اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مخالف وزیر پیشنهادی علوم/ ویس کرمی: در برنامه‌های زلفی گل به خوابگاه‌ سازی، کنکور و سهمیه‌های آن بی توجهی شده است

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم درباره تأمین خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی، پذیرش دانشجو، کنکور و سهمیه‌های 31 گانه آن موضوعی وجود ندارد.

مخالف وزیر پیشنهادی علوم/ ویس کرمی: در برنامه‌های زلفی گل به خوابگاه‌ سازی، کنکور و سهمیه‌های آن بی توجهی شده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه 2 شهریور) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: با توجه به اینکه در قرعه‌کشی چند وزارت نام بنده به عنوان مخالف درآمده باید یادآور شوم من در سال‌های بی‌کسی آقای رئیسی در دور قبل، رئیس ستاد وی بودم و تاکنون از این کار پشیمان نیستم و بلکه خدا را شکر می‌کنم البته گویا تقدیر است در قرعه فقط مواردی که مخالف ثبت‌نام  کرده‌ام انتخاب شوم که قطعا خیری در آن است.

وی افزود: وزارت علوم موظف است نیروهای انسانی مورد نیاز در حیطه علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، فنی و مهندسی و هنر را فراهم آورد به گونه‌ای که حاصل آن نیروی انسانی مومن، متخصص و انقلابی باشد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: سوابق علمی آقای زلفی‌گل قابل تقدیر و وی از مفاخر علمی رشته شیمی هستند اما به نظر اینجانب تک بعدی بودن زلفی گل مانع از نگاه جامع به همه رشته‌های دانشگاهی و رشته‌های نوین و میان رشته‌ای است. بنا نیست وضع موجود که به روزمرگی نزدیک شده است ادامه پیدا کند و پذیرفته نیست در گام دوم انقلاب اسلامی، تربیت بی‌هدف دانشجو، رساله‌های سزاوار بایگانی و ارتقاء صوری اساتید دانشگاه ادامه پیدا کند بلکه بایستی گام‌های موثری در تراز گام دوم انقلاب برداشته شود.

ویس کرمی گفت: راهبری آموزش عالی را کسی می‌تواند انجام دهد که در موارد علوم مختلف و تحول دانشگاه‌ها صاحب نظر و صاحب سبک باشد و با تشکیل چند جلسه بسیج اساتید و همایش‌های صوری این مهم محقق نمی‌شود. ریز و دقیق شدن آقای زلفی‌گل در رشته شیمی باعث شده حتی در برنامه‌نویسی هم به برخی از مسائل توجه کامل نداشته باشند.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: تبیین و ترویج نواندیشی دینی در زمینه‌های مورد نیاز دانشگاهیان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی دارای اهمیت است که در برنامه وزیر پیشنهادی مشاهده نمی‌شود. همچنین فقدان برنامه اساسی برای تولید علم خصوصاً در مورد علوم انسانی و علوم اسلامی مورد نیاز جامعه مانند اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و هنر اسلامی در برنامه‌های ایشان مشهود است.

وی اظهار کرد: تحول جوامع غربی از تحول در علوم انسانی آغاز شد، گاهی یک ایده می‌اندیشم، پس هستم، منشأ مدرنیته‌ای می‌شود، گفته می‌شود حتی ایده ساخت کامیپوتر ابتدا در ذهن یک فلیسوف شکل گرفت البته سخن مذکور به معنای تأیید ارزشی مدرنیته و رنسانس نیست بلکه اهمیت علوم انسانی و تحول در این عرصه است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه عملیاتی در مورد نظریه‌پردازی، اندیشه‌ورزی، کرسی‌های واقعی نظریه‌پردازی برای تولید علم، عدم ارائه راهکار کارآمدسازی رساله‌های دکترا از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود. همچنین فقدان برنامه در حیطه خانواده محوری و ترویج و تسهیل دانشجویی از دیگر مسائلی است که مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های وزیر فقدان آن را اعلام کرده است.

ویس کرمی ادامه داد: فقدان برنامه در مورد ایجاد تعامل جدی و محصول‌محور در میان علوم مرتبط حوزوی و دانشگاهی، از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه می‌شد. مشکل بانک و بیمه اسلامی را چه کسی باید برطرف کند؟ فقدان برنامه عملیاتی در ارتباط با برنامه موثر میان دانشگاه و نخبگان خارج از دانشگاه، فقدان برنامه در مورد ارتباط موثر دانشگاه با رسانه و توده مردم در جهت رفع مشکلات اولیه جامعه اسلامی، عدم برنامه در مورد ایجاد علوم میان رشته‌ای و کاربردی میان بانکداری اسلامی در تعامل با حوزه‌های علمیه کشور (اینکه چند روحانی با لباس روحانیت در دانشگاه تدریس کنند بیانگر وحدت میان حوزه و دانشگاه نیست)، عدم برنامه در مبارزه با فساد، رانت و تعارض منافع، عدم برنامه موثر در جذب دانشجو از سایر کشورهای جهان به منظور ترویج فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی، عدم برنامه عزیمت از تقلید ترجمه‌محوری در دانشگاه‌ها و حرکت به سوی تولید علم و تبدیل کشور به پایگاه علمی منطقه، جهان، اسلام و کل دنیا، عدم برنامه برای ساماندهی مربیان حق‌التدریس آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم و توجه خاص به قشر کارمند در این وزارتخانه از دیگر مسائلی است که در برنامه وزیر پیشنهادی وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: عدم برنامه در تأمین خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی، عدم برنامه در تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی وزارت علوم، عدم برنامه برای حمایت از دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی، عدم برنامه برای تقویت مجلات علمی ای اس آی داخلی، عدم برنامه در خصوص قطب‌های علمی که بیش از 150 مورد است، عدم ارائه برنامه کارساز و دقیق در مورد پذیرش دانشجو، کنکور و سهمیه‌های 31 گانه این آزمون از دیگر مسائلی است که در برنامه‌های پیشنهادی آقای زلفی گل وجود ندارد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول