اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

پیشرفت چشمگیر تهیه دانشنامه دفاع مقدس سمنان/ 220 مقاله تدوین شد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان سمنان پیشرفت چشمگیری داشته و تاکنون 500 مدخل شناسایی، 250 پرونده عملی و 220 مقاله تدوین شده است.

پیشرفت چشمگیر تهیه دانشنامه دفاع مقدس سمنان/ 220 مقاله تدوین شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سرهنگ محمدحسن سلامی ظهر امروز در دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان اظهار کرد: دفاع مقدس قله عظمت و افتخارات تاریخی ملت ایران بود و سمنان، استانی مجاهدپرور در دوران انقلاب و دفاع مقدس بود که با حضور بیش از ۴۰ هزار رزمنده و تقدیم سه هزار شهید در اغلب شاخص‌های ایثارگری نسبت جمعیت در رتبه‌های نخست کشوری قرار دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان تصریح کرد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان از مصوبه‌های سفر رهبر معظم انقلاب به استان در سال ۱۳۸۵ است که در مسیر زائران امام رضا (ع) قرار دارد و بهترین مکان برای ترویج ارزش‌های دفاع مقدس به جوانان و نسل آینده جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: بهره‌برداری از این مجموعه ارزشمند در استان سمنان مستلزم همکاری بیش‌ از پیش همه دستگاه‌ها و مدیران به‌ویژه مسئولان ارشد این استان است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان ادامه داد: قبل از شرایط موجود جامعه به دلیل شیوع ویروس کرونا، با هدف‌گذاری‌های صورت گرفته به‌طور میانگین سالانه پنج هزار دانش‌آموز با اولویت دانش‌آموزان درس آمادگی دفاعی در قالب طرح عطر بهشت، سه هزار دانشجو با اولویت دانشجویان درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در قالب طرح طعم بهشت و سه هزار سرباز پادگان‌های نیروهای مسلح در قالب طرح شوق بهشت از این مجموعه بازدید کردند.

سلامی گفت: سال گذشته، کارگروه‌های دفاع مقدس در استان سمنان فعال شدند و امسال نیز برای برنامه و فعالیت‌های دفاع مقدس و مقاومت، ۱۸ کارگروه با تغییراتی نسبت به گذشته در استان و شهرستان‌ها تشکیل دادیم.

وی افزود: در شهرستان‌ها نیز کارگروه‌های مناسبت‌ها دفاع مقدس و مقاومت با تدبیر فرمانداران با الگوگیری از کارگروه استانی تشکیل دهند و در قالب این کارگروه‌ها چند برنامه شاخص برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان خاطرنشان کرد: در چهلمین سال دفاع مقدس بیش از هفت هزار فعالیت و برنامه در استان با مشارکت همه بخش‌های جامعه شکل گرفت که بیش از دو هزار فعالیت با بهره‌گیری از بستر فضای مجازی انجام شد.

وی با بیان اینکه چهلمین دفاع مقدس یک فرصت ارزشمندی بود که تجارب خوبی را در اختیار ما گذاشت، ادامه داد: با استفاده از تجارت سال گذشته، ۴۰ مناسبت دفاع مقدس و مقاومت سال ۱۴۰۰ که در دستور کار قرار گرفته است، باید همه دستگاه‌ها برنامه و فعالیت‌های خود را در سامانه جامع دفاع مقدس بارگذاری کنند، که تاکنون 4 هزار برنامه را در سامانه مذکور ثبت و بارگذاری کردند.

سلامی با بیان این‌که تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس به‌عنوان یک اقدام علمی پژوهشی و ارزشی در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: تدوین دانشنامه دفاع مقدس ماندگارترین سند تاریخ جنگ تحمیلی استان سمنان خواهد بود و باید به‌صورت ویژه به آن پرداخته شود و استفاده از تجربه، مشارکت گروه‌های تاریخ، جغرافیا، علوم انسانی و ادبیات بسیار بااهمیت است.

وی افزود: تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان سمنان پیشرفت چشمگیری داشته و تاکنون ۵۰۰ مدخل شناسایی شده و ۲۵۰ پرونده عملی و ۲۲۰ مقاله تدوین شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان با بیان اینکه تدوین نقش یگان‌های نظامی و دستگاه‌های اجرایی در دوران دفاع مقدس در اولویت است، تصریح کرد: هر چه حضور مسؤولان فرهنگی و نظامی استان در زمینه تهیه و تدوین دانشنامه دفاع مقدس قوی باشد، می‌توانیم یک کارنامه قابل‌قبول را برای آیندگان ارائه دهیم.

سلامی با بیان اینکه دفاع مقدس یک اثر و افتخار ماندگار برای کشور و مایه فخر و مباهات برای امت است، افزود: امسال به دلیل شیوع کرونا رژه نیروهای مسلح در استان به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس برگزار نمی‌شود.

وی ادامه داد: تجلیل رزمندگان در قالب طرح بزرگ کشوری تقدیر از یک میلیون رزمنده کشور در دفاع مقدس برنامه‌ریزی شده که میزان سهمیه در نظر گرفته شده برای استان سمنان ۳۰ هزار نفر است و امیدواریم در برگزاری این رویداد معنوی همه دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، حوزه‌های علمیه و … با ما همراه باشند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان بیان کرد: ترویج ارزش‌های دفاع مقدس جامعه را از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌دارد و روحیه مجاهدت در جامعه افزایش می‌یابد و امروز باید تلاش شود افتخارات و ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه زنده بماند و به نسل جوان انتقال داده شود، از این رو انتظار می‌رود در هم‌زمان با استان، شهرستان‌ها نیز محافل خاطره گویی رزمندگان با محوریت ائمه جمعه، موردتوجه و عنایت قرار گیرد.

او با بیان اهمیت نام‌گذاری امکان با نام شهدا و ثبت در سامانه معبر شهدا، افزود: نام‌گذاری امکان، کوچه‌ها و ساختمان‌ها در راستای فرهنگ ایثار و شهادت است و باید با این تفکر و ایده افراد در این راستا حرکت کنند و در کنار نام‌گذاری اماکن اهداف مرتبط با تبیین فرهنگ ایثار و شهادت را نیز دنبال کنند.

سلامی ادامه داد: از سال ۱۳۸۵ تاکنون بیش از ۲۶۰ عنوان کتاب با موضوعات خاطرات، داستان، شعر، تحلیل و پژوهش، تاریخ شفاهی، کتاب صوتی و ... در سنین بزرگسال و کودک و نوجوان به‌صورت مستقل، مشارکتی و حمایتی تهیه شده است و همچنین ۶۰ عنوان کتاب صوتی و نیز چاپ کتاب بریل (ویژه کودک و نوجوان نابینا» و ترجمه کتب به زبان انگلیسی و عربی تهیه و منتشر شده است.

وی ادامه داد: گسترش معارف دفاع مقدس در بین اقشار مختلف جامعه از مهم‌ترین نیازهای امروز کشور است و از این رو برنامه‌های مختلفی در راستای ترویج معارف دفاع مقدس در سراسر استان سمنان برنامه‌ریزی شده که تاکنون بیش از ۱۲۲ هزار نفر در گروه‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در قالب درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس، کارکنان دولت در دستگاه‌های اجرایی به‌صورت دوره ضمن خدمت معارف دفاع مقدس و سربازان در پادگان‌های و یگان‌های نظامی موفق به گذراندن آن شده‌اند.

لزوم تقویت روحیه انقلابی در جامعه 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان نیز در این دیدار اظهار کرد: فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت با هوشمندی رهبر معظم انقلاب اسلامی بسترهایی چون راهیان نور و برگزاری یادواره شهدا در جامعه شکل گرفته است.

وی ادامه داد: تاریخ دفاع مقدس سرشار از رشادت‌هایی است که رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل انجام داده‌اند، بنابراین برای تقویت روحیه انقلابی جامعه ضرورت دارد که به‌صورت منسجم و همه‌جانبه و با استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌ها در گسترش فرهنگ دفاع مقدس کوشید و باید این موضوع را به شیوه‌های مختلف ازجمله انتشارت گسترده کتب در سطح جامعه، تهیه فیلم‌های کوتاه، نمایش تئاتر و ... به نسل جوان انتقال داد.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان ادامه داد: نسل امروز باید با آرمان‌های شهدا آشنا شوند و بدانند که زنان این خطه در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی چگونه پا به پای مردان در مقابل دشمنان این نظام ایستادند و خون خود را فدای این نظام کردند.

مطیعی گفت: سرکشی و تجلیل از پیشکسوتان و ایثارگران مهم‌تر از هر چیز است و باید در اولویت کار مسؤولان قرار گیرد و در سرکشی‌ها برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد تا از همه عزیزان سرکشی و تجلیل شود.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول