اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد/ عباس‌زاده: نرخ تورم اولین عامل بی‌ثباتی اقتصاد است/خاندوزی بگوید چه تحویل می گیرد

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس با تاکید بر اینکه نرخ تورم اولین عامل بی‌ثباتی اقتصاد است، گفت: آقای خاندوزی باید توضیح دهد الان در چه شرایطی هستیم و به کجا می‌توانیم برسیم.

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد/ عباس‌زاده: نرخ تورم اولین عامل بی‌ثباتی اقتصاد است/خاندوزی بگوید چه تحویل می گیرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس امروز (یکشنبه 31 مردادماه) در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی، اظهار داشت: آقای خاندوزی! بنده برنامه شما را دو بار مرور کردم اما به مسائل حیاتی و استراتژیک اشاره کمرنگ و ملایم شده است.

وی افزود: در برنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی به بحث سرمایه‌گذاری خارجی، رفع موانع اقتصادی، سیاسی، بروکراسی، حقوقی، بین بخشی و ...اشاره ضعیفی شده است. البته شاید وقت کم بوده است!

عباس‌زاده مشکینی همچنین انتقاد کرد که چرا سیاست های اصل 44 آنگونه که باید و شاید در برنامه احسان خاندوزی مورد توجه قرار نگرفته است و در همین زمینه تاکید کرد: در سال های گذشته به بهانه اجرای سیاست های اصل 44، سرمایه های عظیمی در کشور به گونه ای که اسب‌ها را به قیمت نعلش در این کشور واگذار کردند به گونه ای که طی فرآینده های پیچیده موفق شدیم بخشی از آن را بازگردانیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه اقتصاد یک علم شناخته شده است، گفت: آقای خاندوزی شما باید درباره نرخ منفی رشد اقتصادی توضیح دهید و به طور دقیق و با آمار به نمایندگان بگویید که چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید تا ما بتوانیم به ارزیابی آن بپردازیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه نرخ تورم اولین عامل بی ثباتی اقتصاد است، گفت: تورم کمر مردم را شکسته و اکنون آقای خاندوزی باید توضیح دهد که الان در چه شرایطی هستیم و به کجا می توانیم برسیم. در ارتباط با درآمد سرانه ملی نیز لازم است بگویید از دولت آقای روحانی چه تحویل می گیرید و به کجا خواهیم رسید.

وی همچنین از دولت سیزدهم نیز انتقاد کرد که به جای ارائه صدها صفحه انشای غیرمنسجم تحت عنوان برنامه وزارتخانه ها که ایجاد سردرگمی در نمایندگان و ایجاد دردسر برای دولت می کند، برنامه مشخصی درخصوص کنترل تورم ، ایجاد ثبات اقتصادی، رشد بالا و باکیفیت، رفع فقر و نابرابری اقتصادی و تولید با زمانبندی و قابل سنجش ارائه کند که در آن فرآیند قابلیت بازخوردگیری و اصلاح مداوم داشته باشد و نقش هر کدام از وزرا مشخص و تعبیه شده باشد.

عباس زاده مشکینی در بخش دیگری از نطق مخالفت خود با تاکید بر اینکه نمایندگان باید براساس منطق کارشناسی، انصاف و مصالح ملی به بررسی و ارزیابی برنامه وزرای پیشنهادی بپردازند، گفت: امروزه تجمع و تراکم مطالبات و انتظارات مردم در حوزه اقتصادی است، لذا سریعترین، نتیجه بخش ترین و شفاف و کارشناسی ترین اقدامات را مردم از تیم اقتصادی دولت انتظار دارند.

او افزود: مردم شرایط اقتصادی را با پوست و استخوان لمس می کنند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند، لذا برای پاسخگویی فوری و موثر به خلأهای موجود و پلشتی های اقتصاد، یک تیم اقتصادی منسجم، توانمند، هماهنگ و هم افزا باید شکل بگیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با طرح این پرسش که آیا مولفه های مذکور به فرماندهی وزیر پیشنهادی اقتصاد شکل می گیرد، اظهار کرد: وزرای دولت به سه دسته تقسیم می شوند؛ وزرای سیاسی، دفاعی و امنیتی که در دولت سیزدهم یک تیم مقبولی به مجلس معرفی شده است، بخش دیگر در حوزه اقتصادی است که یک تیم مشروط به مجلس معرفی شده به این معنی که اگر تمام شرایط به نحوی تحقق یابد، برنامه های آنها نیز اجرا خواهد شد و دسته سوم وزرای فرهنگی- علمی هستند که شاید مردود نباشند، اما مقبول هم نیستند. این در حالی است که در این تقسیم بندی با توجه به شرایط کشور، یک تیم اقتصادی مقبول باید به مجلس معرفی می شد.

عباس زاده مشکینی در ادامه یادآور شد: وزیر پیشنهادی اقتصاد به طور شفاف باید بگوید که طبق قانون تشکیل وزارت اقتصاد و قانون اصلاح مجمع تشخیص مصلحت نظام رئیس بانک مرکزی مطلوب آقای خاندوزی کیست؟ در شرایط فعلی ما با کسری بودجه مواجهیم، چرا که بعضاً نمی توانیم نفت بفروشیم و بعضاً هم نمی توانیم نقدینگی وارد کنیم، لذا با کسری بودجه مواجهیم و آقای خاندوزی باید پاسخ دهد که برای هماهنگی بین وزرای نفت و اقتصاد چه برنامه ای دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم خطاب به وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم افزود: آقای خاندوزی؛ چقدر ظرفیت برای هماهنگی با وزارت نفت در تیم اقتصادی شما وجود دارد؟ یکی از ماموریت های شما تسلط بر خزانه داری است، در شرایطی که معاون اول رئیس جمهور به عنوان فرمانده اقتصادی معرفی شده؛ توضیح دهید که چقدر به این موضوع شما تسلط دارید، زیرا مجلس به شما رأی می دهد و شما باید مناسبات را برای مجلس شفاف کنید، چرا که برای مردم فرمانده مهم نیست. میدان و جمع کردن پلشتی‌ها برای مردم اهمیت دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول