اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

جزئیات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی خارجه/موافقان و مخالفان امیرعبداللهیان چه گفتند؟

صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه در دولت سیزدهم امروز در مجلس شورای اسلامی بررسی شد؛ تجربه موفق در دیپلماسی، انقلابی بودن از مهمترین دلایل موافقت‌ها و نگرانی از توسعه دیپلماسی اقتصادی از عمده‌ترین دلایل مخالفت‌ها با این وزیر پیشنهادی بود.

جزئیات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی خارجه/موافقان و مخالفان امیرعبداللهیان چه گفتند؟

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: صلاحیت حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه در دولت سیزدهم امروز در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و موافقان و مخالفان دیدگاه‌های خود را درباره سوابق و برنامه‌های وی مطرح کردند.

در ابتدای این بررسی کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش خود را از بررسی صلاحیت و برنامه‌های حسین امیرعبداللهیان برای تصدی پست وزارت امور خارجه قرائت کرد و از تطابق این برنامه‌ها با اسناد بالادستی خبر داد.

محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در قرائت بخشی از این گزارش اعلام کرد: برنامه‌هایی که امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه دادند، عبارت است از تلاش برای تحقق سیاست خارجی متوازن و فعال و هوشمند است؛ نظر امیرعبداللهیان آن است که باید بر اساس ظرفیت تمام کشورهای دنیا نقشه راهی برای ارتقاء روابط، تحکیم روابط با همه کشورها داشته باشیم. کشورهایی که اعتقاد به احترام متقابل و روابط متقابل داشته باشند.

مخالف : وزیر پیشنهادی امور خارجه آیا برنامه مبدعانه‌ای برای بحث برجام دارید؟

حسن محمدیاری در مخالفت با وزیر پیشنهادی امورخارجه گفت: من در شخصیت آقای امیر عبداللهیان ایرادی نمی‌بینم و ایشان انسانی هستند فرهیخته و در تراز ملی اما خواهش من از ایشان این است که به سؤالات و ابهامات ما نیز پاسخ دهند تا مجلس به قناعت وجدانی دست پیدا کند. 

نماینده مردم رضوا‌ن‌شهر در مجلس اظهار داشت: آقای وزیر پیشنهادی از شما می‌خواهیم که صریحا اعلام کنید که در قبال سیاست‌های دوگانه دولت گذشته مبنی بر تفکیک و جدایی دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاومت و تلقی آنان در ناتوانی وزارت امور خارجه در حمایت و پرداخت هزینه مقاومت و به تبع آن تحمیل هزینه‌های سنگین بر نظام و حتی جریانات انقلابی منطقه آیا برنامه لازم و اقتدار و توانایی لازم را دارید یا خیر؟

وی در بخش دیگری گفت: بنده اعتقاد دارم که سیاست خارجی کشور نباید دوگانه و میدان سهم‌خواهی جریانات سیاسی باشد.  آقای امیرعبداللهیان شما به عنوان یک عنصر انقلابی که از بدنه وزارت امور خارجه مراحل ترقی را طی کردید با موضع خودتان در خصوص برجام را مشخص کنید. 

* امیرعبداللهیان برای احیای دیپلماسی اقتصادی چه برنامه‌‌ای دارد؟

علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با حسین امیرعبداللهیان گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت امور خارجه اظهار داشت: آقای امیرعبداللهیان یک دیپلمات انقلابی، کارآزموده، مجرب و نزدیک به جبهه انقلاب است اما مخالفت من با ایشان به دلیل اهمیتی است که اجرای سیاست‌های کلی نظام در حوزه وزارت خارجه دارد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک سابقه همکاری از آقای امیر عبداللهیان با آقایان ظریف و لاریجانی وجود دارد که ما را قدری نگران می‌کند و سختی شرایط کشور به ویژه در حوزه سیاست خارجی و برجام و بازگشت عزت کشور نیز نگرانی ما را بیشتر می‌کند. 

عنابستانی خاطرنشان کرد: برای رفع نگرانی‌ها برنامه ایشان را چند بار مطالعه و با دیگران مشورت کردم؛ نتیجه مطالعات این بوده که بخش زیادی از نگرانی‌ها را برطرف کرده، اما چند سؤال هست که باید پاسخ بدهند. 

وی همچنین با اشاره به اهمیت مسئله دیپلماسی اقتصادی گفت: سیاست خارجی ما به ناچار باید به بهبود وضعیت داخلی منجر شود وگرنه لزومی ندارد که ادامه یابد.

* امیرعبداللهیان در دیپلماسی اقتصادی به برنامه ششم عمل نکرد

 حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در نشست علنی امروز عصر مجلس شورای اسلامی (یکشنبه 31 مرداد) و در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان آیا شما در مسئولیت‌هایی که داشتید از جمله معاونت وزارت امور خارجه در حوزه معاونت عربی و افریقایی و... قانون برنامه ششم در مورد در بحث تقویت دیپلماسی اقتصادی را اجرا کرده‌اید؟

وی اظهار داشت: آقای امیرعبداللهیان در شرح کمیسیون امنیت ملی آمده که شما تعهد شفاهی داده‌اید که دیپلماسی دفاعی و اقتصادی را تقویت کنید و فرموده‌اید که تمرکز صحیح به حوزه همسایگی و اولویت دادن به 15 کشور همسایه و ظرفیت‌های نهفته در این حوزه را داشته باشید. سؤال اینجاست که برابر برنامه ششم توسعه و مسئولیت‌هایی که داشتید واقعا قدم جدی در این راستا برداشته‌اید که امروز مدعی هستید وزارت امور خارجه را آنگونه بچرخانید که اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی اقتصادی جزو نمود آن باشد. 

موافق : امیرعبداللهیان دارای شاخصه‌های برجسته‌ای برای وزارت امور خارجه است

 عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در موافقت با حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: آقای امیرعبداللهیان دارای شاخصه های برجسته ای برای تصدی وزارت امور خارجه هستند؛ بسیاری از دوستان و همراهان ما در منطقه و محور مقاومت از انتخاب ایشان برای این پست استقبال قابل توجهی کردند.

گلرو ادامه داد: آقای امیرعبداللهیان دارای تحصیلات و تخصص اجرایی این حوزه می‌باشد، برای تحلیل این مهم نگاه به موضوع بازیگران خارجی، چالش های موجود در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی و ابرچالش های این حوزه، ضرورت ها و الزامات فعلی سیاست خارجی و برنامه های ایشان از جمله مواردی است که باید به آن توجه کنیم.

* امیرعبداللهیان دیپلماتی برجسته و انقلابی است

محسن علیزاده نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی  هم در موافقت با برنامه حسین امیرعبدالهیان وزیر پیشنهادی امورخارجه اظهار داشت: سوابق اجرایی و حرفه‌ای امیرعبدللهیان نشانه این است که وی مدیری آسانسوری نیست و  در مدتی که در مجلس حضور داشته موفق شد دیپلماسی پارلمانی را فعال کرده و در جایگاهی قرار دهد که امروز مورد مباهات مجلس شورای اسلامی است.

 نماینده مردم سپیدان و بیضاء اضافه کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه رویکرد تحول و انقلابی‌گری را سرلوحه برنامه خود قرار داده است. روح انقلابی گری و دیپلماسی از نوع عزتمندانه در تمام بخش‌های برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه دیده می شود. 

وی با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی امور خارجه در نشست‌های مختلف کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس گفت: به رغم تایید برنامه‌های وی انتظار می‌رود افرادی را برای سفارتخانه‌ها و ماموریت‌های خارجی در وزارت امور خارجه در نظر بگیرند که بتوانند این برنامه‌ها را دنبال کنند. همچنین انتصاب دستیاران درحوزه‌های اقتصادی از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی باید به آن توجه داشته باشد.

* کلیپ تقطیع شده امیر عبداللهیان مربوط به گذشته است/او جبهه مقاومت را بهم پیوند داد

علی علیزاده نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر امروز به عنوان یکی دیگر از موافقان وزیر امور خارجه پیشنهادی اظهار داشت: امیر عبداللهیان به درستی برای جایگاه وزارت امور خارجه معرفی شده است و برنامه ارائه شده از طرف او دارای چارچوب و نوآوری خاصی است که نشان دهنده این است که آقای عبداللهیان شخصا در تدوین آن نقش داشته است.

وی در ادامه در مورد جنجال سازی در خصوص کلیپی از وزیر پیشنهادی امور خارجه و نوع انگلیسی صحبت کردن وی در فضای مجازی گفت که این کلیپ تقطیع شده و مربوط به گذشته بوده است.

نماینده مردم مراغه همچنین به تلاش های امیر عبداللهیان در منطقه به ویژه در خصوص محور مقاومت اشاره و تاکید کرد که او جبهه مقاومت را به هم پیوند داده است.

امیرعبداللهیان: عاشورا به ما آموخت دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق کننده منافع ملی هستند

پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه در نشست عصر امروز مجلس، حسین امیر عبداللهیان در دفاع از برنامه پیشنهادی خود گفت: عاشورا به ما آموخت دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق کننده منافع ملی و امنیت ملی کشور هستند.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزت‌مند می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق ساخت.

عبداللهیان تصریح کرد: در خطوط اصلی سیاست خارجی توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی پویا  و متوازن مورد توجه است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه قرن ۲۱ متعلق به آسیا است، بیان داشت: سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست خارجی ما در یک منطقه متوقف نخواهد ماند. مشکلی که ما در وزارت خارجه داریم این است که رویکرد در وزارت خارجه در چهل سال گذشته، رویکرد اقتصاد محور نبوده است. 

وی ادامه داد: وزارت امورخارجه مذاکره را ابزاری برای دیپلماسی می‌دانیم و از میز مذاکره فرار نخواهیم کرد و وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد. با مذاکره‌ای همراه خواهیم بود که فرسایشی نباشد و تامین کننده منافع مردم ایران باشد. ما با قدرت از متحدین خود و جبهه مقاومت حمایت خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: ما با دقت تحولات افغانستان را دنبال می‌کنیم و از سیاست گفت‌وگوهای بین افغانستانی حمایت می‌کنیم. 

متن کامل اظهارات عبداللهیان از اینجا در دسترس است. 

رای گیری درباره صلاحیت این وزیر پیشنهادی احتمالا روز سه شنبه و پس از بررسی صلاحیت تمام وزرای پیشنهادی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول