اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وقوع ۴۵۰ تیراندازی کور در آمریکا تا این مقطع از سال

آمریکا صحنه ۴۵۰ تیراندازی کوری بوده که در آنها دست‌کم ۴ نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و یا بر اثر تیراندازی کشته شده‌اند.

وقوع ۴۵۰ تیراندازی کور در آمریکا تا این مقطع از سال

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که هنوز چهار ماه به پایان سال جاری میلادی باقی مانده آمریکا صحنه ۴۵۰ تیراندازی کوری بوده که در آنها دست‌کم ۴ نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و یا بر اثر تیراندازی کشته شده‌اند. 

پایگاه «Gun Violence Archive» (مرکز آرشیو خشونت‌های مسلحانه) که یک موسسه غیرانتفاعی برای مستند کردن خشونت‌های مسلحانه در آمریکا است گزارش داده که سال گذشته ۱۵ سپتامبر آمریکا به این آمار رسیده بود.

گزارش این مرکز نشان می‌دهد تا تاریخ ۲۳ اوت ۲۰۲۱ (امروز) در آمریکا ۱۳۱۶۹ نفر بر اثر خشونت‌های مسلحانه جانشان را از دست داده و ۲۶۳۶۸ نفر زخمی شده‌اند.

در مجموع، ۴۵۰ تیراندازی کور در آمریکا به وقوع پیوسته‌اند که در آنها دست‌کم ۴ نفر هدف قرار گرفته‌اند. از میان کسانی که هدف قرار گرفته‌اند ۷۱۳ نفر کودک با سن بین ۰ تا ۱۱ سال بوده‌اند.

تیراندازی‌های کور، چالش ادامه‌دار پیش روی دولتمردان آمریکا است. بسیاری از کارشناسان آزادی حمل سلاح را یکی از دلایل این بحران می‌دانند.

نتایج یک تحقیق در آمریکا که اخیرا منتشر شد حاکی از افزایش چشمگیر تقاضا برای خرید اسلحه در این کشور است. نتایج تحقیق مشترک دانشگاه‌های «نورث ایسترن» و «هاروارد» نشان داد یک پنجم خریداران اسلحه در سال گذشته میلادی، برای اولین بار اقدام به چنین کاری کرده‌اند.

این تحقیق همچنین نشان داد شمار کل صاحبان سلاح و تعداد شهروندان آمریکایی که اقدام به خرید سلاح کرده‌اند، روند افزایشی داشته‌اند. بر اساس این نتایج، هفده میلیون آمریکایی، سال گذشته، اسلحه خریداری کرده‌اند که بیش از پنج درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ میلادی است.

از سوی دیگر، یافته‌های این تحقیق حاکی از این است که در این بازه زمانی، زنان نیمی از خریداران اسلحه را تشکیل داده‌اند. بر همین اساس، در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳۹ درصد از خانواده‌های آمریکایی صاحب سلاح بودند. این درحالی است که این میزان در سال ۲۰۱۶، ۳۲ درصد بود.

نتایج تحقیقات دیگری که چندی پیش منتشر شد نشان می‌دهد، بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر به دلیل جراحت‌های ناشی از حملات مسلحانه روانه بیمارستان شده‌اند. این حجم از خشونت مسلحانه، سالانه میلیاردها دلار هزینه به نظام بهداشت و درمان آمریکا تحمیل می‌کند.

مقایسه آمارهای خشونت با سلاح میان آمریکا و کشورهای دیگر جهان ایالات متحده را کشوری کاملاً استثنایی نشان می‌دهد: در این کشور نرخ وقوع تیراندازی‌های خشونت‌بار از هر کشور دیگر در دنیا بیشتر است؛ با آنکه آمریکا حدود ۵ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند نزدیک به ۳۱ درصد از کسانی که مرتکب کشتارهای جمعی با سلاح می‌شوند را در خود جای داده است.  

علاوه بر این، آمارهای مرکز تحقیقات کنگره آمریکا نشان می‌دهد آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی از (۴۸٪) از کل ۶۵۰ میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند.

اما، این موضوع نباید باعث انحراف ذهن از بحث بر سر ریشه‌های مهم‌تر این پدیده اجتماعی-فرهنگی شود. آن‌طور که در خود آمریکا هم میان بعضی از منتقدان مسائل اجتماعی معروف است سلاح‌ها تنها «ابزار» کشتن هستند، و تحقیق درباره این پدیده که چرا شمار روزافزونی از آدم‌ها در آمریکا برای کشتن همنوعانشان به این ابزار متوسل می‌شوند را نباید تنها به عاملی چون سهولت دسترسی به آنها فرو کاست.

بررسی‌‌های ریشه‌ای‌تر و علمی‌تر رویدادهایی که در آنها یک نفر برای کشتار جمعی دست به سلاح می‌برد نشان می‌دهد این مسئله در لایه‌های عمقی‌تر از سبک زندگی آمریکایی و المان‌های فرهنگی-اجتماعی در این کشور سرچشمه می‌گیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول