اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با برنامه‌های امیر عبداللهیان برای وزارت خارجه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های حسین امیرعبداللهیان برای تصدی پست وزارت امور خارجه و تطابق این برنامه‌ها با اسناد بالادستی خبر داد.

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با برنامه‌های امیر عبداللهیان برای وزارت خارجه

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 31 مرداد ماه) در جلسه علنی مجلس گزارش این کمیسیون درباره تطابق برنامه‌های حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه با اسناد بالادستی را قرائت کرد.

وی با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی بعد از تطبیق برنامه‌های امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه با اسناد بالادستی موافقت خود را با وزارت وی اعلام کرد.

متن گزارش کمیسیون امنیت ملی به شرح ذیل است:

با استناد به ماده 202 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مشتمل بر سه بخش انطباق مدارک وی، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و همچنین تطبیق آنها با اسناد بالادستی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی در تاریخ 23 مرداد سال جاری جلسه‌ای با حضور اکثریت اعضا به منظور استماع و بررسی سوابق و برنامه‌های حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه برگزار کرد.

وی ضمن معرفی خود و ارائه سوابق تحصیلی و کاری، برنامه‌ها و رویکردهای وزارت خارجه را در صورتی که اعتماد نمایندگان مجلس جلب کند، تشریح کردند.

حسین امیرعبداللهیان دارای مدرک تحصیلی دکترای روابط بین المللی از دانشگاه تهران است. وی در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه و در دانشگاه تهران تدریس می‌کند و استاد راهنمای رساله‌های دکترای دانشجویان زیادی هستند، ضمن اینکه از نظر سوابق کاری امیرعبداللهیان کار در وزارت خارجه را از حد کارشناسی شروع کرده است و او همچنین معاونت و رئیس و مدیرکل امور خلیج فارس، معاونت عربی و آفریقای وزارتخانه، معاونت سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، سفیر کشورمان در بحرین و عضویت در هیات مذاکره ایران و کشورهای اروپایی و همچنین ریاست کمیته سیاسی این هیات در بغداد و سایر کشورها را برعهده داشته است. امیرعبداللهیان در کارنامه خود سابقه همکاری تنگاتنگ با شهید عزیز سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی در کارنامه خود دارد.

برنامه‌هایی که امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه دادند، عبارت است از تلاش برای تحقق سیاست خارجی متوازن و فعال و هوشمند است؛ نظر امیرعبداللهیان آن است که باید بر اساس ظرفیت تمام کشورهای دنیا نقشه راهی برای ارتقاء روابط، تحکیم روابط با همه کشورها داشته باشیم. کشورهایی که اعتقاد به احترام متقابل و روابط متقابل داشته باشند.

تحقق سیاست روان، تسهیل گر و هم افزا با کشورهای همسایه خصوصاً مسلمان دارای اهمیت است. تحقق سیاست آسیامحور از دیگر نکاتی است که وی بر آن تاکید دارد. در واقع سیاست تک قطبی گری در دنیا به پایان رسیده و دهه آتی زمان ظهور و بروز قدرت های متکثر و مستقل به ویژه در آسیا است.

ارتباط دوجانبه و چندجانبه با قدرت های آسیایی و همسایگان خصوصا کشورهای مستقل، تبدیل سیاست خارجه انفعالی به سیاست فعال و... از دیگر نکاتی بود که امیرعبداللهیان بر آن تاکید داشته است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه از سال 95 دستیار رئیس مجلس در امور بین الملل بوده است؛ در زمان وی اقدامات خلاقانه ای برای توسعه روابط پارلمانی انجام شده است، زیرا گاهی اوقات روابط پارلمانی گره گشاتر از روابط رسمی به شمار می رود، لذا در کمیسیون به نمایندگان قول داد برای تغییر و تحول در سیاست خارجی به ویژه سیاست رسمی کشور از این ظرفیت استفاده کند.

فعال سازی بازارچه های مرزی و تعامل با کشورهای همسایه، بهره گیری از فرصت اتحادیه اقتصادی اورآسیا، پرداختن به حضور فرصت محور ایرانیان خارج از کشور و بهره گیری از دانش و سرمایه آنها و ایجاد پل ارتباطی برای حضور مستمرشان در کشور و مشارکت آنها در توسعه پروژه های عمرانی، توجه به فعلیت رساندن ظرفیت های سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای تعمیق و توسعه ارتباطات اقتصادی از جمله اولویت های اعلامی وزیر پیشنهادی است.  

امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد که پس از استقرار در وزارت امور خارجه برای استفاده از ظرفیت های خارجی برای واردات واکسن، استفاده از یافته های خارجی و همچنین معرفی ظرفیت های داخلی در مهار کرونا و استفاده از ظرفیت های خارجی برای واکسینه کردن استفاده کند.  

برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه بنا به نظر اکثر نمایندگان با اسناد بالادستی مشتمل بر قانون اساسی، سیاست های کلان تبیین شده توسط رهبر انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز، برنامه ششم توسعه با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی همخوانی دارد و به عنوان مبانی نظری برنامه های وی قرار دارد.

کمیسیون امنیت ملی ضمن موافقت با برنامه های امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه امیدوار است با رأی اکثریت نمایندگان در انجام مسئولیت های محوله موفقیت کسب کند. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول