اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کارشناس چینی: رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین نشان‌دهنده حمایت از تهران است

به باور یک کارشناس روابط بین‌الملل، زمانبندی اعلام رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین، نشان‌دهنده حمایت مسکو و پکن از تهران در امور بین‌المللی و در برابر رویارویی با واشنگتن است.

کارشناس چینی: رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین نشان‌دهنده حمایت از تهران است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسیه اعلام کرده که تمرینات دریایی مشترکی با چین و ایران در ماه‌های آتی برگزار خواهد کرد که به باور یک تحلیلگر چینی این رزمایش برای نشان دادن حمایت مسکو و پکن از تهران در امور بین‌المللی اعلام شد. 

«لوان جاگاریان» سفیر فدراسیون روسیه در تهران اعلام کرد تمرینات در خلیج فارس در اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد. 

به نوشته روزنامه «ساوت چاینا مورنیگ پست»، به باور «سان چی» کارشناس روابط بین‌الملل در آکادمی علوم اجتماعی شانگهای زمانبندی این اعلام از سوی روسیه، نشان‌دهنده حمایت روسیه و چین از ایران در برابر رویارویی با واشنگتن است.

به گفته وی، اعلام رزمایش سه کشور در این زمان حساس نشان‌دهنده حمایت چین و روسیه از ایران است که تحت هدف اعلام شده تضمین ایمنی کشتیرانی بین‌المللی و مبارزه با دزدی دریایی قرار است انجام شود. 

طبق این گزارش، این بیانیه روسیه پس از اتمام رزمایش یک هفته‌ای ارتش چین و روسیه در شمال غربی چین، با تمرکز بر عملیات ضدتروریسم و ​​همچنین افزایش قابلیت همکاری ارتش این کشورها اعلام شد.

در آن رزمایش، ۱۰ هزار سرباز فرماندهی ارتش چین در مناطق غربی این کشور و منطقه نظامی شرقی روسیه جدیدترین سلاح‌های خود را آزمایش کردند. این اولین باری بود که نیروهای روسی از خودروهای تهاجمی زرهی، خودروهای جنگی پیاده‌نظام و دیگر تجهیزات اصلی جنگی که توسط ارتش چین تهیه شده بود، استفاده کردند.

به نوشته این روزنامه چینی، «چین، روسیه و ایران همچنین در شرایطی که هر سه مورد تحریم‌های واشنگتن قرار گرفته‌اند از یکدیگر حمایت کرده‌اند. «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با «ابراهیم رئیسی» همتای ایرانی خود گفت چین از «خواسته‌های مشروع» ایران در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای خود حمایت خواهد کرد. شی افزود پکن مایل است هماهنگی با تهران را در امور منطقه برای حفظ منافع مشترک و ارتقاء امنیت و ثبات آن افزایش دهد.»

روز گذشته خبرگزاری «ریانووستی» روسیه به نقل از جاگاریان گزارش داد این رزمایش نظامی شامل شناورهای دریایی از ارتش‌های سه کشور می‌شود که روی امنیت دریانوردی و مبارزه با راهزنی دریایی تمرکز دارد. 

جاگاریان درباره همکاری نظامی با ایران اظهار داشت که در پی برداشته‌شدن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل از تهران، دو کشور اکنون در حال انجام گفت‌وگوهایی درباره خرید و فروش محصولات نظامی هستند.

ریانووستی در خبر دیگری به نقل از وی نوشت: «همکاری نظامی-فنی [روسیه] با ایران، قدمت طولانی بیش از ۵۰ سال دارد. این [همکاری] بر مبنای منفعت دوجانبه و توجه ویژه روسیه به الزامات بین‌المللی در حوزه تجارت تسلیحاتی، در حال توسعه است. با توجه به برداشته‌شدن محدودیت‌هایی که همه می‌دانند، طرف روسی وارد گفت‌وگوهای سازنده‌ای با شرکای ایران، بر سر تمام محصولات نظامی شده است».

این دیپلمات روس با بیان اینکه تمهیدات برای برگزاری مسابقات بین‌المللی ارتش‌های جهان در سال ۲۰۲۱ در بند چابهار نیز در حال انجام شدن است، اظهار داشت: «در کنار روسیه و ایران، کشورهای چین، هند، سوریه و ونزوئلا نیز در این مسابقات حضور دارند».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول