اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ناامیدی کارکنان افغان سفارت آمریکا از طرح خروج از کابل

کارکنان سفارت آمریکا در کابل می‌گویند از طرح آمریکایی‌ها برای خروج آن‌ها از افغانستان عمیقاً دلسرد شده‌اند.

ناامیدی کارکنان افغان سفارت آمریکا از طرح خروج از کابل

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری «اِن‌بی‌سی» در گزارشی نوشت، کارکنان افغان سفارت آمریکا از طرح خروج از افغانستان «عمیقاً دلسرد» شده‌اند.

در این گزارش آمده است، کارکنان سفارت آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته به این ساختمان فراخوانده شدند تا از آنجا به فرودگاه کابل منتقل شوند.

اِن‌بی‌سی به نقل از این افراد نوشت، آن‌ها در مسیر فرودگاه با گشت‌های طالبان مواجه شده و مورد لعن و نفرین آن‌ها قرار گرفتند.

به گفته برخی از این کارکنان، آن‌ها در نزدیکی فرودگاه گیر افتاده و برخی چیزی نمانده بود که فرزندانشان را در میان جمعیت گم کنند. شماری دیگر در اثر ازدحام مقابل فرودگاه زخمی و به بیمارستان منتقل شدند و عده‌ای دیگر در اثر گرمازدگی بیهوش شدند.

این شبکه آمریکایی به نقل از یک کارمند افغان سفارت آمریکا نوشت، ترجیح می‌دهد با گلوله طالبان بمیرد ولی دوباره به ازدحام مقابل فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی برنگردد.

یکی دیگر از این کارکنان دولت آمریکا را به اولویت قرار دادن مقامات ارشد دولتی افغان متهم کرد که با واشنگتن قرارداد داشته و مدارک کامل‌تری برای فرار از افغانستان دارند.

سفارت آمریکا در افغانستان روز شنبه به شهروندان این کشور توصیه کرد به سمت فرودگاه کابل نروند. در این توصیه آمده است: «به خاطر تهدیدات امنیتی احتمالی در خارج از دروازه‌های فرودگاه کابل به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کنیم از سفر به این فرودگاه و گیت‌های آن در این زمان، خودداری کنند».

روز گذشته (یکشنبه) «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه سی بی اس تایید کرد که واشنگتن در زمینه عملیات خروج نظامیان و اتباع آمریکایی از فرودگاه کابل، با طالبان در تماس است.

وزیر خارجه آمریکا که به خاطر خروج عجولانه نظامیان این کشور از افغانستان تحت انتقادات زیادی قرار گرفته است روز گذشته در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز با اشاره به روند کند خروج شهروندان و اتباع خارجی از این کشور تصریح کرد، ما با تعداد زیادی از کشورها توافق کرده‌ایم که به ما در انتقال این افراد از فرودگاه کابل به ما کمک کنند.

به گزارش رویترز، در حالی که طالبان خارج از فرودگاه افرادی را برای سامان دادن به اوضاع مستقر کرده، نیروهای افغانستانی در داخل فرودگاه به نیروهای آمریکایی کمک می‌کنند. 

«میرخان متقی»، عضو ارشد طالبان و رییس کمیسیون دعوت و ارشاد، در یک پیام صوتی دیروز (یکشنبه) آمریکا را به دلیل ایجاد بی‌نظمی در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی و روند تخلیه مورد انتقاد قرار داد.

متقی گفت: «در تمام افغانستان امنیت و نظم برقرار است، ولی با علی‌رغم توجه رییس جمهور آمریکا به فرودگاه کابل هنوز هم بی‌نظمی وجود دارد و به مردم شلیک می‌شود و مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند».

یک مقام ناتو روز یکشنبه گفت دستکم ۲۰ نفر در هفت روز گذشته بعد از تسلط طالبان بر پایتخت افغانستان، در فرودگاه کابل و اطراف آن در حین تلاش‌ها برای خارج کردن نیروها و شهروندان خارجی، کشته شدند.

در همین خصوص،  یکی از از اهالی غزنی گفت که همسر برادرش که اسناد رسمی برای خروج از افغانستان داشت، در ازدحام فرودگاه کابل جان باخته است. او به روزنامه ۸صبح گفت که همسر برادرش با چهار فرزندش به فرودگاه رفته بود، اما اطلاعی از کودکان او در دست نیست.

امروز (دوشنبه) نیز در پی درگیری مسلحانه در ورودی شمالی فرودگاه کابل که نیروهای آمریکایی و آلمانی هم در آن شرکت داشتند، یک نیروی امنیتی افغانستان کشته شد و سه نفر دیگر از آن‌ها زخمی شدند. به گفته ارتش آلمان، هیچ یک از نظامیان آلمانی در این درگیری آسیب ندید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول