اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

قدرتنمایی ابوظبی مقابل ریاض؛ تدوین طرح برکناری رئیس‌جمهور فراری یمن

منابع آگاه از نشست رهبران حزب «المؤتمر الشعبی العام» یمن در ابوظبی با هدف تدوین طرحی ابتکاری برای برکناری کامل رئیس‌جمهور فراری این کشور خبر می‌دهند.

قدرتنمایی ابوظبی مقابل ریاض؛ تدوین طرح برکناری رئیس‌جمهور فراری یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام مسئول یمنی از نشست رهبران حزب «المؤتمر الشعبی العام» (کنگره مردمی یمن) در ابوظبی در چارچوب حرکت اخیر این سازمان برای برکناری «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن و «علی محسن الاحمر» معاون وی، به منظور ایجاد یک بدنه سیاسی جدید برای یمن خبر داد.

عبد ربه منصور هادی که هم‌اکنون نیز در قدرت جایگاهی ندارد و مدتهاست که از نظر امارات، متحد عربستان سعودی در ائتلاف عربی متجاوز به یمن، وزنه‌ای در قدرت به حساب نمی‌آید، همچنان در ریاض به سر می‌برد و تاکنون بارها زمزمه‌های برکناری او از قدرت به گوش رسیده است.

هادی ۷۵ ساله،  به دلیل سن بالا و وضعیت سلامت جسمی‌اش در اداره یمن ناتوان است و اعتمادی به او در قدرت نیست و بیشتر، یک رئیس‌جمهور نمادین و فراری به شمار می‌رود که به رقم تاکید ریاض به حفظ این سمبل، ابوظبی به دنبال حذف دایمی او از قدرت است.

تدوین پیش‌نویس طرح برکناری هادی از قدرت در ابوظبی

این مقام یمنی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با وبگاه «عربی ۲۱»، تصریح کرد: رهبران حزب کنگره مردمی یمن در ابوظبی به دنبال تدوین یک طرح ابتکاری صلح هستند و قرار است پس از تدوین، آن را در صحنه سیاسی کشور طرح کنند.

به گفته این مقام مسئول، ۱۵ رهبر این حزب در حال حاضر در ابوظبی حضور دارند که برجسته‌ترین آن‌ها عبارتند از: «أحمد الکحلانی» از وزرای سابق که دارای روابط عمیقی با انصارالله است، «وأبو بکر القربی» وزیر خارجه پیشین و عضو کمیته عمومی حزب، «عبدالرحمن معزب»، «صالح أبوعوجا»، «على مسعد اللهبی» سه تن از اعضای پارلمان، «قاسم الکسادی» و ...

به گفته این منبع، هدف از این پیش‌نویس طرح ابتکاری صلح که رهبران وفادار به «احمد علی عبدالله صالح»، پسر رئیس جمهور سابق، مقیم پایتخت ابوظبی، در حال تهیه آن با نظارت اماراتی‌ها هستند،  برکناری کامل عبد ربه منصور هادی و واگذاری اختیارات او به یک بدنه سیاسی جدید است.

 وی افزود که این طرح شامل پیشنهادهای متعددی است که انتقال اختیارات هادی به یک معاون توافقی به همراه چهار دستیار یکی از آن‌هاست. این فرد و دستیارانش می‌بایست طی هفت سال جنگ یمن، خارج از دایره درگیری‌های کشور باشند.

این منبع در ادامه ادعا کرد: «طرح ابتکاری که در حال تدوین است بر اساس ویژگی‌های احمد پسر علی عبدالله صالح ، نایب رئیس حزب کنگره مردمی در صنعا (بال متحد انصارالله) است ، طراحی شده است».

تنظیم کنندگان این طرح می‌گویند که احمد، فرمانده سابق گارد منحله ریاست‌جمهوری یمن، هیچ مشارکتی در جنگ طی سالهای گذشته نداشته است. هرچند که از سال ۲۰۱۵، نام او در فهرست تحریم‌های بین‌المللی به اتهام یکی از مانع‌تراشان در روند حل و فصل سیاسی بحران یمن درج شده است.

موانع اصلی بازگشت پسر صالح به معادله سیاسی یمن

بنا بر این گزارش، آن‌چه که مانع بازگشت پسر صالح به معادله سیاسی یمن می‌شود، درج نام او در فهرست تحریم‌های بین‌المللی است.وی تصریح کرده که نام وی از این فهرست قبل از هرگونه اقدام مشخص در حاشیه بحث‌هایی که در پایتخت مصر و عمان در روزهای گذشته در جریان است، باید خط زده شود.

در همین راستا، این مقام یمنی می‌گوید که بین احمدعلی و پسر عمویش «طارق صالح» رهبر گروه موسوم به «المقاومه الوطنیه»(مقاومت ملی) که در سال ۲۰۱۸ با کمک امارات در منطقه ساحل غربی در استان تعز در جنوب یمن تشکیل شد، اختلافات فزاینده ای وجود دارد. 

وی ادامه داد: اختلافات بین آن‌ها پس از اعلام طارق صالح مبنی بر ایجاد یک دفتر سیاسی برای نیروهایش در ماه مارس گذشته آغاز شد که با مخالفت شدید پسرعمویش احمدعلی ، مقیم ابوظبی مواجه شد. زیرا به نظر او، این اقدام علیه حزب کنگره بوده و اختلافات را عمیق‌تر می کند.

حزب کنگره مردمی یمن از زمان آغاز انقلاب ۱۱ فوریه ۲۰۱۱، شاهد شکاف و چند دستگی بی‌سابقه‌ای شد که تا انقلاب انصارالله در پاییز ۲۰۱۴ و سپس حوادث دسامبر ۲۰۱۷ که به کشته شدن رهبر این حزب یعنی علی عبدالله صالح منجر شد، ادامه یافت. در این شرایط، تضاد و اختلاف بین طارق و احمد صالح به دلیل طرح ابتکار صلحی که رهبران کنگره در حال کار بر روی آن هستند، بالا گرفته است.

زیرا طارق صالح که در مرحله کنونی در حال نمایان کردن خود است و در واقع شاخه نظامی خانواده صالح است که در اواخر سال 2017 کشته شد ، معتقد است که این ابتکار، جاه طلبی‌ها و آرمان‌های او را نابود خواهد کرد. زیرا این شرط که معاون رئیس جمهور و چهار نفر از  دستیاران او می‌بایست خارج از عرصه درگیری‌های خونین چندساله یمن باشند، در واقع اقدامی علیه او است و وی را نشانه گرفته نه رئیس جمهور هادی و معاونش، علی محسن الاحمر.

تلاش‌ برای بازگشت انسجام به حزب کنگره

چند روزی است که تلاش هایی برای بازگشت انسجام و وحدت به حزب الموتمر به جریان افتاده است. حزبی که از زمان کشته شدن علی عبدالله صالح، دچار اختلافات عمیقی شده است.

اما به نظر می رسد که درگیری جناح ها در داخل این، کار را پیچیده کرده است. به ویژه که جناح داخلی آن با انصارالله در صفی واحد مقابل ائتلاف متجاوز سعودی قرار دارند. به اعتقاد ناظران سیاسی، مهمترین چالش‌ فراروی تلاش‌ها برای اتحاد حزب الموتمر، عدم وجود یک رهبری فراگیر است آن هم در شرایطی که هر یک از رهبران این حزب خود را شایسته تر برای تکیه بر کرسی ریاست حزب و جانشینی علی عبدالله می‌بینند.

علاوه بر این ، شکاف گسترده بین رهبران این حزب و پایگاه مردمی آن وجود دارد و نوعی جدایی میان آن‌ها ایجاد شده است. امری که موجب می‌شود، حزب کنگره مردمی، طعمه‌ای آسان برای چند قطبی شدن سیاسی باشد.

«عادل الشجاع» عضو کمیته عمومی حزب الموتمر و از شخصیت‌های آکادمیک در گفت‌وگو با عربی ۲۱ می‌گوید که آن‌چه در امارات در جریان است، نوعی رقابت میان امارات و عربستان بر سر این حزب است. اگر گرایشی واقعی برای ایجاد وحدت در این حزب وجود داشت ، ما می‌بایست شاهد تشکیل کمیته‌ای با عضویت شخصیت‌های برجسته حزب، تلاش رهبران آن و ارائه چشم اندازی برای حزب کنگره می‌شدیم.

وی در خصوص احمدعلی (پسر رئیس جمهور سابق) می‌گوید که هرکسی بر روی این شخص بنا بر منافع خود سرمایه‌گذاری می‌کند و او را فریب می دهد که در کنارش است، در حالی که عناصر قدرت هر روز از دست او خارج می‌شود و در لحظه مناسب اختلاف بزرگ منفجر خواهد شد.

اما ابوبکر القربی از تحرکات جاری در ابوظبی حمایت می‌کند و می‌گوید: «رد راه حل مسالمت آمیز بحران یمن ناشی از ترس طرف‌های مختلف برای منافع و قدرتشان است.

وی در پستی در توئیتر می‌نویسد: «و هیچ ترسی به پایان نخواهد رسید مگر با ابتکار مکمل صلحی که که ترس ها را از بین می برد و ضمانت‌های لازم را فراهم می‌کند و ابزاری برای سنجش  صدق نیت‌ها و تمایل طرف‌های مختلف برای نجات یمن است».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول