادهای نظارتی برای عدم انعکاس اخبار مربوط به عوارض و مشکلات واکسن فایزر وجود داشت، هر از چندگاهی اخباری در خصوص مرگ افراد بعد از تزریق این واکسن در رسانه‌ها منتشر می‌شد. مواردی که مرگ فرد بعد از تزریق واکسن و عدم ابتلای آن‌ها به بیماری‌های زمینه‌ای به‌صورت رسمی اعلام شده و CDC یا سایر نهادهای مرتبط وعده بررسی آن را می‌دادند اما نتایج این بررسی عموما محرمانه باقی می‌ماند. حالا با پذیرش رسمی عوارضی مانند «آنافیلاکسی» و «التهاب قلبی»، علت ناگفته بسیاری از این موارد فوت تا حد زیادی مشخص شده است.

انعکاس خبر این موارد عنوان  این نمونه‌ها در دو دسته مورد بررسی قرار گرفته است؛

دسته اول؛ افراد جوانی که بدون هیچ گونه سابقه بیماری بعد از تزریق واکسن جان خود را از دست داده‌اند:

نوجوان 13ساله آمریکایی؛ فوت به‌علت حمله قلبی

 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا  از ماه گذشته در حال بررسی مرگ پسری در میشیگان است که چند روز پس از تزریق واکسن کووید ۱۹ شرکت فایزر درگذشت. خانواده «جیکوب» می‌گویند او سالم بوده و هیچ بیماری پزشکی زمینه‌ای نداشته است؛ براساس اطلاعات موجود، این نوجوان سه روز پس از دریافت دز دوم واکسن کووید 19 در نیمه ماه ژوئن  در خواب درگذشت. [لینک خبر در نیوزویک]

نیوزویک آمریکا: پسر 13ساله آمریکا بعد از دریافت واکسن فایزر در خواب جان خودش را از دست داد.

CDC در حال بررسی است.

در بیانیه مشترک صادر شده توسط  «دلیسیا پرویت»،  مدیر پزشکی بخش بهداشت و درمان شهرستان ساگیناو، میشیگان آمده است: «تحقیقات در مورد وجود ارتباط بین مرگ و واکسیناسیون  نوجوان در حال بررسی است؛ در همین حال ، بخش بهداشت همچنان خانواده‌ها را تشویق می‌کند تا با پزشکان خود صحبت کنند و خطرات و مزایای واکسیناسیون را بسنجند».خانواده جیکوب کلنیک در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اظهار داشته‌اند که این نوجوان سالم بوده و هیچ بیماری پزشکی زمینه‌ای نداشته است و بی‌صبرانه منتظر شروع کلاس‌های پاییز به عنوان دانش‌آموز سال اول دبیرستان کارولتون بود. به خانواده  این نوجوان گفته شده، یافته‌های اولیه کالبد شکافی حاکی از آن است که قلب جیکوب هنگام مرگ بزرگ شده و مایعات در اطراف قلب وی وجود داشته است.

مرد میانسال اوکراینی

قبل از انتشار خبر مرگ این نوجوان، رویترز  نیز در خبری نوشته بود، وزارت بهداشت اوکراین در حال تحقیق پیرامون مرگ یک مرد ۴۷ ساله است که ساعاتی پس از دریافت واکسن فایزر جان باخته است.[لینک خبر در رویترز]

رویترز: مقامات اوکراینی در حال بررسی علت مرگ یک مرد بعد از تزریق واکسن کرونای فایزر هستند.

مرگ دو نفر در اسرائیل

در تاریخ 26 فوریه 2021 (8 اسفند 99) تایمز اسرائیل به نقل از وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی گفته است، مردان ۱۶ تا ۳۰ ساله نیز شامل موارد التهاب قلبی در اثر دریافت واکسن فایزرمی‌شوند و دو نفر دراثر این عارضه جان خود را از دست داده‌اند؛ یک زن ۲۲ ساله و یک مرد ۳۵ ساله. این رسانه تاکید کرده این دو نفر پیش از آن هیچ مشکل جسمی نداشته‌اند. [لینک خبر در تایمز اسرائیل]

 

مرگ پزشک آمریکایی

اواسط دی ماه سال گذشته یک پزشک آمریکایی سه هفته  پس از تزریق واکسن کرونا بر اثر سکته مغزی جان خود را از دست داد؛ بر اساس این خبر توسط این رسانه آمریکایی منتشر شد، «دکتر گروگری میشل» که در مرکز پزشکی «Mount Sinai» در ساحل میامی مشغول به فعالیت بود، پس از سکته مغزی که ناشی از کمبود پلاکت خون بود، درگذشت. این در حالی است که او هیچ نوع سابقه بیماری نداشته است؛ پس از گزارش مرگ وی وزارت بهداشت فلوریدا در بیانیه‌ای گفت، بازرسان پزشکی میامی در حال بررسی مرگ این پزشک ۵۶ ساله هستند.[لینک خبر در نیویورک‌تایمز]

پرستار پرتغالی

 در دی ماه همان سال، «سونیا آسویدو» از کارکنان بخش بهداشت پرتغال، ۴۸ ساعت پس از تزریق واکسن کرونای شرکت فایزر/بیوان تک به ناگهان درگذشت. این زن ۴۱ ساله پس از اینکه در ۳۰ دسامبر(دهم دی‌ماه) واکسن کرونا را تزریق کرد دچار عارضه جانبی نشد، اما در اول ژانویه یعنی دو روز بعد، ناگهان درگذشت.  [لینک خبر]

در خبرهای مربوط به این فوتی‌ها، در تیتر اعلام می‌شد ارتباطی میان تزریق واکسن با علت فوت ثابت نشده است؛ اما از تصریح این موضوع خودداری می‌شد که این واکنش معمول اولیه‌ای است که قبل از بررسی دقیق علت مرگ و بررسی تاثیرات واکسن اعلام می‌شود. یعنی چون هنوز بررسی نشده است، نمی‌توان در خصوص ارتباط میان تزریق و مرگ، اظهارنظر کرد. این در حالی است که بعد از بررسی علت مرگ این افراد، نتیجه مطالعه منتشر نشد. در صحت‌سنجی این موارد فوتی نیز به اظهارنظر معمول اولیه اکتفا شده و خبری از ارجاع به نتیجه بررسی ارتباط میان تزریق واکسن با فوت نیست.

دسته دوم؛ فوت در میان گروه‌های پرریسک

دسته دوم به گزارش‌هایی بر می‌گردد که رسانه‌ها در خصوص مرگ «سالمندان» در کشورهای نروژ، آلمان، اسپانیا و هلند بعد از تزریق واکسن گزارش دادند که به‌علت سن بالای این افراد مانند موارد بالا که همگی جوان و فاقد هیچ‌نوع بیماری زمینه‌ای بودند، جدی گرفته نشدند. این در حالی است که اولین گروه‌های هدف برای تزریق واکسن، سالمندان بوده‌اند و هدف اولیه واکسن نیز محافظت از گروه‌های پرخطر در برابر ابتلا به کرونا عنوان شده است.

به‌عنوان مثل در اوایل ماه ژانویه (دی ماه ۹۹) ۲۳ سالمند در نروژ پس از دریافت نخستین دز از واکسن فایز جان باختند و به همین دلیل دولت نروژ  اعلام کرد ممکن است واکسیناسیون کووید ۱۹ برای افراد خیلی مسن و مریض احوال خطرناک باشد. طبق اعلام آژانس دارویی نروژ در آن زمان، کالبدشکافی‌های صورت گرفته  نشان داده عوارض جانبی شایع در واکسن ممکن است منجر به واکنش‌های شدید بین افراد ضعیف و مسن شده باشد.

در آلمان روزنامه «آیسبورگر آلگماینه سایتونگ» در ماه ژانویه (دی ماه) نوشت: انستیتو پاول اهرلیش» در آلمان که مسئول تایید ایمنی واکسن ها در این کشور است مشغول بررسی علل ۱۰ مورد مرگ بعد از تزریق واکسن کرونای شرکت فایزر/بیوان‌تک است. در ماه فوریه (بهمن ماه ۹۹) خبرگزاری اسپانیایی «ای‌اف‌ای» نوشت: بنا بر تایید کارکنان یک خانه سالمندان در اسپانیا همه ۷۸ ساکن این مرکز بعد از دریافت اولین دز واکسن آمریکایی «فایزر/بیوان‌تک» به کرونا مبتلا شده‌اند و هفت نفر جان خود را از دست داده‌اند.

گلوبال‌تایمز: موارد فوت بعد از واکسن کرونا در خانه سالمندان اسپانیا،نگرانی‌ها را بیشتر کرد.

در فرانسه  «اولیویه وران» وزیر بهداشت فرانسه در ماه ژانویه ( دی ماه) از فوت پنج نفر در این کشور پس از تزریق واکسن آمریکایی فایزر خبر داد.مانند سایر موارد فوت بعد از تزریق واکسن، وزارت بهداشت فرانسه نیز اعلام کرد مطالعاتی برای تشخیص ارتباط میان این فوتی‌ها با تزریق واکسن صورت خواهد گرفت. اما در آن زمان آژانس ملی امنیت دارویی فرانسه گزارش داد اخلال در کارکرد قلب از عواقب ثانویه واکسن فایزر بوده است. 

کنکسیون فرانسه از مرگ 5 نفر بعد از تزریق واکسن خبر می‌دهد و در تیتر می‌نویسد: ارتباطی ثابت نشده است. اما متن اصلی خبر می‌گوید وزیر بهداشت فرانسه گفته است ارتباط میان تزریق واکسن و علت فوت این افراد بررسی خواهد شد. 

اولین فرضیه در گروه سالمندان، فوت در اثر ابتلا به کروناست و نه تزریق واکسن؛ اما با توجه به اینکه بعدها التهاب قلبی به‌عنوان عارضه جانبی واکسن تایید شد، احتمال نسبت به ارتباط این موارد با نمونه‌های ابتدایی از واکسن تولیدشده افزایش یافت. به ویژه آنکه طبق شواهد موجود، فایزر بعدتر خط تولید خود را متوقف و اقدام به ارتقاء فرمولاسیون نمود. اما با اینکه در تمام این موارد فوت، مقامات بهداشتی وعده بررسی دقیق علت مرگ و ارتباط آن با تزریق واکسن را دادند، نتایج این بررسی‌ها منتشر نشد.

 

یک نوجوان ۱۳ ساله، دو  جوان در سرزمینهای اشغالی، رژیم مصهیونیستی، یک مرد ۴۷ ساله اوکراینی، پزشک آمریکایی و پرستار پرتغالی افرادی بوده‌اند که بدون داشتن هیچ‌گونه سابقه بیماری بعد از تزریق واکسن فایزر جان خود را از دست داده‌اند. نتایج بررسی علت فوت آن‌ها هیچگاه منتشر نشد.

* فشار بر سازمان غذا و دارو برای صدور تأییدیه

سازمان غذاو داروی آمریکا در حالی تصویب واکسن شرکت فایزر را  در وز دوشنبه  گذشته اعلام کرد که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا و آژانس دارویی اروپا ارتباط برخی از عوارض مانند التهاب قلبی را با این واکسن را تأیید کرده اند. همچنین طبق اعلام رسانه‌های آمریکا، برخی از موارد مرگ و میر مرتبط با تزریق واکسن نیز در حال بررسی است. از سویی دیگر برخی رسانه‌های خارجی از فشار بر سازمان غذا و دارو برای صدور تأییدیه نوشته‌ و گفته‌اند، تصویب کامل نه طی یک فرایند علمی بلکه با این هدف صورت گرفته است که باعث افزایش  تمایل به واکسیناسیون شود و فعالیت کمپین‌های ضد واکسیناسیون را تحت الشعاع قرار دهد.

طرح کانادا برای پوشش هزینه کفن و دفن جان‌باختگان در اثر واکسن

«تورنتو سان» هفته گذشته خبری را به نقل از وزارت بهداشت کانادا منتشر کرد که حاکی از برنامه‌ریزی این کشور برای پوشش  هزینه‌های کفن و دفن افرادی بود که توسط واکسن های مورد تایید جان باخته‌اند، تامین می‌کند.

در یادداشت توجیهی این بخش آمده بود که آسیب‌های واکسن نادر است، اما به هر حال رخ می‌دهد. این برنامه هزینه‌های تشییع جنازه در موارد عوارض نادر واکسن‌های مجاز در کانادا را پوشش می‌دهد؛ ودر همین راستا برای عوارض واکسن‌های تایید شده در کانادا که شامل فایزر، مدرنا و آسترازنکا می‌شود، ۷۵ میلیون دلار اختصاص یافته است. لازم به ذکر است، هزینه کفن و دفن در کانادا به طور متوسط بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار است. یعنی این مبلغ، هزینه کفن‌ودفن ۷هزار و پانصد تا ۱۵هزارنفر را پیش‌بینی کرده است.

 

ارتقاء فرمول طی یک آزمایش گسترده جهانی

فناوری mRNA یک پیشرفت بزرگ در علم پزشکی هستند و تحولات بسیاری را رقم خواهند زد؛ اما استفاده از این فناوری در واکسن برای بار اول می‌بایست یک دوره چندساله آزمایش و بررسی را پیش از تزریق در سطح گسترده طی می‌کرد. به‌واسطه شیوع کرونا و برخی معادلات اقتصادی، این واکسن‌ها مجوز استفاده اضطراری گرفت و این مرحله آزمایشی در طی تزریق عمومی آن‌ها اتفاق افتاد. در طی این بازه مرگ افراد و نیز سایر عوارضی که گزارش شد، به‌عنوان نتایج بررسی واکسن مورد استفاده قرار گرفت و فرمولاسیون واکسن در چندمرحله ارتقاء پیدا کرد. اما هنوز این فرایند بررسی و ارتقاء همزمان با تزریق گسترده ادامه دارد و نتایج آن به تدریج در مجلات علمی منتشر خواهد شد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول