اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: امضاهای طلایی را حذف می‌کنم

رستم قاسمی گفت: در وزارت راه و شهرسازی، اصلاح ساختاری نیاز داریم و حذف امضاهای طلایی را در وزارتخانه استارت خواهیم زد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: امضاهای طلایی را حذف می‌کنم

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس،‌ رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی عصر امروز (دوشنبه) در جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌هایش در پاسخ به برخی از اظهارات مبنی بر تغییر حوزه فعالیتی و وزارتخانه اش گفت: من چهار دوره خدمت برای خودم متصورم که سربازی در دوران دفاع مقدس و حضور در کارهای سازندگی بعد از دوران دفاع مقدس است. قرارگاه سازندگی در در بخش های مختلف فعالیت داشت که بخشی از آن به مسئولیت آینده من برمی‌گردد.

وی افزود: خیلی‌ها باور نداشتند که طرح‌های بزرگ و متوسط کشور توسط مجموعه های داخلی ساخته شود و مبتنی بر تفکر «ما می‌توانیم» طرح های کلان این کشور توسط فرزندان این کشور در حوزه‌های مختلف اجرا شد و «ما می‌توانیم» به «توانستیم» تبدیل شد.

قاسمی با بیان اینکه در 4 مقوله اصلی حمل و نقل در بخش جاده ای بخشی از آزادراه‌ها و اتوبان‌های میان شهری و جاده ها و ریل های کشور در دورانی که در قرارگاه مسئولیت داشتیم ساخته شده است،‌ گفت: در بخش دریایی، ما طرح های کوچک دریایی قبلا توسط خارجی ها ساخته شده بود ولی بعد جنگ همه بنادر بزرگ کشور با اعتقاد و اعتماد بر ما می‌توانیم توسط مجموعه قرارگاه خاتم و شرکت‌های خصوصی همکار ساخته شد.

وی  با اشاره به اینکه در بخش مسکن خانه‌های زیادی در قرارگاه خاتم ساخته شده است،‌ اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل حدود 200هزار کیلومتر آزادراه‌ها و اتوبان ها و جاده های میان شهری و روستایی وجود دارد که شرایط مطلوبی ندارند و در بخش ریلی کشور که در همه کشورها حمل و نقل ایمن و ارزان محسوب می‌شود متاسفانه امروز هم به لحاظ بستر و هم ناوگان و سرعت قطارها کاهش پیدا کرده است و این شایسته کشور ما نیست.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش های هوایی و دریایی وضعیت ناوگان هوایی و پایانه های دریایی ما خوب نیست و ما فرصت های زیادی را از دست داده ایم که برای بازگردادن آن تلاش های زیادی لازم است و فرصت های زیادی لازم است که اگر تحولی ایجاد نکنیم این فرصت ها را هم از دست می دهیم،‌ تصریح کرد: سهم حمل و نقل از جی دی پی کشور ما اندک است و این در حالی است که در برخی از کشورهای همسایه 4تا 5برابر است و برای حل این مشکل با روش های گذشته هرگز به چنین شاخص هایی نمی رسیم و برای این تحول نیازمند اقدامی ملی و جهادی و شجاعانه هستیم.

قاسمی افزود: با بودجه‌های جاری کشور حتی یک آزادراه هم نمی توانیم بسازیم و باید نگاهمان را عوض کنیم و سراغ روش های متداول دنیا در جهت حل مشکلات داخل کشور برویم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه در برنامه ام روش های حل مشکلات حمل و نقل کشور در مگاپروژه ها برای حل مسئله درآمد ترانزینتی کشور را توضیح داده ام و این روش ها نیازمند همکاری و همدلی مجلس و دولت است،‌ اظهار داشت: باید تصمیمات مهم و سخت بگیریم و به جای رفتن منابع نقدینگی به سکه و دلار این بخش ها را جذاب کنیم تا به زیرساختهای کشور توجه شود.

وی افزود: آشنا با دیپلماسی اقتصادی هستم و با بسیاری از سران کشورهای بزرگ دنیا مذاکره کرده ام و بسیاری از کشورها این آمادگی را اعلام کرده‌اند.

قاسمی ادامه داد: امیدوارم همه هستی ام را بگذارم تا بتوانم جواب رفقای شهیدم را بدهم و آنچه که در توان و تجربه دارم را برای این مسئولیت بگذارم تا شرایط حمل و نقل کشور ا تغییر دهم.

قاسمی با اشاره به اینکه در حوزه مسکن که امروز پاشنه آشیل کشور است دستور رئیس جمهور خواسته همه مردم و نمایندگان است و امروز سهم هزینه سبد خانوار از 37درصد در شهرها به بیش از 60درصد رسیده است و این بر امنیت ملی کشور تاثیر دارد،‌گفت: باید برای این معضل جدی دست به دست هم بدهیم تا این مشکل را حل کنیم و با خدایم خودم عهد بسته ام که همه هستی ام را به کار بگیرم تا این اقدام بزرگ انجام شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ضمن اشاره به اینکه مسکن سه مسئله اصلی دارد، بیان داشت: بیش از یک میلیون هکتار زمین متعلق به دولت در جوار شهرها وجود دارد ک با قانون جهش تولید مسکن می توانیم با استفاده از این زمین‌ها سهم زمین را برای مردم محروم و کم درآمد نادیده بگیریم. هرچند امروز حتی هزینه ساخت مسکن را هم بسیاری از مردم ندارند و برای حل این مشکل راهکارهای متعددی را پیش بینی کرده ایم.

وی افزود: تهاتر زمین های دولت با ساخت برای کمک به محرومین و مصوبه مجلس برای تسهیلات برای کمک به سهم مسکن روش هایی هستند که با آنها می‌توانیم بخشی از منبع ساخت مسکن را تامین کنیم و قطعا نهضت ملی مسکن اقدامی فرا وزارتخانه ای است و در دولت، شورای عالی مسکن با توجه خواست رئیس جمهوری محترم ایجاد می شود تا سهم ساخت مسکن را از وزارتخانه به مجموعه دولت منتقل کنیم تا همه کمک کنند و معضل جدی مسکن را حل کنیم.

قاسمی در خصوص محرومیت زدایی گفت: از مناطق بسیار محروم هستم و محرومیت‌زدایی را به خوبی میدانم و مردم ما بعد از 42سال حق دارند از محرومیت نداشتن راه ناراحت باشند و دغدغه نمایندگان در مورد راه های روستایی و مناطق محروم به‌جاست و امروز 32هزار کیلومتر باید جاده روستایی بسازیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: در وزارتخانه، اصلاح ساختاری نیاز داریم و به کارگیری افراد جهادی و انقلابی و دست‌پاک و شایسته از اهداف ما هست و حذف امضاهای طلایی با روش‌های ایجاد سازو کار شدنی هست و این کار را در وزارتخانه استارت خواهیم زد. 

وی با اشاره به اینکه امروز کیفیت ساخت مسکن و راه‌ها و آزادراه‌ها و اتوبان‌ها اصلا خوب نیست و باید با به کارگیری نخبگان و استفاده از مراکز پژوهشی به این وضعیت پایان دهیم،‌ اظهار داشت: تمرکززدایی در مقررات از جمله طرح هادی روستاها و طرح جامع شهرها به سرعت انجام خواهد شد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه اعتقاد دارد با تعامل با مجلس مشکلات قابل حل است و این کار در دستور کارش خواهد بود،‌ گفت: مسکن ایثارگران و محرومان و خانوده شهدا را در دستور کار قرار خواهم داد و این وظیفه ما هست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول