اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

چه کسانی مانع واردات واکسن چینی و روسی شدند؟

کسانی در این هفته‌ها مدام مسؤولان را به دلیل عدم خرید واکسن شماتت می‌کنند که اکثرشان چند ماه پیش به انحای مختلف مانع واردات واکسن‌های روسی (اسپوتنیک‌وی) و چینی (سینوفارم) شده بودند.

چه کسانی مانع واردات واکسن چینی و روسی شدند؟

 

مجله فارس پلاس؛ حمزه ناجیان: ایران، سال گذشته با توجه به سابقه سیاه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها، واردات واکسن کرونای تولید شده در خاک این کشورها را ممنوع اعلام کرد. اما سوال اصلی اینجا بود که مگر واکسن‌هایی مانند فایزر در جایی غیر از آمریکا هم تولید می‌شود؟

واکسن کرونایی که به‌عنوان «فایزر» معروف است، در واقع «فایزر-بیواِن‌تک» است که فرمول آن را شرکت دانش‌بنیان آلمانی بیوان‌تک ساخته است. این واکسن تنها توسط آمریکا تولید نمی‌شود بلکه پنج کشور دیگر نیز آن را تولید می‌کنند. آلمان، ایرلند، بلژیک، چین و فرانسه کشورهایی هستند که با مجوز آژانس دارویی اروپا، واکسن کرونای فایزر را تولید و صادر می‌کنند.

 


نمایی از ساختمان‌های فایزر در کشورهایی مانند آلمان، ایرلند، بلژیک، چین و فرانسه

 

از سوی دیگر گزارشی که از میزان صادرات واکسن منتشر شده نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها تا اردیبهشت ماه امسال نیز از صادرات واکسن فایزر و مدرنا خودداری کرده بودند.

 

 

آمریکایی‌ها حتی علی‌رغم درخواست کشورهای هم‌پیمانشان (مانند کانادا و مکزیک) از تحویل واکسن پیش‌خرید شده آن‌ها سر باز زدند.

 

 

 

اما بالاخره تحت فشارهای جهانی، دولت بایدن در تاریخ ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) وعده داد: «برای اولین بار» واکسن‌های دارای مجوز آمریکا یعنی فایزر، مدرنا و جانسون‌اندجانسون صادر می‌شود.

باوجود این شرایط، مسئولان کشورمان در تصمیمی منطقی، همزمان با تلاش برای تولید واکسن داخلی، تلاش‌ها برای واردات واکسن‌های روسی و چینی را در دستور کار خود قرار دادند. اما در این میان تحریم‌های ظالمانه آمریکا یا شیوع کرونا در کشورهای تولید کننده واکسن، تنها موانع تهیه واکسن از کشورهایی مانند چین و روسیه نبود. اظهارات برخی چهره‌های داخلی از یک سو و اقدامات شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان از سوی دیگر هم باعث شد تا این مسیر با محدودیت‌های جدی مواجه شود.

به‌عبارتی، زمانی که خرید از چین و روسیه اصلی‌ترین و شاید تنها روش ممکن برای تامین واکسن و نجات جان هم‌وطنان بود، رسانه‌های ضدانقلاب مجددا وارد میدان شدند و چین‌هراسی و روسیه‌هراسی را در دستور کار خود قرار دادند. سید محمد مرندی، استاد دانشگاه در حوزه‌ی شرق‌شناسی و کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل، در یکی از توییت‌هایش به این مورد اشاره کرده است: «غربزدگی غم‌انگیز است، ماه ژانویه[ی سال ۲۰۲۱]، یک روز پس از آن‌که وزارت بهداشت [ایران، واردات] واکسن اسپوتنیک را تأیید کرد، دکتر ظریف به مسکو رفت و روس‌ها به گرمی از این همکاری استقبال کردند، [با این وجود] لابی/رسانه‌های فارسی‌زبان (اکثراً) طرفدار غرب یا غربی اقدام ظریف را محکوم کردند و دولت عقب‌نشینی کرد.»

 

 

 


نمونه اخبار رسانه های معاند در تخریب واکسن چینی و روسی

 

نمونه اخبار رسانه های معاند در تخریب واکسن چینی و روسی

 

 

اما لابی/رسانه‌های فارسی‌زبان (اکثراً) طرفدار غرب یا غربی چه کسانی هستند و چه کردند؟ مرور اخبار این رسانه‌ها می‌تواند پاسخ این سوال را بدهد. 


نمونه اخبار رسانه های معاند در تخریب واکسن روسی

در این میان تعدادی از پزشکان و مسئولان مربوطه و یا حتی فعالان رسانه‌ای هم با انتشار مطالب و یا مصاحبه‌هایی، علیه واکسن روسی تبلیغ کردند و اعتماد عمومی به این واکسن را زیر سوال بردند.

جالب اینجاست که حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که در آن زمان علیه واکسن روسی صحبت کرده بود، این روزها ادعایی بر خلاف سنگ‌اندازی‌های آن زمان خود منتشر کرده و مدعی شده «تولید واکسن داخلی» مانع تلاش دولت برای خرید و واردات آن از منابع معتبر شده بود.

اما وی در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار فارس از شهریاری برای ارائه مستندات ادعاهایش پس از سه مرتبه تماس، در نهایت گفت سندی برای این ادعاهایم ندارم.

 

 

 

در کنار این اظهار نظرات، شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب هم دور جدیدی از فضاسازی‌ها را آغاز کردند و شروع به تحلیل و البته تخریب واکسن‌های ساخت روسیه کردند.

 

برای واکسن چینی نیز اتفاق مشابهی رخ داد، عده‌ای که ماه‌ها به هر بهانه‌ای از جمله قرارداد ۲۵ ساله استراتژیک بین ایران و چین، بذر تفرقه را در ذهن افکار عمومی کاشتند، این بار هم به میدان آمدند و با هجمه به واکسن چینی، مسیر واردات این نوع واکسن را در ماه‌های اولیه با مشکل روبرو کردند.

 

جالب آنکه ایراداتی که در این رسانه‌ها درباره واکسن روسی مطرح می‌شد، عینا درخصوص سایر واکسن‌ها ازجمله فایزر و مدرنا نیز وجود داشته و دارد اما این رسانه‌ها هیچ خبری در این زمینه منتشر نمی‌کردند. مثلا در حالی «بستنی دادن» در روسیه به‌عنوان دلیلی برای کیفیت پایین واکسن اسپوتنیک مطرح می‌شد که این روزها در آمریکا برای تشویق افراد به واکسن زدن ۱۰۰ دلار داده می‌شود و جوایز میلیون دلاری نیز برای این کار در نظر گرفته شده است.

 

یا مثلا عدم تمایل بخشی از مردم به واکسن زدن، به‌عنوان شاهدی بر معیوب بودن واکسن‌ها مطرح می‌شد در حالی که مخالفت با واکسن یک حرکت جهانی است و در بسیاری از کشورها بخشی از مردم از تزریق واکسن امتناع می‌کنند. مثلا نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد مردم مایل به دریافت واکسن نیستند.

 

برای واکسن چینی نیز اتفاق مشابهی رخ داد، عده‌ای که ماه‌ها به هر بهانه‌ای از جمله قرارداد ۲۵ ساله استراتژیک بین ایران و چین، بذر تفرقه را در افکار عمومی می‌کاشتند، این بار هم به میدان آمدند و با هجمه به واکسن چینی، مسیر واردات این نوع واکسن را در ماه‌های اولیه با مشکل روبه‌رو کردند.

این رسانه‌ها با انتشار محتواهایی علیه واکسن چینی، سعی می‌کردند به مردم القا کنند که خرید واکسن چینی به نفع مردم نیست و تاثیری هم در کنترل کرونا ندارد. این در حالی بود که چین با استفاده از همان واکسن‌ها توانسته بود کرونا را به شکل کامل در کشورش تحت کنترل دربیاورد.

 

هرچند که علیرغم تمام این پروپاگاندای سیاسی که با جان مردم بازی می‌کرد، بالاخره باچند ماه تاخیر واکسن‌های روسی و چینی با دور زدن تحریم‌های آمریکایی وارد ایران شد اما نکته قابل تامل آن است که همین افرادی که با رفتار و گفتارشان واردات واکسن روسی و چینی را با مشکل روبه‌رو کردند، بر طبل #واکسن_بخرید می‌کوبیدند و مسئولان را به دلیل تعلل در تهیه واکسن کرونا شماتت می‌کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول