اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

هیأت‌های مذهبی، دانشگاه نسل آینده/ روضه‌ها با حضور نوجوانان رنگ و بوی بهتری می‌گیرد

در ایام دهه اول محرم، زمانی که در خیابان‌های شهر اصفهان و میان هیئات قدم می‌زدیم تابلو «دبستان طاها» و برق چشم کودکانی که مشتاقانه کنار در ورودی مراسم ایستاده بودند عابران را به سمت «هیأت ۱۵ خرداد» می کشاند.

هیأت‌های مذهبی، دانشگاه نسل آینده/ روضه‌ها با حضور نوجوانان رنگ و بوی بهتری می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، وقتی در مراسم شب‌های محرم سخن از علی اصغر، رقیه، عبدالله، قاسم و... در میان است متوجه می‌شویم که لحظه به لحظه واقعه کربلا می‌تواند درس زندگی، تربیت و اخلاق برای کودکان و نوجوانان امروز باشد و در این مسیر می‌توانیم با الگو قرار دادن واقعه کربلا گام مؤثری در تربیت نسل حسینی برداریم.

نوزادی که در مراسم شیرخوارگان حسینی نفس می‌کشد و با لالایی رباب به خواب می رود، وقتی به سنین کودکی و نوجوانی می‌رسد نیاز دارد تا چنین الگوهای ارزشمندی به او معرفی و شناسانده شوند؛ تربیت نسل حسینی و تأثیرگذاری بر نگرش‌ها و ارزش‌های افرادی که نسل آینده را می‌سازند از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها و دلسوزان فرهنگی است.

خانواده‌ها و مؤسسه‌های فرهنگی و آموزشی می‌توانند با الگو قرار دادن جریان عاشورا، گام‌های مؤثری در امر تربیت دینی فرزندان خود بردارند و بهترین الگوی این مسیر نگاه تربیتی امام حسین(ع) به فرندان خود، فرزندان خواهر و برادر و حتی اصحاب خود در صحرای کربلا بود.

در ایام دهه اول محرم، زمانی که در خیابان‌های شهر اصفهان و میان هیئات قدم می‌زدیم تابلو «دبستان طاها» و برق چشم کودکانی که مشتاقانه کنار در ورودی مراسم ایستاده بودند عابران را به سمت «هیأت ۱۵ خرداد» می کشاند.

در همین راستا به سراغ یکی از مسؤولان این هیأت رفتیم تا کمی بیش‌تر با رویکرد این مؤسسه فرهنگی و روضه‌های آن آشنا شویم.

احمد رجایی پیرامون مؤسسه فرهنگی ۱۵ خرداد اظهار داشت: مرکز فرهنگی ۱۵ خرداد واقع در خیابان آپادانا اول نزدیک به ۱۶ سال است که فعالیت فرهنگی خود را آغاز کرده و جز مراکز فرهنگی برتر شهر اصفهان است و به همین خاطر توانسته در بحث تربیت نوجوانان موفق باشد.

مسؤول واحد رسانه روضه‌های مرکز فرهنگی ۱۵ خرداد ادامه داد: گروه سنی اعضای نوجوان از حدود پنجم دبستان تا دانشجویان است و پس از آن دانشجویان در هیأتی به اسم هیأت حضرت زهرا(س) دور هم جمع می‌شوند و بعد از هیأت وقتی متأهل می‌شوند در جمعی به نام محفل می‌روند که آنجا را خانواده‌ها را شکل می‌دهند، یعنی فرد از زمان دبستان تا زمانی که ازدواج می‌کند و صاحب فرزند و خانواده می‌شود در مجموعه حضور دارد؛ در حال حاضر در محفل کسانی را داریم که از کودکی جزو مرکز بودند و در حال حاضر جزو پیشکوستان مجموعه ۱۵ خرداد هستند.

وی در خصوص ارتباط بین مدرسه طاها و مؤسسه ۱۵ خرداد توضیح داد: مؤسسه طاها از پیش دبستانی و دبستان دخترانه و پسرانه تشکیل شده است که قرار است در طرح توسعه به متوسطه طاها هم برسد؛ این مدرسه از جمعی از دوستان ۱۵خرداد تشکیل شده و تقریبا رابطه خیلی عمیقی بین مدرسه طاها و مؤسسه ۱۵ خرداد وجود دارد.

معاون فناوری و رسانه دبستان طاها افزود: مؤسس مدرسه طاها آقای میریان هستند که با مشارکتی که امسال با مؤسسه ۱۵ خرداد درباره روضه‌ها داشتند به دلیل بحث بیماری کرونا بر خلاف همیشه که روضه‌ها در مسجد ۱۵ خرداد تشکیل می‌شد امسال در مدرسه طاها و فضای باز برگزار شد و تا اینجا تجربه خوبی را نشان داده است.

ادامه مسیر دانش‌آموزان مدرسه طاها، مجموعه فرهنگی ۱۵ خرداد است

رجایی پیرامون مشارکت بعدی این ۲ مجوعه خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان پایه‌های ششم مدرسه طاها که باید برای سال هفتم از مدرسه جدا شوند طی سیاست و تدبیری که در ۲-۳سال اخیر توسط مدرسه طاها و مؤسسه ۱۵خرداد انجام شده است، می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی به مجموعه ۱۵ خرداد بپیوندند و آنجا سیر تکاملی تربیتی‌شان را داشته باشند.

مسؤول واحد رسانه روضه‌های مرکز فرهنگی ۱۵ خرداد افزود: در حال حاضر مجموعه ۱۵ خرداد در بحث نوجوانان از دانش‌آموزان و فارغ التحصیلان ۳ سال پیش مدرسه طاها تا به امروز تشکیل شده است که البته تعدادی ریزش نیز داشته است.

وی در خصوص روضه‌های مؤسسه ۱۵ خرداد تأکید کرد:‌ برنامه دانش‌آموزی که در روضه‌ها است بیش‌تر از نوجوانان فارغ التحصیل طاها و جدیدالورود ۱۵خرداد تشکیل شده است و در حال حاضر در بخش انتظامات، تعزیه دانش‌آموزی و تواشیح و سرود دیگر مراسم‌ها فعالیت دارند و مشارکت خوبی بوده است.

محور اصلی روضه‌ها جوانان و نوجوانان هستند

رجایی ادامه داد: درخصوص روضه های ۱۵ خرداد، محوریت اصلی برگزاری این روضه‌ها نوجوانان و جوانان این مجموعه هستند و بر همین اساس نام هیأت هم «هیأت دانش‌آموزی دانشجویی حضرت زهرا(س)» است که امسال نیز با مشارکت این دوستان ماه‌ها قبل از محرم هسته اصلی کمیسیون روضه‌ها شکل گرفت و هر هفته به صورت مستمر جلسات روضه برگزار شد تا اینکه به مراسم رسیدیم.

معاون فناوری و رسانه دبستان طاها گفت:‌ در این چند سال تجربه ثابت کرده است جواب مثبتی از حضور جوانان و نوجوانان در روضه‌ها گرفته‌ایم؛ دلیل تأکید بر مشارکت این قشر از جامعه این است که در علوم اجتماعی عبارتی به نام «جامعه‌پذیری» داریم که در آن بیان شده است فراگیری آداب و علوم اجتماعی از دل مشارکت اجتماعی شکل می‌گیرد و بر این موضوع تأکید داریم که اگر دانش‌آموز در میدان عمل و گود فعالیت‌های اجتماعی باشد فراگیری آن بیش‌تر از کلاس درس و آموزش‌های تئوری است.

مهم‌ترین قسمت تشکیلات، رهبری آن است

وی با اشاره به اهداف روضه‌های دانش‌آموزی توضیح داد: برای نوجوانان ۲ هدف عمده در روضه‌های محرم در نظر داریم؛ اول بحث آموزش تشکیلات و قوانین و مقرراتی که نیاز است در یک تشکیلات داشته باشیم؛ یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تشکیلات بحث رهبری است، در روضه محرم چند واحد از جمله تدارکات، تبلیغات، رسانه، جذب سرمایه و بانی جلسات، انتظامات و هماهنگی با مداح و سخنران داریم که هرکدام یک سرگروه دارد و زیر مجموعه آن نوجوانان قرار دارند.

رجایی افزود: برای مثال در واحد رسانه سرگروهی وجود دارد که تفکیک وظایف انجام داده است و از تبلیغات و دعوتنامه روضه تا ضبط سخنرانی و عکس‌برداری و فیلمبرداری، ویرایش و انتشار در فضای مجازی بین اعضا تقسیم شده است و یا در واحد تبلیغات بحث تبلیغات داخل و خارج مجلس، در واحد تدارکات شام مجلس که از گرفتن غذا از مطبخ تا کشیدن و توزیع آن را شامل می‌شود و در همه این بخش‌ها از جوانان و نوجوانان کمک گرفته شده است.

مسؤول واحد رسانه روضه‌های مرکز فرهنگی ۱۵ خرداد خاطرنشان کرد: در بحث دکور و نورپردازی برنامه هیچکدام برون‌سپاری نشده و در خود مجموعه بچه‌ها پرورش پیدا کردند و حتی در بحث صوت و استدیو اعضا از دل مجوعه انتخاب شدند؛ می توان گفت ۹۰ تا ۹۵درصد اعضا از نیروهای مجموعه شکل گرفته است تا اینکه از بیرون کسی را تدارک ببینیم.

وی بیان کرد: این اتفاقات چند سال افتاد تا بتوانیم به نیروهای داخلی اعتماد کنیم؛ شاید سال‌های اول تأسیس مجموعه چنین پتانسیلی را در مجوعه نداشتیم.

رجایی با اشاره با اشاره به اینکه رهبری گروه‌های آموزشی این مجموعه به دانش‌آموزان داده می‌شود اظهار کرد: به دنبالیم تا دانش‌آموزان بتوانند این مسؤولیت و فعالیت‌ها را قبول کنند و اعضای داخل تیم نیز بپذیرند که حرف رهبر را گوش دهند، البته مشورت و مشارکت تیمی وجود دارد اما رهبر حرف آخر را می‌زند.

معاون فناوری و رسانه دبستان طاها افزود: نوجوان در جامعه وارد شده و تازه اجتماعی شده است، در این مقطع قطعا منیتی دارد و داخل گروه آموزش می‌بیند این منیت را کنار بگذارد و حرف سرتیم را گوش دهد.

وی عنوان کرد: نوجوان در گروه و تشکیلات باید یاد بگیرد یکی از قوانین همکاری و همدلی با اعضای تیم است و این موضوع را بین نوجوانان شاهد هستیم؛ در این همدلی و همکاری دلسوزانه و متعهدانه حتی اگر یک نفردر یک شب غیبت داشته باشد بقیه اعضا جای او را پر می‌کنند و نمی‌گذارند مسؤولیتش زمین بماند.

رجایی گفت: مورد بعدی تجربه شکست و پیروزی است؛ در این فعالیت‌های گروهی به کرات شاهدیم که اعضا از کاری نتیجه دلخواه را نگرفتند اما سریع همدلی و همفکری می‌کنند و مشکلات را حل می‌کنند و این موضوع برای مجموعه دلپذیر است؛ همچنین تجربه پیروزی نیز بسیار شیرین است این است که بچه‌ها بعد از جلسه دور هم خوشحال شام بخورند و از این خوشحال باشند که شب به یاد ماندنی شده است.

میدانی برای حضور جوانان و نوجوانان

مسؤول واحد رسانه روضه‌های مرکز فرهنگی ۱۵ خرداد تأکید کرد: این‌ها تجربیاتی است که شاید نتوانیم در کلاس درس و تئوری به بچه‌ها بچشانیم و حتما باید در چنین میدان‌هایی باشد تا بتوانند این موضوعات را درک کنند.

وی با اشاره به هدف بعدی تشکیلات توضیح داد: موضوع بعدی در بحث تشکیلات، احترام به تصمیم جمع است؛ شاید یک تصمیم بر خلاف جمع داشته باشیم اما باید بپذیریم جمع به این تصمیم رأی منفی داده و پذیرش این موضوع یکی از آموزش‌هایی است که در تشکیلات اتفاق می‌افتد.

رجایی بیان داشت: پس از اینکه بچه‌ها در مراسم‌ها شرکت می‌کنند خیلی راحت یک پست و مسؤولیت مهم را در شهر قبول می‌کنند و به راحتی از پس آن بر می‌آیند؛ از دل مجموعه فرهنگی که از ابتدا اینگونه مسؤولیت‌ها را به دوش دانش‌آموزان می‌گذارد افراد موفقی در زندگی اجتماعی و شخصی پدید خواهد آمد.

معاون فناوری و رسانه دبستان طاها یادآور شد: موضوعات مطرح شده در خصوص هدف اول مجموعه یعنی آشنایی با تشکیلات و مهارت‌های مشارکتی اجتماعی بود که یکی از محل‌های آن روضه است و محل دیگر اردوها و تشکیلات اردو مثل مشهد است که اعضا در آن دخیل هستند.

نوجوانان خود را بخشی از دستگاه امام حسین(ع) ببینند

وی در خصوص هدف دوم برگزاری این روضه‌ها توضیح داد: هدف و موضوع دوم بحث انس و توجه و آشنایی اعضا با فضای معنوی روضه است و اینکه نوجوانان خودشان را بخشی از دستگاه امام حسین(ع) و نوکری برای این دستگاه ببینند که البته بخش زیادی ازآن به خود حضرت و اهل بیت(ع) باز می‌گردد و انکه عنایت کنند و ما را به مقصد برسانند.

رجایی بیان داشت: بچه‌ها احساس می‌کنند خودشان مراسمی را برگزار کرده‌اند و افراد زیادی از آن حاجت می‌گیرند و منقلب می‌شوند و همچنین حس کنند در پازل دستگاه امام حسین(ع) جایگاهی برای اجرای هدف ظهور امام زمان(عج) دارند.

مسؤول واحد رسانه روضه‌های مرکز فرهنگی ۱۵ خرداد تأکید کرد: این موضوع را به اعضا فهمانده‌ایم که اگر فعالیتی در این میدان انجام شود آماده‌سازی برای ظهور امام زمان (عج) است و به همین خاطر خود را بخشی از این فعالیت و روضه بدانند؛ برای مثل در بخش نقالی روضه که یک دانش‌آموز با مهارت خیلی خوبی که دارد بتواند جمعی را بگریاند و به خود جلب کند.

توجه به ویژگی‌های سن بلوغ نوجوانان

وی عنوان کرد: این موضوع برای دانش‌آموزان خیلی ارزشمند است؛ یکی از صفاتی که در سن بلوغ نوجوانان است، بحث خودنمایی و مطرح کردن خود است و در اینجا به آن توجه می‌شود.

رجایی یادآور شد: اگر اینجا این ویژگی نوجوان را درنظر نگیریم و به او بگوییم پشت پرده باش و فعالیت میدانی به او ندهیم شاید جذب جای دیگری شود تا خود را مطرح کند؛ این میدان، میدان خیلی خوب و چهارچوبی استاندارد است که نوجوان بتواند با هدف مقدس نوکری برای اهل بیت(ع) خود را نشان دهد.

معاون فناوری ورسانه دبستان طاها تصریح کرد: برای این موضوع سعی کردیم نوجوانانی که اجتماعی‌تر هستند و اینکه بتوانند در مشارکت‌های ظاهری برای مثال در انتظامات و مجری‌گری، نمایش نقالی، تئاتر، سرود و... فعالیت کنند را شرکت دهیم تا حس برون‌گرایی و اجتماعی بودن‌شان تا حدی ارضا شود.

وی گفت: در قبال این هدف نوجوانانی بیرون می‌آیند که می‌بینیم پشتوانه خانوادگی مطمئن و ذهنیت از قبل تعیین شده‌ای برای روضه‌ها و بحث‌های مذهبی ندارند و حتی خانواده آن‌ها در مراسم شرکت نکنند اما دستگاه امام حسین(ع) به خوبی این نوجوانان را جذب کرده و حتی با تجربه احساس مسؤولیتی که به آن‌ها داده‌ایم شاهدیم که دانش‌آموز حاضر نیست از این فضا جدا شود و بدنبال شروع فاطمه، محرم و اردو مشهد است تا به این مشارکت دانش‌آموزی متصل باشد و این موضوع برای‌مان ارزشمند است.

رجایی اعلام کرد: اگر به نوجوانان امروز میدان ندهیم، مطمئنا افرادی نیستند که پستوی خانه بروند، بلکه جایی دیگر میدان خود را پیدا می‌کنند و چه بهتر که این میدان، میدان اهل بیت(ع) و روضه امام حسین(ع) باشد.

با حضور نوجوانان روضه‌ها رنگ و بوی بهتر و جذاب‌تری خواهد داشت

مسؤول واحد رسانه روضه‌های مرکز فرهنگی ۱۵ خرداد بیان کرد: ناگزیر هستیم مشارکت نوجوانان را بیش‌تر کنیم و اگر این مشارکت را فعال نکنیم روضه‌هایمان، روضه‌های سنتی می‌شود که جاذبه خاصی از لحاظ فرهنگی ندارد و مطمئنا با حضور نوجوانان روضه‌ها رنگ و بوی بهتر و جذاب‌تری خواهد داشت علاوه بر آنکه نفس نوجوانان به حس معنوی جلسه خواهد افزود.

وی در انتها در خصوص نقش نوجوانان در روضه‌های این مجموعه توضح داد: برنامه خاص نوجوانان در روضه امسال شامل مکبر نماز، مرتب کردن صفوف و حتی امام جماعت، صوت، انتظامات است؛ در بحث تدارکات نیز همه از نوجوانان هستند و در بخش نقالی و نمایش نیز دانش‌آموزان را فعال کردیم؛ همچنین در قسمت آموزش‌ها نیز در زمان سخنرانی نوجوانان جداگانه در نمازخانه جمع می‌شوند و مباحثی از روی پاورپینت به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

از خصوصیات بارز کودکان و نوجوانان می‌توان به تقلید پذیری آن‌ها اشاره کرد؛ این نسل از طریق مشاهده، از اعمال و رفتار والدین و اطرافیان خود الگو می‌گیرند؛ در کنار این مورد، طبق روایاتی که از ائمه اطهار(ع) به جا مانده است دوره کودکی و نوجوانی در تربیت اسلامی حائز اهمیت است و چه خوب است اگر تقلید فرزندان‌مان در مسیر والای اهل بیت و ادامه نهضت امام حسین(ع) باشد؛ شکی نیست که اقدام والدین در شروع وظیفه‌ی تربیت دینی فرزندشان از سنین پایین، مسیر آینده آن‌ها را خواهد ساخت.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ق۳۰/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول