اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تزریق دز سوم در شرایطی که بسیاری از کشورها با بحران کمبود واکسن مواجه‌اند/ شکست کواکس در تحقق توزیع عادلانه واکسن

ایالات متحده در حالی استفاده از دز تقویت کننده را پیشنهاد می‌کند و تصمیم به اجرای آن دارد که هنوز تعداد زیادی از کشورها با بحران کمبود واکسن دست و پنجه نرم می‌کنند. این موضوع منجر به انتقادگسترده شده است.

تزریق دز سوم در شرایطی که بسیاری از کشورها با بحران کمبود واکسن مواجه‌اند/ شکست کواکس در تحقق توزیع عادلانه واکسن

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از فوربز، ایالات متحده در حالی استفاده از دز تقویت کننده را پیشنهاد می‌کند و تصمیم به اجرای آن دارد که هنوز تعداد زیادی از کشورها با بحران کمبود واکسن دست و پنجه نرم می‌کنند.

مقام‌های حوزه بهداشت ایالات متحده روز چهارشنبه توصیه کردند که با توجه ضعیف شدن میزان کارایی واکسن‌های تزریق شده کرونا پس از گذشت چند ماه، همه مردم آمریکا دوز تقویتی واکسن را برای مقابله با شیوع سویه دلتای ویروس کووید ۱۹ دریافت کنند. آن‌طور که مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا و دیگر مسئولان ذیربط اشاره کرده‌اند، تزریق دوز سوم طبق برنامه تعیین شده پس از گذشت هشت ماه از تزریق دوز دوم واکسن‌های فایزر یا مدرنا انجام خواهد شد.

این تصمیم توسط برخی از کارشناسان بهداشت عمومی در مورد کشورهایی که سومین دز واکسن را پیشنهاد می‌دهند، در شرایطی که برخی از کشورها به سختی قادر به انجام نخستین دز واکسیناسیون هستند، مورد انتقاد قرار گرفته است. ارزیابی که توسط بلومبرگ انجام شده  بیانگر آن است،  ۵۲ کشور و مناطق کم ثروت جهان تنها حدود ۲.۷ درصد از واکسیناسیون سهم برده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۳ کشور و سرزمین وجود دارد که کمتر از ۱ درصد از جمعیت آنها واکسینه شده است و در ۴۱ کشور دیگر نرخ واکسیناسیون به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد. تانزانیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، هائیتی، چاد، بورکینافاسو، سودان جنوبی، بنین، ترکمنستان و ماداگاسکار  از کشورهای دارای پایین‌ترین میزان واکسیناسیون در جهان هستند؛ همگی کمتر از ۰.۷ درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند.

اگرچه کشورهای خاورمیانه و آسیا نیز در این لیست قرار دارند، اما فهرست کشورهای کم واکسینه شده تحت سلطه مناطق آفریقایی است؛ جایی که کمتر از ۲ درصد از ۱.۳ میلیارد جمعیت این قاره به طور کامل واکسینه شده است، بسیاری از کشورهای این قاره از آخرین کشورهایی بودند که به واکسن دسترسی پیدا کردند. 

در نیمکره غربی نیز  نابرابری در توزیع و دریافت  واکسن وجود دارد؛ هائیتی، فقیرترین کشور منطقه، اولین محموله واکسن خود را در ۱۵ ژوئیه دریافت کرد و از آن زمان تاکنون کمتر از ۲۰ هزار دز  تزریق کرده است. اما نکته قابل ملاحظه این است که بسیاری از کشورهای کم واکسینه شده در جهان به اندازه مناطق غنی مانند ایالات متحده دچار شیوع ویروس و مرگ و میر ناشی از آن نبوده‌اند، با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند با توجه به اینکه  این کشورها زیرساخت‌های لازم برای تشخیص همه افراد مبتلا به کرونا را ندارند ممکن است آمارهای موجود در این کشورها با خطاهایی مواجه باشد.

هماهنگ‌کننده طرح کواکس در یونیسف نیز درباره همین معضل به آسوشیتدپرس گفت، کشورهایی با نرخ پایین واکسیناسیون امکان ایجاد انواع جدید ویروس کرونا را فراهم می‌کنند و ما باید نگران عدم پوشش واکسیناسیون در هر نقطه از جهان باشیم.

کواکس که برنامه جهانی برای خرید و ارائه واکسن به کشورهای فقیر و با درآمد متوسط ​​ و تحت حمایت سازمان ملل متحد است نیز  از اهداف خود بسیار دور شده و حدود نیم میلیارد دز کمتر از آنچه که برای آن در نظر گرفته شده را به دست آورده و تنها ۱۶۳ میلیون از ۶۴۰ میلیون دز موردنظر خود را به کشورهای نیازمند به واکسن تحویل داده است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول