اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

هزینه‌ها سنگین شد و چانه‌های نان سبک!/ نان آب رفت

چانه‌زنی‌ها جواب داد و قیمت نان در زنجان افزایش و رئیس اتحادیه تغییر کرد.

هزینه‌ها سنگین شد و چانه‌های نان سبک!/ نان آب رفت

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مردم زنجان مدت‌هاست که به کوچک شدن و کاهش وزن نان معترضند، به گفته آنان نانواها حتی چانه‌های خود را به درستی وزن نمی‌کنند و هیچ ترازویی در نانوایی‌ها مشاهده نمی‌شود.

برخی از نانواها چانه‌هایشان را از داخل پاتیل برمی‌دارند و بدون اینکه آن را وزن کنند روی تخته گذاشته و به داخل تنور می‌گذارند.

مسؤولان و متولیان حوزه نان در زنجان معتقدند که میزان نارضایتی مردم در این خصوص بالا بوده و بیشترین شکایت را نیز در این حوزه به خود اختصاص داده است.

از امروز اما مشکلی بر مشکلات مردم و البته نانوایان افزوده شده است، قیمت‌های نان گران شده و بازهم چالش بر سر پول خرد آغاز شده است.

طبق تصمیم مسؤولان از دیروز صبح قیمت نان به این شکل افزایش یافته است که نان لواش نوع یک، ۳۵۰ تومان، نان لواش نوع دو، ۴۰۰ تومان، بربری نوع یک هزار و ۱۰۰ تومان، بربری نوع دو یک هزار و ۵۰۰ تومان و سنگک هم یک هزار و ۵۰۰ تومان شده است.

با این شکل گرانی نان، سوال اینجاست که وقتی پول خردی با عنوان ۱۰۰ یا ۵۰ تومان وجود ندارد، مسؤولان چطور چنین تصمیمی گرفته‌اند و ملاک افزایش قیمت از سوی آنها چه بوده است.

در این بین برخی‌ها هم با سوءاستفاده از شرایط موجود، حاضر به پرداخت مابقی پول نیستند، البته در چنین شرایطی دیگر خریدار مانند گذشته حاضر به بخشیدن مابقی پول پرداختی نبوده و اینجاست که در مواردی بعضا این نبود پول خرد به درگیری لفظی هم منجر می‌‎شود.

یکی از شهروندان زنجانی در اعتراض به این شیوه افزایش قیمت نان گفت: قیمت نان همانی است که ۱۴ مرداد اعلام و از سوی مسؤولان تکذیب شد، چون بسیاری از نانوایان همان را ملاک قرار داده و به همان قیمت نان می‌فروشند.

نانی که آب رفت

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از نانوایی‌ها خودسرانه قیمت نان را افزایش و قیمت آن را تا ۵۰ درصد نیز بالا برده‌اند، درحالی که هنوز کیفیت نان مشکل داشته و اندازه آن نیز هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

وی افزود: وقتی از نانوایان علت گرانی نان را جویا می‌شویم، نانوایان افزایش هزینه‌های نانوایی و دستمزد کارگران را بهانه می‌کنند، در حالی که به ازای افزایش قیمت نان کیفیت تغییری نکرده و بلکه بدتر هم شده است.

وی در ارتباط با درصد افزایش قیمت نان در زنجان هم گفت: این نوع افزایش قیمت در واقع سرپوش گذاشتن به گرانی نان است وگرنه هر عقل سلیمی می‌داند که پول خرد به اندازه ۱۰۰ تومان یا ۵۰ تومان وجود ندارد و نانوا در نهایت همان قیمت قبلی را اعمال خواهد کرد.

وی در ارتباط با افزایش قیمت نان نیز گفت: همیشه اینطور بوده که تا چند روز پس از گرانی نان، کیفیت قدری بهبود می‌یابد، اما پس از چند روز به روال قبلی خود برمی‌گردد.

محمدی تاکید کرد: متاسفانه نانواها چانه‌های نان را خیلی کوچک و سبک برمی‌دارند و حتی آن را وزن نمی‌کنند و ما شاهد افت کیفیت آن نیز هستیم و نان‌ها همانند گذشته ماندگاری مناسبی ندارند.

وی تصریح کرد: قبلا نان طول بیشتری داشت، یا اندازه نان بربری و سنگک به قدری بزرگ بود که باید آن را از وسط تا می‌زدیم و به خانه می‌بردیم، اما اکنون نان‌های بربری از حالت کشیدگی به دایره‌ای شکل بودن تغییر شکل داده و نان‌های سنگک نیز شبیه نان‌های بربری در گذشته شده و هر روز آب می‌رود.

یکی از نانوایان زنجانی در این باره گفت: در تمام نانوایی‌های شهر دستگاه کارتخوان موجود است و مردم می‌توانند در هنگام خرید نان به جای پرداخت پول نقد از این دستگاه‌ها استفاده کنند، ضمن اینکه برای رعایت بهداشت باید خریدار اقدام به کشیدن کارت کند.

وی تصریح کرد: این اقدام می‌تواند تا حدودی به رعایت بهداشت بیشتر در نانوایی‌ها کمک کند، زیرا به این وسیله جابه‌جایی اسکناس و سکه در دست مشتری و فروشنده صورت نمی‌گیرد.

معاون استاندار زنجان نیز درباره افزایش قیمت نان گفت: نرخ انواع نان نوع یک در بخش لواش ۳۵۰ تومان و بربری نیز یک هزار و ۱۰۰ تومان خواهد بود.

محمدرضا آبی‌پور با اشاره به اینکه نان‌های نوع دو نیز براساس هر قرص لواش ۴۰۰ تومان، بربری یک هزار و ۵۰۰ تومان و سنگک نیز یک هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است، گفت: از امروز نرخ‌های جدید نان اعمال شده است.

وی با اشاره به اینکه تفاوت قیمتی در نان‌های نوع یک و دو به دلیل تفاوت قیمت آرد عرضه شده به واحدها براساس مجوز آن‌ها است، گفت: نانوایان نیز مطابق قیمت اعلامی موظف به پخت هستند.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان زنجان نرخ جدید انواع نان از دیروز به واحدهای نانوایی ابلاغ و از امروز در حال اجراست.

مهدی بیات در خصوص تفاوت نان نوع یک و دو یادآور شد: تفاوت این دو در قیمت آرد است.

وی درباره فعالیت دوشیفته نانوایی‌ها گفت: فعلاً نیاز به فعالیت دوشیفته نانوایی‌ها نیست و فعالیت دوشیفته بر حسب نیاز و بر اساس تصمیمات مسؤولان استانی انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان گفت: تقریبا ۲۰ واحد به صورت دو شیفته برای رفع نیازهای مردم فعالیت دارند.

افزایش قیمت نان در زنجان اما قصه درازی دارد از آنجایی که در ۱۴ مردادماه امسال به یکباره نان گران شد، در پی اعتراض برخی از مسؤولان کسی پاسخگو نبود و در نهایت مسؤولان ادعا کردند که اتحادیه به صورت خودسرانه این کار را انجام داده است.

همین امر موجب تغییر رئیس اتحادیه نانوایان زنجان شد، معلوم نیست رئیس اتحادیه سابق به اختیار یا در اثر فشار مسؤولان ناشی از افزایش قیمت نان استعفا داده است.

هرچه باشد قیمتی که امروز برای نان تعیین شده است هم برای مردم گران است، چرا که در نان لواش شاهد حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت هستیم.

انتهای پیام/73005/ق/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول