اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ردپای تاجگردون و برخی مدیران صنعت هوایی در تأسیس ایرلاین‌‌/ خرید و فروش مجوزها‌ با نرخ‌های گزاف‌

در شرایطی که به عقیده کارشناسان صدور مجوز تأسیس شرکت هواپیمایی امتیازی است که از سوی حاکمیت صنعت، به برخی افراد خاص اعطا می‌شود، شنیده‌ها حاکی از مشارکت غلامرضا تاجگردون نماینده سابق پرحاشیه، با برخی مدیران صنعت برای تأسیس شرکت هواپیمایی است.

ردپای تاجگردون و برخی مدیران صنعت هوایی در تأسیس ایرلاین‌‌/ خرید و فروش مجوزها‌ با نرخ‌های گزاف‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس‌ در‌ ادامه داستان دنبال‌دار صدور مجوزهای تأسیس و موافقت اصولی شرکت هواپیمایی از سوی سازمان هواپیمایی، به تازگی شرکت هواپیمایی دیگری تأسیس شده است‌.

شرکت هواپیمایی رهام یکی از شرکت‌های هواپیمایی تازه تأسیس است که نام‌های آشنایی در فهرست هیأت مدیره این شرکت هواپیمایی دیده می‌شود.

* ردپای نماینده سابق مجلس و مدیر سابق شرکت فرودگاه‌ها در ‌تأسیس‌ شرکت هواپیمایی

بنابراین گزارش در آگهی تأسیس شرکت هواپیمایی رهام در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران‌ آمده است که این شرکت هواپیمایی در تاریخ 30 خرداد 1400 به شماره ثبت ۵۷۹۵۴۳ به شناسه ملی ۱۴۰۱۰۱۰۶۴۷۳ ثبت و امضا ذیل دفاتر تکمیل شده است.

موضوع فعالیت شرکت، در آگهی تأسیس، مواردی نظیر تصدی حمل و نقل هوایی مسافر و بار و محمولات پستی، پروازهای دربستی در داخل و خارج کشور در خطوط منظم و یا غیر‌منظم با موافقت و هماهنگی قبلی سازمان هواپیمایی کشوری، خرید و فروش، اجاره و استیجار هواپیما و موتور و متفرقات و همچنین آلات و وسایل و لوازم یدکی و هرگونه تجهیزات زمینی یا هوایی دیگر مربوط به امور هواپیمایی که مورد نیاز و استفاده باشد، ایجاد تأسیسات لازم برای ساختن هواپیما، ایجاد تأسیسات لازم برای تعمیر و نگهداری و بازدید اساسی مربوط به هواپیما و موتورآلات و ادوات، دستگاه‌ها و متفرقات و قطعات آنها و سایر وسایل و تجهیزاتی که در امر هواپیمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قید شده است.

تهیه و نصب وسایل مخابراتی و ارتباطی و استفاده از آنها با رعایت مقررات مربوطه آموزش کارکنان هواپیمایی اعم از پروازی، فنی و اداری و ایجاد مرکز آموزش هوانوردی اعطای نمایندگی کل و همچنین نمایندگی فروش بلیت به اشخاص حقیقی و حقوقی در داخل کشور و خارج از کشور با رعایت مقررات مربوطه انجام خدمات مربوط به هواپیما و مسافر و بار (هندلینگ) به طور مستقیم و یا واگذاری خدمات مذکور به نمایندگان در نقاط مختلف سرمایه‌گذاری یا مشارکت در سایر شرکت‌ها و مؤسسات داخلی و خارجی در اموری که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم مربوط به فعالیت و بهره برداری هواپیمایی است، از دیگر موضوعات فعالیت شرکت هواپیمایی رهام ذکر شده است.

‌همچنین ارائه خدمات هلیکوپتری و پشتیبانی از عملیات توسعه و تأسیس، تجهیز و نگهداری مراکز، دستگاه‌ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور خرید و اجاره هواپیماها و هلیکوپترهای مورد نیاز و متناسب با فعالیت و هدف شرکت‌ و ایجاد امکانات و تأسیسات فرودگاهی سرمایه‌گذاری یا مشارکت در سایر شرکت‌ها و موسسات و پذیرش شریک یا سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در اموری که مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به صنعت هوایی باشد، از دیگر موضوعات فعالیت شرکت ذکر شده است.

در آگهی تأسیس شرکت هواپیمایی رهام به موضوعاتی نظیر اخذ وام از دولت، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی، ایجاد مرکز پزشکی هوایی و زمینی و آمبولانس هوایی و تاسیسات منظم به آنها در داخل و خارج از کشور پس از اخذ مجوزهای لازم، تاسیس موسسات و شرکت‌های اقماری به منظور تامین نیازهای ناشی از توسعه عملیاتی، فنی‌، بازرگانی، تدارکاتی و خدماتی و غیره در داخل و خارج از کشور و همچنین سرمایه‌گذاری یا مشارکت با اینگونه مؤسسات و شرکت‌ها، ارائه خدمات مربوط به عسکبرداری هوایی و خدمات مشاوره هوانوردی‌ جهت امور نقشه‌برداری پس از اخذ مجوزهای مربوطه و پس از تائید سازمان هواپیمایی کشوری راه‌اندازی و ایجاد دفاتر و بهره‌برداری vip و cip (تشریفات) پس از تائید سازمان هواپیمایی کشوری، ایجاد مراکز سرویس هوایی در ایران و خارج از کشور و بهره برداری مراکز شبیه ساز پرواز (سیمیلیتور) برای همه وسایل پرنده جهت همه گروه‌های پرواز، ا‌شاره شده است.

 

 

یکی از اعضای هیئت مدیره‌ شرکت هواپیمایی مذکور، سعید اکبری به شماره ملی ۰۰۳۴۹۹۹۲۳۱ است که به سمت مدیرعامل به مدت ۲ سال و به سمت عضو اصلی هیئت مدیره به مدت ۲ سال منصوب شده است.

دیگر عضو هیئت مدیره این شرکت، ‌مهدی علی عسگری به شماره ملی ۰۰۴۷۲۴۲۸۶۸ است که به سمت عضو اصلی هیئت مدیره به مدت ۲ سال منصوب شده است.

دیگر عضو هیئت مدیره این شرکت هواپیمایی آقای سیدجواد حسینی به شماره ملی ۰۹۳۸۹۶۹۰۷۲ است که به سمت  نایب رئیس هیئت مدیره شرکت به مدت ۲ سال منصوب شده است.

‌حمید غوابش به شماره ملی ۱۸۱۹۲۸۹۰۹۵ دیگر عضو هیئت مدیره است که به سمت عضو اصلی هیئت مدیره به مدت ۲ سال منصوب شده است و فرد آخر آقای غلامرضا تاجگردون به شماره ملی ۴۲۶۹۴۴۸۴۴۱ است که به مدت ۲ سال به سمت رئیس هیئت مدیره رکت مذکور منصوب شده است، فردی که اعتبارنامه‌اش در جریان انتخابات مجلس یازدهم رد شد.

پس از رد اعتبارنامه تاجگردون توسط نمایندگان مجلس یازدهم، وی با فاصله اندکی به مدیریت بیمه سرمد منصوب شد‌ اما پس از انتشار خبر فیش حقوقی نجومی غلامرضا تاجگردون مدیرعامل بیمه سرمد در خبرگزاری فارس در کنار افشای تخلفات مربوط به وی در زمان بررسی اعتبارنامه نمایندگان، تاجگردون از مدیریت بیمه سرمد کنار گذاشته شد، پس از برکناری تاجگردون، هیئت مدیره بیمه سرمد از وی به دلیل بعضی تخلفات شکایت کردند. 

 

جزئیات بیشتر از تأسیس این شرکت هواپیمایی را می‌تـ‌وانید از اینجا    بخوانید.

* صدور موافقتنامه اصولی برای‌ «آران‌ایر»‌ به صورت FULL AOC با مرکزیت رشت

بنابراین گزارش، در کنار شرکت هواپیمایی رهام، شنیده‌ها حاکی از صدور موافقتنامه اصولی فعالیت شرکت هواپیمایی دیگری نیز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری است.

‌شرکت هواپیمایی آران که موافقتنامه اصولی اخذ کرده، قرار است با ۴ فروند ایرباس ۳۱۹ و با مرکزیت شهر رشت شروع به فعالیت کند.

در نامه سازمان هواپیمایی بابت صدور موافقتنامه اصولی این شرکت هواپیمای آمده است: با عنایت به درخواست آن شرکت جهت صدور موافقت اصولی اعلام می‌دارد برابر رای شورای عالی هواپیمایی کشوری مورخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ و با رعایت همه قوانین و مقررات مربوطه از جمله مفاد شیوه نامه شماره ۳۱۴۰، این سازمان با صدور موافقت اصولی برای آن شرکت در زمینه ارائه جابه‌جایی مسافر بار و پست به صورت FULL AOC با مرکزیت فرودگاه رشت به مدت ۶ ماه از تاریخ صدور نامه موافقت می‌شود.

در ادامه این نامه سازمان هواپیمایی آمده است: این موافقت اصولی فقط به منظور انجام فرآیند کار صادر شده و پس از تکمیل و ارائه اسناد و مدارک و تهیه تجهیزات زیرساخت‌ها و الزامات لازم است جهت فعالیت و بهره‌برداری در اجرای دستورالعمل یادشده تاییدیه های فنی و عملیاتی بازرگانی و امنیتی را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کنید؛ این موافقتنامه اصولی فقط برای ورود به فرآیند صدور پروانه بهره‌برداری ارتباط دارد و فاقد هرگونه ارزش دیگری از جمله گرفتن امکانات و تسهیلات دولتی بوده و غیر قابل واگذاری به غیر است.

* خرید و فروش مجوزهای تأسیس ایرلاین با قیمت‌های گزاف‌

 به گزارش فارس، موضوع صدور مجوز برای تأسیس شرکت هواپیمایی، این روزها به عنوان امتیازی برای سازمان هواپیمایی کشوری محسوب می‌شود و از این محل سوءاستفاده‌هایی هم صورت گرفته است.

پیش از این یک منبع آگاه در صنعت حمل و نقل هوایی در این‌باره به خبرنگار فارس، گفته بود: چندی است‌ تمرکز بر موضوع صدور مجوزها برای ‌تأسیس ایرلاین‌های جدید و رایزنی‌های عده‌ای برای اخذ این مجوزها، زیاد شده است؛ این موضوع را می‌توان به مشکلات کنونی شرکت‌ِ دولتی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و موضوع تحدید درآمد و اضمحلال شرکت‌های اصیل تعمیم داد، شرکت‌هایی که می‌توانستند رقیب شرکت‌های هوایی در منطقه باشند.

به گفته وی اساساً یک جریان و شبکهٔ مشخص ضمن تأمین مطامع و منافع فردی و گروهی خود با تاسیس قارچ‌گونهٔ شرکت‌های هواپیمایی فاقد زیرساخت طی ۶ سال گذشته در حال نابودی صنعت هوانوردی کشور بوده و به‌طریق و نحوه‌ای مشابه، درصدد تکرار تجربهٔ تلخ مؤسسات مالی-اعتباری در اواخر دههٔ ۸۰ ‌هستند.

‌وی گفته بود که کسی تاکنون از سازمان هواپیمایی کشوری پرسیده است که شرکت‌های هواپیمایی که قبلا مجوز گرفتند و فعالیتی نداشتند، ‌در حال حاضر کجا هستند؟‌ تسهیلات ارزان‌قیمت و ارزهای دولتی و ترجیحی که ‌به این شرکت‌های هواپیمایی تعلق گرفت، کجا هزینه شد؟‌

به گفته وی، در برخی شرایط، صدور مجوز تأسیس شرکت هواپیمایی امتیاز و درواقع رانتی است که از سوی حاکمیت صنعت، به برخی افراد خاص اعطا می‌شود، حتی در برخی موارد موضوع خرید و فروش این مجوزها با قیمت‌های گزاف مطرح می‌شود.

* 2 شرکت هواپیمایی تازه تأسیس به دنبال اخذ پروانه بهره‌برداری

بنابراین گزارش‌ پیش از این نیز اعلام شد که ‌شرکت هواپیمایی تازه‌ تأسیس‌ «آنا» با مرکزیت ارومیه، قرار است از ۳ فروند بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک تولید سال ۱۹۹۹ میلادی در ناوگان خود استفاده کند‌‌، این شرکت‌ هواپیمایی موافقت اصولی را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده است؛‌ در نامه سازمان هواپیمایی کشوری به این شرکت ذکر شده است که ۶ ماه مهلت دارد تا زیرساخت‌ها، مدارک و الزامات سازمان را برای ورود به فرآیند صدور پروانه بهره‌برداری آماده کند‌.

* خبری از زمان آغاز رسمی فعالیت طوس‌ایر نیست

به گزارش فارس پیش از این در همین رسانه قید شد که شرکت هواپیمایی طوس، با مرکزیت مشهد وارد صنعت هوانوردی ایران خواهد شد‌، این شرکت با یک فروند ایرباس A310 فعالیت خود را آغاز ‌‌می‌کند و ظاهراً دومین ایرباس A310 شرکت هواپیمایی طوس‌ایر با رجیستر احتمالی EP-TOB و رجیستر پیشین UK31002 ‌‌جزو ناوگان این شرکت است.

اما پس از گذشت نزدیک به ۵ ماه از اعلام رسمی تاسیس شرکت هواپیمایی جدید طوس‌، همچنان خبری از زمان آغاز رسمی فعالیت این شرکت منتشر نشده است، نخستین هواپیمای طوس‌ایر در شامگاه ۱۱ ابان‌ماه سال ۱۳۹۸ وارد کشور شده بود، پس انجام چک و رنگ آمیزی در ایران در اوایل مرداد ماه، پرواز آزمایشی خود را انجام داد.

 

جدیدترین تصویر از ایرباس ۳۱۰ شرکت هواپیمایی طوس

* پرو‌از برنامه‌ای‌ شرکت هواپیمایی پارس‌ایر فقط با یک فروند هواپیما

بنابراین گزارش دیگر شرکت هواپیمایی مورد بررسی، شرکت هواپیمایی پارس‌ایر ‌متعلق به‌ آقای‌ ع‌.ع به عنوان یکی از سهامداران است، ‌این شرکت منحصراً با یک فروند هواپیمای بمباردیر پرواز برنامه‌ای انجام‌می‌دهد که جای تأمل دارد، تعداد ۲ فروند هواپیمای دیگر شرکت مذکور اساساً امکان فعالیت عملیاتی ندارند، حالا انبار قطعه و غیره هستند.

‌به عقیده کارشناسان تشکیل و تاسیس این شرکت ِهواپیمایی ناقص‌الخلقه از منظر کفایت سرمایه و تمهید زیرساخت‌ها نیز قابل توجه بوده و‌ نیازمند بررسی ‌است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول