اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

صدور شناسنامه برای 3428 باغ در تهران/آخرین وضعیت تملک باغات

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت صدور شناسنامه برای باغات، تفاهم نامه با سازمان آب، کمربند فضای سبز، آخرین وضعیت بهشت زهرا و ... توضیحاتی ارائه کرد.

صدور شناسنامه برای 3428 باغ در تهران/آخرین وضعیت تملک باغات

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، وضعیت بهشت زهرا بحرانی است آمار مرگ و میر روز به روز در حال افزایش است و مسوولین اعلام کردند احتمالا وارد پیک پنجم هم شویم .مسوولان وعده ساخت گورستان جدید برای تهرانی ها را داده اند.

در خصوص آخرین وضعیت گورستان جدید تهرانی، وضعیت فعلی بهشت زهرا، فضای سبز و ....با مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران به گفتگو نشستیم.

در خصوص آخرین وضعیت بوستان‌ها و توسعه فضای سبز در تهران توضیح دهید. چند محله تهران فاقد بوستان است؟

از ۳۵۳  محله ۸ فاقد بوستان است

توسعه بوستان‌ها در تهران خوب بوده است و تقریبا سرانه فضای سبز را افزایش داده‌ایم. در تهران 353 محله وجود دارد، تا سال 1396 فقط 17 محله فاقد بوستان بود، اما با اقدامات انجام شده ۹ محله صاحب بوستان شد و   هم اکنون 8 محله حشمت‌الدوله، فروزش، حوض، محصور، انقلاب در منطقه 11، محله نبی اکرم و جلیلی و مقدم فقط بوستان نداریم. در الباقی محلات تهران بوستان وجود دارد.

طرح کمربند سبز به مساحت 50 هزار هکتار از سال 66 آغاز شد

بگذارید در باره اجرای کمربند سبز هم در تهران توضیحاتی دهم؛ در راستای حفظ ذخایر زیستی و تقویت شبکه اکولوژیکی شهر تهرانی کمربند سبز ایجاد شد. طرح کمربند سبز به مساحت 50 هزار هکتار از سال 66 آغاز شد و تاکنون بیش از 43 هزار و 800 هکتار آن به اتمام رسیده است. این طرح از اولویت‌های سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران است و بر اساس برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران، توسعه سالانه به میزان حداقل یک هزار هکتار باید انجام شود. تا سال 1396 بالغ بر 39 هزار و 132 هکتار از این طرح به اتمام رسید که با افزایش 4720 هکتار در طی سال‌های اخیر این میزان به 43852 هکتار رسیده است و در سال جاری نیز توسعه 1250 هکتار جنگل‌کاری کمربند سبز پیرامون شهر تهران در دست اجراست.

سرانه استاندارد فضای سبز برای هر نفر در تهران معادل 10 مترمربع است

در خصوص سرانه فضای سبز پرسیدید؛ باید بگویم که بر اساس مطالعات و بررسی‌های وزارت مسکن و شهرسازی سرانه متعارف و قابل قبول فضای سبز در شهرهای ایران بین 7 تا 12 مترمربع برای هر نفر است، اما بر اساس مطالعات طرح جامع شهر تهران سرانه استاندارد فضای سبز برای هر نفر در تهران معادل 10 مترمربع است. البته قانون هوای پاک که در سال 96 به تصویب هیات دولت رسیده، سرانه فضای سبز را برای هر نفر در شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت معادل 15 مترمربع تعیین کرده است.

کمبود سرانه فضای سبز در مناطق مرکزی و بافت فرسوده

با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه توسعه بوستان‌ها و قطعات فضای سبز سرانه فضای سبز در حال حاضر به طور متوسط بالغ بر 16.43 مترمربع است. در میان مناطق مرکزی شهر تهران که عمدتا جزو بافت فرسوده محسوب می‌شود، با کمبود سرانه فضای سبز مواجه هستیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد در مناطقی مانند 10، 17، 7، 8، 11 و 12 به دلیل بافت فشرده و متراکم مسکونی و ریزدانه شهری و کمبود پهنه جی، هزینه سنگین تملک عرصه‌ها جهت توسعه فضای سبز و... مدیریت شهری را در زمینه توسعه فضای سبز با مشکل روبرو می‌کند. 

رتبه اول فضای سبز متعلق به منطقه ۲۲ و رتبه اخر مربوط به منطقه ۱۰

در حال حاضر از میان مناطق 22 گانه منطقه 10 با حدود 2.64 مترمربع سرانه فضای سبز برای هر شهروند در رتبه آخر و منطقه 22 با دارا بودن سرانه بیش از 62 مترمربع در رتبه نخست برخورداری از سرانه فضای سبز قرار دارند.

مصوبه برج‌باغ‌ها در دوره پنجم مدیریت شهری لغو شد، چه اقداماتی در راستای صیانت و حفاظت از باغ‌ها و تملک املاک صورت گرفته است؟

باغات شهر تهران به عنوان یکی از ارکان اصلی پایداری محیط زیست شهر از اهمیت خاصی برخوردار است. برای توسعه فضای سبز عمومی تملک این باغ‌ها و تبدیل آن به بوستان یکی از اولویت‌ها بوده است. البته در مناطق کم‌برخوردار علاوه بر تملک این قطعات، تملک سایر املاک خصوصا املاک مشجر هم مدنظر بوده و طی دهه‌های گذشته باغات و اراضی مشجر برای تبدیل به بوستان عمومی تملک شده است.

از تملک بوستان عبقری تا باغ حکیم/آخرین وضعیت تملک باغات

بگذارید بگویم که مساحت باغ‌ها و اراضی تملک‌شده طی سال‌های اخیر جهت افزایش فضای سبز عمومی بیش از یکصد هزار مترمربع با مبلغی معادل 544 میلیارد تومان انجام شده است و با هزینه‌ای معادل 111 میلیارد تومان احیا و به بوستان عمومی تبدیل شده است. این اقدامات در مناطق 2، 7، 8، 10، 11، 12، 13، 14 و 17 صورت گرفته است که از جمله آن می‌توان به بوستان عبقری، بوستان ابریشم، باغ وثوق الدوله، باغ حکیم و... اشاره کرد.

یکی از مشکلات اساسی در تهران آبیاری فضای سبز با آب شرب بود اما مدتی است که این روش تغییر کرده است، در خصوص آخرین وضعیت تامین منابع آبی پایدار توضیح دهید.

تفاهم نامه با سازمان اب/تصفیه پساب و استفاده برای ابیاری 

میزان استفاده آب در فضای سبز شهر تهران 180 میلیون مترمکعب در سال است که از این رقم 133 میلیون مترمکعب از طریق چاه‌ها، 19 میلیون مترمکعب از طریق آبهای سطحی، 21 میلیون مترمکعب از طریق قنوات و 7 میلیون مترمکعب از طریق پساب تصفیه شده فاضلاب تامین می‌شود. البته تفاهمنامه‌ای بین شهرداری و وزارت نیرو بسته شد تا در سال 1410 به مقدار 145 میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده فاضلاب جهت آبیاری فضای سبز در اختیار شهرداری قرار گیرد و در قبال آن میزان استفاده از منابع آب زیرزمینی کاهش یابد.

البته طی سال‌های اخیر به منظور ایجاد پشتوانه مناسب برای آبیاری فضای سبز در شرایط خاص و بحرانی و ذخیره نزولات آسمانی و روان‌آب‌های سطحی 2119 با احداث 2119 مخزن تعداد مخازن موجود به 645 مورد رسید و گنجایش افزایش یافت.

از ساماندهی قنوات تا مدیریت مصرف بهینه  چاه ها

البته ما برنامه‌هایی هم در خصوص ساماندهی قنوات، روان‌آب‌های سطحی، پساب تصفیه شدن فاضلاب و مدیریت مصرف بهینه چاه‌های آب داشته‌ایم. همچنین سامانه ثبت اطلاعات مکانی فضای سبز و باغات و درختان در شهر تهران ایجاد شده است.

آخرین وضعیت صدور شناسنامه باغات و اراضی مشجر به کجا رسید؟

برای 3428 باغ شناسنامه صادر شد/هماهنگی با دادستانی برای ادامه کار

در شهر تهران 6183 ملک مشجر شناسایی شده که شناسنامه 3428 ملک مشجر شامل شناسنامه شهرسازی و اکولوژیکی تهیه شده است و به همراه لایحه پیشنهادی شهرداری تهران در خصوص تکه‌باغات و اراضی مشجر شهر تهران و مستندات مربوط جهت سیر مراحل اداری به شورای شهر ارجاع شده است و در تاریخ 17 دیماه سال 97 به تصویب رسید. در خصوص الباقی اراضی هم با هماهنگی دادستانی با صدور مجوز ورود به املاک مورد نظر در حال انجام کار هستیم که تاکنون با هماهنگی دادستانی برای 698 پلاک دیگر هم شناسنامه تهیه شده است.

در خصوص  درختان خیابان ولیعصرتوضیح دهید، چه اقداماتی برای حفظ این درختان و ساماندهی محور خیابان ولیعصر انجام شده است؟

کاشت درخت با بن بالا/ اقدامات ویژه برای ثبت جهانی خیابان ولی عصر  در سال جاری

برای احیا و ساماندهی درختان خیابان ولیعصر توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در سال 96 با استفاده از درختان چنار روتبال 10 الی 12 ساله با بن حداقل 50 سانتیمتر در محدوده مناطق 3، 6 و 11 آغاز و تا فروردین 1397، 740 اصله درخت چنار سالم در این محدوده کاشته شد. در 4 سال احیا و ساماندهی درختان انجام و در مجموع 3340 اصله درخت با بن بیش از 50 سانتیمتر و سن 10 الی 12 سال غرس شد. ضمن اینکه در سال 1400 جهت ثبت جهانی این خیابان اقدامات ویژه‌ای در دست است.

بگذارید همین جا در خصوص آخرین وضعیت پارک پردیسان هم توضیح دهم. پارک پردیسان به مساحت تقریب 300 هکتار تا سال 96 توسط سازمان محیط زیست نگهداری می‌شد، متأسفانه از وضعیت مناسبی برخوردار نبود و با توجه به اهمیت این منطقه نگهداری آن به شهرداری تهران واگذار شد و ما اقداماتی در بحث نگهداشت آنها انجام داده‌ایم.

با توجه به شیوع گسترده کرونا و افزایش آمار مرگ و میر بهشت زهرا شرایط سختی دارد، مسئولان اعلام کرده بودند که تا ظرف دو تا سه سال آینده بهشت زهرا پر می‌شود، با توجه به افزایش میزان مرگ و میر شاید این زمان کوتاه‌تر شود. چه برنامه‌ای برای توسعه آرامستان‌های جدید پایتخت دارید؟

طرح مکان‌یابی آرامستان‌های جدید کلانشهر تهران در سال 99 توسط مشاور تکمیل و تحویل داده شد/6 نقطه نهایی شده است

بهشت زهرا در وضعیت بحرانی است، اما پرسنل سازمان با تمام توان در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند و جا دارد من همین جا از آنها تشکر کنم، اما در خصوص طرح مکان‌یابی آرامستان‌های جدید کلانشهر تهران در سال 99 توسط مشاور تکمیل و تحویل داده شد و بر اساس طرح مذکور در گزارش اولیه نسبت به شناسایی 11 نقطه اقدام شد که بعد از ارزیابی به عمل آمده در نهایت 6 زمین به عنوان انتخاب‌های نهایی در نظر گرفته شد. البته ما باید تمامی شرایط زیست محیطی را برای ساخت آرامستان جدید تهران در نظر بگیریم.

در خصوص نوسازی ناوگان آمبولانس شهری برای حمل متوفی توضیح دهید.

ما در سال 1397، 50 دستگاه آمبولانس جدید های ژاپنی 4 نفره خریداری کرده‌ایم و در خصوص نوسازی حامل آمبولانس‌های داخلی بهشت زهرا از محل تطهیر تا محل دفن هم 16 دستگاه آمبولانس جسدی با ظرفیت 3 متوفی جایگزین ناوگان فرسوده آمبولانس‌های داخلی شد. در باره نوسازی ناوگان حمل متوفیان برون‌شهری هم باید بگویم که 110 دستگاه آمبولانس جدید از سال 97 تا 1400 خریداری شد که این کار با هدف افزایش ظرفیت حمل متوفی در ناوگان شهری، شهرستان‌ها و داخلی با توجه به به نیاز روزانه سازمان انجام شده و باعث پایین آمدن زمان انجام امور متوفیان و افزایش رضایت مراجعین بهشت زهرا شده است. البته تاکید کنم که ما با نصب GPS بر روی خودروهای شهری امکان رصد دائمی آنها را در لحظه داریم.

در خصوص آخرین وضعیت  ترمینال آمبولانس‌های بهشت زهرا در مرکز شهر توضیح دهید وضعیت با توجه به شرایط کرونا چگونه است؟

این کار را با هدف افزایش سرعت و کیفیت خدمات‌رسانی به شهروندان در چهارراه ولیعصر، روبروی هتل رازی، در تاریخ یکم شهریور 95 آغاز و در شهریور 98 به اتمام رسید. با توجه به تحویل ترمینال آمبولانس‌های واقع در خیابان میرزای شیرازی و استقرار کلیه آمبولانس‌ها در محل سازمان بهشت زهرا، وجود ترمینال آمبولانس در مرکز شهر باعث سرعت‌ بخشیدن به زمان حمل متوفی و افزایش سهولت دسترسی و پاسخگویی و کوتاه‌تر شدن زمان انتظار شد. از سال 98 آمبولانس‌های شهری در محل جدید ترمینال‌ها مستقر هستند.

چند سوله مدیریت بحران در بهشت زهرا احداث شده است؟ در خصوص اقدامات صورت گرفته توضیح دهید؟

البته ما سوله‌های بحران را احداث می‌کنیم و این کار با توجه به ایجاد بحران‌های مختلف و شرایط اضطراری در شهر تهران از جمله وقوع زلزله احتمالی در ابعاد وسیع و ناگزیر فوت شدن تعدادی از شهروندان است که برای این منظور ساخت سوله‌های بحران در دستور است. سوله‌های ایجادشده جهت استقرار ستاد مدیریت بحران سازمان تیم‌های واکنش اضطراری سازمان‌های امدادی و ذخیره‌سازی تجهیزات امدادرسانی و تغذیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

از این پایگاه‌ها در راستای شناسایی نقاط آسیب‌پذیر، بحران‌زا و به‌روز آوری اطلاعات محدوده برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی، راهبردی، تشکیل گروه‌های مدیریت بحران اماکن، سازماندهی گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری و موارد مشابه ابلاغی از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت تهران استفاده می‌شود که بعد از اجرای پروژه می‌توان جهت اطلاع رسانی سریع وقوع حادثه به مدیران مسئول در کارگروه‌های تخصصی مدیریت بحران ارائه اخبار و اطلاعات رویداد‌ها و اقدامات انجام شده و میزان متوفیان از طریق افراد مسئول به شورای هماهنگی مدیریت بحران و مدیریت شناسایی دقیق افراد فوت شده نگهداری مطلوب انتقال سریع و بهداشتی اجساد از محل حادثه تا تدفین، اجرای مراسم شرعی کفن و دفن، ثبت و ضبط اطلاعات محل دقیق دفن هر یک از اموات استفاده کرد.

 بهشت زهرا اقدام به ایجاد قبور جهت دفن در شرایط بحرانی کرده است

در سال 97 این سوله‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفت و قرار شد در سال 1400 نسبت به تجهیز و ایجاد واحد مانیتورینگ آن اقدام شود.

با توجه به احتمال وقوع حوادث طبیعی اعم از زلزله، سیل و همچنین عوارض غیرطبیعی شامل بیماری‌های واگیردار و در راستای ماده 59 برنامه پنج ساله سوم شهرداری سازمان بهشت زهرا اقدام به ایجاد قبور جهت دفن در شرایط بحرانی کرده است.

تملک 15 هکتار زمین برای دفن اموات در مواقع بحران/دیوار کشی به اتمام رسید

جهت مدیریت بهینه بحران‌های احتمالی و رعایت اصول پدافند غیرعامل سازمان بهشت زهرا در منطقه 15 شهرداری، اقدام به تملک 15 هکتار زمین جهت این موضوع کرده است که عملیات دیوارکشی آن به پایان رسیده و از اوایل مرداد 1400 عملیات خاکبرداری از محل مذکور جهت ایجاد قبور بحران در حال انجام است.

در خصوص ساماندهی آرامستان‌های تاریخی توضیح دهید.

تعدادی از آرامستان‌ها را بهسازی و بازسازی کردیم که از جمله آن می‌توان به گورستان‌های دولاب، ساماندهی آرامستان‌های شیخ صدوق (ابن بابویه، امامزاده عبدالله) البته تا پایان تیر 1400 از مجموع 18 گنبد ابن بابویه تعداد 15 گنبد بهسازی و رنگ آمیزی شد و همچنین تا پایان تیر سال جاری علاوه بر اتمام عملیات نقشه برداری امامزاده عبدالله نسبت به بهسازی و کف سازی آرامستان اقداماتی انجام شد.

البته جا دارد همین جا در خصوص پروژه تولید سامانه اطلاعات مکانی (بانک اطلاعات قبور) هم توضیحاتی دهم. مستند شناخت تهیه سامانه اطلاعاتی مکانی با هماهنگی مشاور سازمان فناوری اطلاعات و معاونت عمران تهیه شد. مکاتباتی انجام شد و معرفی پیمانکار همزمان با تحویل داده‌های بانک اطلاعات صورت پذیرفت. میزان پیشرفت فیزیکی پروژه تا پایان تیر 1400، 60 درصد است.

در خصوص اقدامات سازمان بهشت زهرا در بحران کرونا توضیح دهید.وضعیت چطور است؟

تمامی بحران‌های کشور در عرض یک، دو و یا حداکثر هفت روز در حوزه مدیریت اجساد به پایان می‌رسد اما کرونا نه

از اسفند 98 که شیوع کرونا در تهران آغاز شد، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد. این بحران دارای 3 ویژگی مهم و اساسی است. ابتدا بحرانی بی‌سابقه در طول تاریخ بهشت زهرا به گونه‌ای که تاکنون در طول حیات بهشت زهرا مشابه آن وجود نداشته است و همچنین به لحاظ عدد و رقم بحران غیرقابل تصور بوده و در برخی از روزها آمار متوفیان بالاست و سومین ویژگی این بحران این است که تمامی بحران‌های کشور در عرض یک، دو و یا حداکثر هفت روز در حوزه مدیریت اجساد به پایان می‌رسد، اما این بحران 18 ماه است که جریان دارد و انتها و پایانی برای آن معلوم نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول