اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

امیرعبداللهیان: عاشورا به ما آموخت دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق کننده منافع ملی هستند

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: عاشورا به ما آموخت دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق کننده منافع ملی و امنیت ملی کشور هستند.

امیرعبداللهیان: عاشورا به ما آموخت دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق کننده منافع ملی هستند

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسین امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه عصر امروز ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی این وزارت‌خانه گفت: با توجه به واقع شدن در ایام سوگواری ابا عبدالله و عاشورای حسینی با نگاهی به منطقه پیام کربلا در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی را تاکید می‌کنم عاشورا به ما آموخت دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق کننده منافع ملی و امنیت ملی کشور هستند.

عبداللهیان بیان داشت: همه می‌دانیم در عرصه مناسبات بین‌المللی دو محور اساسی منافع ملی و اقتدار ملی مورد توجه همه کشورهاست و ما هم با پایبندی به همه ارزش‌ها، اصول اسلامی و فرهنگ غنی ایران خودمان از این مولفه غفلت نخواهیم کرد. 

وی ادامه داد: اعتقاد داریم با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزتمند به معنای اتکا به توانایی‌های ذاتی و به فعلیت درآوردن شعار ما می‌توانیم می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق ساخت. اعتقاد داریم با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزت‌مند می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق ساخت.

وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه تصریح کرد: یکی از نمایندگان در مقام مخالف پرسید سیاست متوازن چیست؟؛ سیاست متوازن یعنی اولویت دولت آقای رئیسی که سیاست همسایگی و سیاست آسیا محور در مرکز این تحول قرار دارد را مدنظر داشته باشیم. در خطوط اصلی سیاست خارجی توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی پویا  و متوازن مورد توجه است.

وی با تاکید بر اینکه قرن ۲۱ متعلق به آسیا است، بیان داشت: شاهد قدرت‌های نوظهور اقتصادی در حوزه آسیا هستیم.سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست خارجی ما در یک منطقه متوقف نخواهد ماند. تقویت رابطه با کشورهای اسلامی و دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین‌الملل از دیگر مسائل است. 

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: حدود ۴۰ درصد برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم را دیپلماسی اقتصاد تشکیل می‌دهد و این در حالی است که اقتصادمحور نبودن وزارت امور خارجه طی ۴ دهه گذشته یکی از مسائلی است که همگان به آن انتقاد دارند.

وی افزود: معمولا در کشور و در وزارت‌خانه‌های ما برنامه نویس خوب وجود دارد و برنامه خوب هم ارائه می شود اما مساله این است که ما نیازمند تیم و مردانی بزرگی هستیم که بتوانند برنامه‌های بزرگ را عملیاتی کنند .تصور من این است که شخص وزیر در وزارتخانه با پیگیری روزانه خود با مدیران تیمی و قوی که در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصاد و تجارت بین الملل منصوب می‌کند بتواند در یک جدول زمان بندی منظم ایده‌ها را عملیاتی کند.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: در غرب آسیا به دنبال نهادینه سازی رفتارهای بین‌المللی مقاومت هستیم. به دنبال استفاده از ظرفیت‌های قدرت‌های نوظهور اقتصادی و تعامل حداکثری برای رشد و تعامل اقتصاد و تجارت بین الملل و معیشت مردم هم خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: دیپلماسی انرژی،‌ ترانزیت، ‌تمرکز و توجه به بخش خصوصی، توجه به تجارت مرزی با کشورهای همسایه، توجه به توریسم، کشت فراسرزمینی،‌ امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی، کمک به تامین منابع و ارزآوری برای جمهوری اسلامی ایران که مجموعه اقداماتی است که در برنامه قید شده است. 

عبداللهیان با اشاره به اینکه سیاست همسایه محور و آسیا محور اولویت اساسی است، ادامه داد: وزارت امورخارجه مذاکره را ابزاری برای دیپلماسی می‌دانیم و از میز مذاکره فرار نخواهیم کرد و وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد و همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها  به موازات لغو تحریم‌ها به کار خواهم گرفت. با مذاکره‌ای همراه خواهیم بود که فرسایشی نباشد و تامین کننده منافع مردم ایران باشد. ما با قدرت از متحدین خود و جبهه مقاومت برای ایجاد امنیت حداکثری با همکاری منطقه استفاده خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی در منطقه ثبات ساز و امنیت آفرین است. به عنوان کسی که بارها با رهبران منطقه دیدار داشته ام می‌گویم اگر شیاطین از منطقه دور شوند جمهوری اسلامی می تواند ثبات ساز باشد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ارتباط با همسایگان امر راهبردی است نه استراتژیک؛ دست دوستی ما با همه کشورهای منطقه به ویژه ۱۵ کشور همسایه و پیرامونی دراز است. اعتقاد داریم می توانیم با کمک کشورهای منطقه، منطقه ای آباد و با ثبات داشته باشیم. معتقدم زمان آن فرا رسیده است که همه کشورهای منطقه در راستای ثبات و امنیت با هم همکاری داشته باشند.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: مسلمانان جهان عربستان را سرزمین نزول وحی می شناسند، همکاری دو کشور مسلمان در منطقه بسیار ضروری است، همچنین اعتقاد داریم جنگ علیه یمن که ۷ سال به طول انجامیده است با آتش بس فوری، گفت وگوهای یمنی یمنی به پایان می رسد.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: همکاری ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس را در یک پیوند دیرینه می دانیم و باید روابط تجاری با کشورهای خلیج فارس را احیا و فرآیند آن را تسریع کرد.

وی با تاکید بر اینکه امنیت منطقه باید از سوی کشورهای درون منطقه تامین شود، افزود: از هرگونه راهکار برای تامین امنیت استقبال می کنیم و خود از اولین مبتکرین این امر خواهیم بود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه گفت وگو و مذاکره را از حوزه منطق، حکمت و اقتدار دنبال می کنیم، بیان کرد: تامین حداکثری منافع ملت بزرگ ایران را از طریق گفت وگو محقق می کنیم، در وزارت امور خارجه تمرکز بر اصلاح ساختار، استفاده از نیروهای انسانی، جذب نیروهای جدید و احیای دانشکده روابط بین المللی و استفاده از خروجی سایر دانشگاه های کشور گام برمی داریم.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما با دقت تحولات افغانستان را دنبال می‌کنیم و  اعتقاد داریم سرنوشت افغانستان باید به دست مردم و تشکیل دولت همه گیر و با کمک کشورهای همسایه تعیین شود نه کشوری که ۲۰ سال تمام در افغانستان مستقر بود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: از ابتکار عمل آقای قالیباف تشکر می‌کنم که از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۰ دستور دادند در حوزه بین‌الملل مجلس دفتر ارتباط ایرانیان خارج از کشور با مجلس راه‌اندازی شود، این دفتر به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و گزارشی از عملکرد این دفتر، پیام‌های متنوع و پیشنهادات ایرانیان خارج از کشور برای حل مشکل با استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی ارائه خواهد شد. 

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه ادامه داد: در خصوص دیپلماسی گردشگری نیز با آقای ضرغامی برنامه‌ای را مرور کردیم که این برنامه با هدف ارزآوری و شناساندن جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیت‌های ایران عزیز است. فعال سازی دفاتر خارجی در استان‌ها و سفارتخانه‌ها، فعال سازی سفارتخانه‌ها برای احیای بازارچه‌های مرزی از جمله برنامه‌ها است.

وی ادامه داد: تلاش برای تقویت جبهه مقاومت بی‌تردید در دستور کار دولت سیزدهم است، محور مقاومت، متحدین جمهوری اسلامی ایران هستند که برای تثبیت امنیت پایدار در منطقه و کشورهای خود به صورت خودجوش به وجود آمده‌اند و این ظرفیت بزرگ تأمین کننده حداکثری کشورهای منطقه بوده و فراتر از حوزه امنیت، ظرفیت‌های بالا و فراتری دارند که مورد توجه ما است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول