اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تولید گوشی‌های هوشمند پزشکی/ نبض سلامت با محصول ‌ایرانی می‌تپد

گوشی‌های پزشکی که نبض بیمار را به آگاهی پزشک می‌رسانند، بیش از یک سده است که در حوزه سلامت جایگاهی مهم یافته‌اند.

تولید گوشی‌های هوشمند پزشکی/ نبض سلامت با محصول ‌ایرانی می‌تپد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گرچه برای سال‌های طولانی گوشی‌هایی که نبض بیماران را می‌سنجند، بدون تغییر ماندند اما با انقلاب چهارم و عصر نوآوری‌های دیجیتال، این تجهیز نیز از تغییر و تحول مصون نماند و رد پای دیجیتالی شدن و هوشمندی را در گوشی‌های پزشکی نسل جدید می‌توان یافت.

 

نوآوری در نبض بیماران

نسل جدید گوشی‌های پزشکی علاوه بر استفاده از قابلیت هوش مصنوعی ارتباطات از راه دور و اتصال به اینترنت، از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌برد. امکان تشخیص صداهای عادی از صداهای مزاحم و غیرعادی، تشخیص بیماری‌ها و نشانه‌های ویژه به کمک صدا از دیگر فناوری‌های به کار برده شده در این گوشی‌ها است.

به طور کلی این گوشی‌ها در دو نوع مکانیکی و دیجیتال تولید شده‌اند اما پیچیدگی فناورانه و تکیه صرف بازار تجهیزات پزشکی‌ به واردات راه را بر تولید داخلی این محصول بسته بود. موضوعی که با نوسانات ارزی و محدودیت‌های ایجاد شده برای واردات مشکلاتی را برای حوزه سلامت ایجاد کرد.

برای رفع این نیاز که بخشی جدانشدنی از حوزه سلامت به حساب می‌آید، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب یک طرح کلان ملی فناور و با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان زمینه را برای تولید ایران‌ساخت گوشی‌های پزشکی ایجاد کرد.

علاوه بر تولید ایران‌ساخت نمونه مکانیکی، نمونه دیجیتال و همچنین بدون سیم این گوشی‌ها نیز توسط شرکت دانش‌بنیان نبض هوشمند سلامت در حال توسعه و ساخت است.

به گفته بهمن منصوری رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش‌بنیان، نمونه مکانیکی که در ایران مورد استفاده بیش از 50 میلیون ریال است در حالی که نمونه ایران‌ساخت با یک پنجم این قیمت و با کیفیتی به مراتب بهتر از نمونه‌های وارداتی موجود، نیاز صنعت پزشکی را تامین می‌کند.

به گفته این فعال فناور، نمونه دیجیتال وارداتی همچنین بیش از 250 میلیون ریال هزینه ریالی بر دوش سلامت کشور می‌گذارد اما با ایران‌ساخت گوشی‌های دیجیتال و هوشمند ایران‌ساخت، این هزینه به 130 میلیون ریال رسیده است.

این گوشی‌ها، اگرچه با هزینه‌های بسیار بالا به کشور وارد می‌شود اما واردات این تجهیزات علیرغم صرف مبالغ هنگفت، کار آسانی نیست و آن‌طور که منصوری عنوان می‌کند، این تجهیزات عمدتا از مسیر قاچاق و مبادی غیر رسمی به کشور می‌آید و همین موضوع باعث می‌شود نه تنها هزینه‌های تمام شده بیش از بهای واقعی باشد، پشتیبانی و تضمین کیفیتی نیز در کار نباشد.

مدیرعامل شرکت نبض هوشمند سلامت، حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب طرح کلان ملی برای ساخت گوشی هوشمند پزشکی دیجیتال را در خودکفایی کشور اثرگذار دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین بارزه‌های این طرح کلان ملی فناوری  بی نیازی از واردات به یک تجهیز پرکاربرد و راهبردی پزشکی است؛ علاوه بر این، نمونه‌های دیجیتال و هوشمند این گوشی‌ها، هم‌پای فناوری روز دنیا ساخته شده و با قابلیت جمع‌آوری، پردازش، ارسال و تحلیل اطلاعات کشور را چندین گام در پزشکی هوشمند به جلو می‌برند.

این فعال فناور از سد شدن راه خروج ارز و ایجاد اشتغال در کنار تامین نیاز صنعت تجهیزات پزشکی به واسطه تحقق این طرح کلان ملی گفت و بیان کرد: علاوه بر ایجاد اشتغال داخلی زمینه برای توسعه تجهیزات پزشکی روزآمد و پیشرفته‌تر ایران‌ساخت نیز ممکن شده است، به طوری‌که گوشی‌های هوشمند بی‌سیم تنها یک نمونه از این دست تجهیزات است که مراحل توسعه و تجاری‌سازی را پشت سر می‌گذارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول